48.422 lest ·
12 svar
48k lest
12 svar
Bevare tretexplater i innervegg eller sette gipsplater?
Hei!
Vi holder på å renovere et hus fra -46. Innerveggene består av treverk hvor det er spikret tretex-plater. Platene er i seg selv ikke dårlige på noen måte, men har fått råd fra enkelte om å erstatte dem med gipsplater, andre sier at vi like gjerne kan beholde dem og jevne til skjøter og eventuelt sette en vev for å få det slett.
Føler meg litt rådvill, hva synes dere som eventuelt leser dette?
Mvh Henrik
Vi holder på å renovere et hus fra -46. Innerveggene består av treverk hvor det er spikret tretex-plater. Platene er i seg selv ikke dårlige på noen måte, men har fått råd fra enkelte om å erstatte dem med gipsplater, andre sier at vi like gjerne kan beholde dem og jevne til skjøter og eventuelt sette en vev for å få det slett.
Føler meg litt rådvill, hva synes dere som eventuelt leser dette?
Mvh Henrik
Hei hencand,
Vi har akkurat samme oppbygging som dere har på huset. Vi har valgt å fjerne treetexen, mest på grunn av at vi har frest inn ny strøm i store deler av huset. Dels var det for få uttak og dels var strømmen utenpåliggende der den var utbygd fra før.
Treetexen isolerer ganske bra og av den grunn kan det være bra å ha den igjen, men selv synes jeg det er bedre å jobbe med gips som underlag. Et alternativ kan være å skru opp renoveringsgips ovenpå treetexen, da har du igjen isoleringsevnen til treetexen, men får gips som overflate. Dessuten er det et voldsomt arbeid å ta ned treetex, det støver mer enn ønskelig.
Lykke til!
Vi har akkurat samme oppbygging som dere har på huset. Vi har valgt å fjerne treetexen, mest på grunn av at vi har frest inn ny strøm i store deler av huset. Dels var det for få uttak og dels var strømmen utenpåliggende der den var utbygd fra før.
Treetexen isolerer ganske bra og av den grunn kan det være bra å ha den igjen, men selv synes jeg det er bedre å jobbe med gips som underlag. Et alternativ kan være å skru opp renoveringsgips ovenpå treetexen, da har du igjen isoleringsevnen til treetexen, men får gips som overflate. Dessuten er det et voldsomt arbeid å ta ned treetex, det støver mer enn ønskelig.
Lykke til!
vi har samme oppbygging og vi lot tretexen sitte igjen, trakk nye rør der det trengtes i spor i tretexen (fant 12mm slange).
så satte jeg vanlig 12,5 mm gips billigere og bøyer seg ikke som renoveringsgipsen kan gjøre når du ikke har stivt underlag.
så satte jeg vanlig 12,5 mm gips billigere og bøyer seg ikke som renoveringsgipsen kan gjøre når du ikke har stivt underlag.
Holder akkurat på å renovere soverommet, har tretex på veggene der.
Tok det smidigste alternativet og satte opp renoveringsgips, går raskt og blir bra hva jeg kan se hittil.
Neste rom vil jeg nok rive ned tretexen og gjøre som Pablo, legge om strømmen slik at man får uttak på rette steder, neste rom er tv-rommet.
Tok det smidigste alternativet og satte opp renoveringsgips, går raskt og blir bra hva jeg kan se hittil.
Neste rom vil jeg nok rive ned tretexen og gjøre som Pablo, legge om strømmen slik at man får uttak på rette steder, neste rom er tv-rommet.
La den sitte, det støver og er ubehagelig å fjerne.
Vi trakk også ny elektrisitet, men skar med kniv bort en stripe på ca 30cm, sporet, la slange, og skrudde tilbake stripen med tretex. Fungerer fint og sparer en del arbeid.
Vi trakk også ny elektrisitet, men skar med kniv bort en stripe på ca 30cm, sporet, la slange, og skrudde tilbake stripen med tretex. Fungerer fint og sparer en del arbeid.
Helt enig. Kan man leve med et materiale som ikke er 100% glatt men i stedet både lyd- og varmeisolerer mer enn gips, synes jeg man skal beholde sin Tretex. Kan man ikke leve med dette, er gips et godt alternativ. 
Noen hevder at man bør fjerne Tretex fordi det er veldig brannfarlig/lett antennelig, men hvis huset ellers er av tre, ser jeg ikke helt poenget. Man bør kanskje ikke ha levende lys på veggen, men jeg vet ikke hvor følsomt det er heller.
God helg!
Per
Noen hevder at man bør fjerne Tretex fordi det er veldig brannfarlig/lett antennelig, men hvis huset ellers er av tre, ser jeg ikke helt poenget. Man bør kanskje ikke ha levende lys på veggen, men jeg vet ikke hvor følsomt det er heller.
God helg!
Per
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Behold gjerne tretexen som et isolerende lag, men sett gips eller annet platemateriale, eller helst tre utenpå. Tretexen er noe av det mest brennbare byggematerialet jeg har kommet over. Jeg har selv fortsatt noen rom der tretex finnes, men jeg slår i det minste på noe kledning utenpå.
/Branningeniøren
/Branningeniøren
Har tretex på veggene for bedre veggflate kan jeg ikke tenke meg. Heng opp bilder mm med bare en nål og flytt dem uten et merke. TOPPEN reduserer ekko og angående brann, så brenner det ikke så bra når det sitter fast mot veggen. Har prøvd en løs bit og da brenner det fort, men det gjør mine planker i veggen også om jeg legger dem luftigt men slik ser det ikke ut på mine vegger.
Drens trelinen i diesel og du har verdens beste peistenner
Man skal ikke fjerne tretex hvis man ikke har ekstraisolert da den som nevnt isolerer "ganske" bra. Bedre da å smelle på gips utenpå, men helst da ikke renoveringsgips, men vanlige 13mm std.gips.
Hvorfor skal man dekke over den egentlig, den er jo vakkert gjennomfarget direkte når man kjøper dem
Man skal ikke fjerne tretex hvis man ikke har ekstraisolert da den som nevnt isolerer "ganske" bra. Bedre da å smelle på gips utenpå, men helst da ikke renoveringsgips, men vanlige 13mm std.gips.
Hvorfor skal man dekke over den egentlig, den er jo vakkert gjennomfarget direkte når man kjøper dem
Har også tretex plater med liten luftspalte bak. Om man slår på lekter 45 og isolerer så gips. Hvordan blir det med risiko for mugg mm selvtrekk i huset åpne ventiler vannbåren varme.H hencand skrev:Hei!
Vi holder på å renovere et hus fra -46. Innerveggene består av tre hvorpå det er spikret tretexplater. Platene er i seg selv ikke dårlige på noen måte men har fått råd fra visse å erstatte dem med gipsplater, andre sier at vi kan like gjerne beholde dem og jevne ut skjøter og evt. sette på en duk for å få det slett.
Føler meg litt rådvill, hva synes dere som evt. leser dette?
Mvh Henrik
Klikk her for å svare