Hei, skal hjelpe broren min med å sette opp noen hyller i et par betongvegger. Han bor i en utleieleilighet bygget en gang på 70-tallet, tror jeg. Finnes det noen standard på hvordan armeringen er plassert? Antar de bruker en type nett av armeringsjern? Hvilken dybde pleier disse å være på fra veggens overflate? Har skaffet 30 mm plugger og tenkte å bore ca. 35-40 mm dype hull. Er det helt risikofritt å unngå armering på den dybden? Antar at en metalldetektor eller stenderdetektor ikke hjelper så mye hvis det er en type armeringsnett? Finnes det en smart måte å unngå å treffe armering når man borer i betongvegger generelt? Hvis man støter på armering, hva gjør man da? Antar at betongbor ikke gjør så mye nytte? Bytter man til metallbor?

Ingen problem å bore i armering, skaff et betongbor med 4 skjær så vil det gå lett som en plett.

O oddan skrev:
Ingen problem å bore i armering, skaffe et betongbor med 4 skjær så vil det gå lett som en plett.
Slår man av slagfunksjonen da? Jeg har en borhammer som tar SDS+-bor og kjøpte et billig slikt betongbor på Biltema, tror bare det hadde to skjær.

Min erfaring er at når man treffer armeringsjern, så er det en risiko for at boret ikke går midt på, men litt på siden. Da vil boret vandre, og hullet kan bli større enn tenkt. Metallbor (hammere slått av) har jeg opplevd vandrer litt mindre da, men det er fortsatt en risiko for at det skjer. Det beste pleier å være å begynne med et tynt metallbor, og så gå opp i dimensjon. Når det gjelder plugger liker jeg slike glatte fargede (røde) for 5,5mm bor, så kan man deretter gå opp til brun 8mm i stedet, dersom hullet blir for stort. Jeg borer imidlertid ikke veldig ofte i betong må det sies.

Takk for svar, da vet jeg at det ikke er helt kjørt om man støter på armering iallfall, men hvordan er det med dybden der armeringen finnes? Ligger den veldig grunt? Når man måler opp 3-4 cm mellom tommel og pekefinger ser det ikke mye ut, men armeringen kanskje pleier å ligge relativt nær veggflaten?

I irrbloss skrev:
Takk for svar, da vet jeg at det ikke er helt kjørt om man støter på armering iaf, men hvordan er det med dybden der armeringen finnes? Ligger den veldig overfladisk? Når man måler opp 3-4 cm mellom tommel og pekefinger ser det ikke mye ut, men armeringen pleier kanskje å ligge relativt nær veggflaten?
Ca 5 cm inn er vanlig med armering, deretter om det går, om man har truffet armering, så flytter man hullet 3 centimeter diagonalt i en retning, dette for å ikke komme på jern i begge retninger og muligens et kryss på dem.

J jonaserik skrev:
Ca 5 cm inn er vanlig med armering, så hvis det går, hvis man har truffet armering, så flytter man hullet 3 centimeter diagonalt i en retning, dette for å ikke komme på jern i begge retninger og eventuelt et kryss på dem.
Det var et godt tips. Finnes det noen standardmål for "rutene" slik at man kan regne seg frem til hvor man ikke skal bore videre? Typ tilsvarende CC-mål, bare for armering.

I vegger som støpes for høyere hus, så er det ca 20 cm mellom stående jern og ca 30-40 cm mellom stagjernet horisontalt. Er det rutarmering som normalt ikke brukes, så er det med sikkerhet 200x200mm. Men det kan skille i golek på jern også, derav det 3 cm diagonalt

I irrbloss skrev:
Slår man av slagfunksjonen da? Jeg har en borhammer som tar SDS+-bor og kjøpte en billig sådan betongbor på Biltema, tror bare det hadde to skjær.
Jeg hadde samme problem i min forrige leilighet. Boret (med borhammer) inn i armering og det tok bare helt stopp. Leste på internett at en ny bor med 4 skjær skulle løse problemet. Og det gjorde det, enorm forskjell! Boret med slag hele tiden.

I irrbloss skrev:
Det var et bra tips. Finns det noen standardmål på "rutene" så man deretter kan regne seg fram til hvor man ikke skal bore fortsettelsesvis? Typ tilsvarende CC-mål, bare for armering.
Ja, det finnes et teoretisk c/c mål men det er neppe noe man kan regne med. Det kan finnes skjøter mellom armeringsmatter og jern flyttet p.g.a. formstag, elbokser, avløpsrør, innstøpningsgods eller, om det bare er såkalt sikkerhetsarmering, en 12mm hver 40-100 cm. Regelsøkere pleier å ha innstilling for metallsøking ellers.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.