Skal støpe en betongplate på hvilken en steinovn (ca. 800 kg) skal stå.
Platen skal stå på en ramme av betongpilar (ca. 80 cm høy), eventuelt også en rad i midten hvis det er nødvendig.

Hvilken tykkelse bør platen ha?
Og hvor kraftig armeringsnett trenger jeg? Er det bedre å ha to "lag" armering enn ett?
Vil helst slippe raden av pilar i midten. Kan jeg droppe den eller trengs den?

Jeg oppfatter det som et bjelkelag og ikke en plate på mark?

800 kg statisk last er enormt. Du trenger en konstruktør som regner på det, men det kommer til å bli mye armering og betong.

• Liker
Baggatorp
  • Laddar…
Jeg slettet innlegget mitt da jeg misforstod spørsmålet!

Hva er målene på ovnen og står den på føtter eller på kantene? Eller er den helt flat i bunnen?

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jeg oppfatter det som et bjelkelag og ikke en plate på mark?

800 kg statisk last er enormt. Du trenger en konstruktør som regner på det, men det vil bli mye armering og betong.
8 kN spiser man til frokost som konstruktør ;) Men det er likevel viktig at det blir riktig her slik at den ikke velter og faller ned eller noe. En høy konstruksjon på 4 søyler er ikke selvstabil.

Takk for svar!

Jeg er ikke helt sikker på den endelige vekten men anslår den til 800 kg, basert på de oppgitte vektene jeg har sett for andre ovner i lignende størrelse.

Tanken er at ovnen skal stå ca. 5 cm innenfor platens kanter. Under ovnen er det også en plate med et isolerende lag av vermikulit/cement som er formet slik at ovnens steiner står på dens ytterkant. Og denne platen skal støpes på den større platen (160 x 175 cm). Ovnen kommer til å bli ca. 150 x 170 (halv sfære med en åpning som går til betongplatens ytterkant). Se skissen jeg har laget.

Det bygges ovner på Youtube der man støper plater på pilarer med tykkelser fra 5 cm til det jeg anslår å være 15 cm og med varierende grad av engasjement når det gjelder armering. Og det var derfor jeg ble usikker og ville stille spørsmålene. Vedlegger også et bilde av en ovn som ligner på den jeg planlegger å bygge.

• U-formet skisse av en ovn med en åpning og en halvsirkelformet topp, som illustrerer planlagt bygging av en utendørs pizzaovn.
  • Utendørs mursteinspizzaovn med flammende bål i ovnsdøren, omgitt av planter og utemøbler i en hage. Ovnen har en kuppelformet topp.
Noen tanker om dette etter min komplettering?

Er det kuppel-delen som skal stå på platen du bygger som igjen skal hvile på pilarer?

Den kan vel ikke veie et tonn....

Ja, det stemmer. Se bildet ovenfor.

Antall murstein som beregnes å gå med er 250. En murstein veier 2.8 kg, hvilket blir 700 kg.
I tillegg kommer basen med frigolit/sement og et ca. 10 cm tykt lag puss/isolering som består av ulike deler, samt "dekorasjonssteiner" og en skorstein som skal mures opp på forsiden. Vanskelig å se at det kan bli under 800 kg.

Men dersom vi nå skal være litt mer nøyaktige, kan vi regne på selve kuppelen som vil bestå av et antall sammenpusslede delte ildfaste murstein.

En kule har volumet: (4*π*r^3)/3.
Den ytre kulens (radius 62 cm) får da volumet 998 liter.
Den indre kulen (hulrommet, radius 50 cm) får volumet 523 liter.
998 - 523 = 475 liter. Delt på to siden det er en halvkule = 238 liter ildfast murstein (og mørtel).
Under kuppelen finns et ildfast lag av samme murstein og det får volumet 60 liter.

Totalt har vi 300 liter ildfast murstein. En stein veier ifølge opplysningene 2,8 kg og med gitte mål får den tettheten 2,13 kg per liter. Det gir en vekt for kuppel pluss bunn = 300*2.13 = 640 kg. På forsiden finnes selvsagt hullet, men på den annen side skal det mures opp en bue over det, så det går omtrent opp i opp.

I tillegg kommer altså vekten for skorsteinen samt den isolerende mantelen og isolerende bunnplaten (vermikulitt/sement). Og 700-800 kg er vel da ikke urimelig?

Det selges "ferdige" steinovner som ifølge produsentene veier mellom 500 og 2.000 kg. De små består kun av kupler + skorstein.

Sist redigert:
Det ser ut som jeg må tolke det som at ingen tør å gi seg i kast med denne konstruksjonen

Kuppelen står jo på platens kanter så platen bærer jo bare seg selv og pizzaen som stekes.
Lag en liten kantbjelke.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Kuplen står jo på platens kanter så platen bærer jo bare seg selv og pizzaen som bakes.
Lag en liten kantbjelke.
Protte
Kuplen skal stå på en 10 cm tykk, isolerende plate av sement/vermikulit som i sin tur står på den støpte betongplaten og som i sin tur hviler på plintene. Da vil vel kuplens tyngde fordele seg over vermikulitplatens overflate som i sin tur står midt på betongplaten. Dvs kuplens tyngde fordeles på en i grove trekk sirkelrund overflate som er 150 cm i diameter og befinner seg midt på betongplaten.

Grav ut 30cm
Legg markduk
Legg 20 cm 8-16 makadam
Støp en plate på 10cm med 6150 armering i
La armering stikke opp fra platen der du skal ha dine pilarer.
Form for pilarer og øvre plate.
Støp pilarer og plate 10cm

om du føler deg usikker på styrken, støp 15cm plater og legg doble lag 6150.

...så ville jeg gjort det iallfall.

MathiasS MathiasS skrev:
Grav ut 30cm
Legg markduk
Legg 20 cm 8-16 makadam
Støp en plate på 10cm med 6150 armering i
La armeringen stikke opp av platen der du skal ha dine søyler.
Form for søyler og øvre plate.
Støp søyler og plate 10cm

om du føler deg usikker på hållfastheten, støp 15cm plater og legg doble lag 6150.

...så ville jeg gjort iaf.
Takk.
Det var ganske nøyaktig slik jeg selv hadde tenkt å gjøre om ingen hadde kommet med forslag. Og det virker som at 10 cm burde rekke for begge platene om man ser på hvordan andre ugnbyggere har valgt å dimensjonere.

Z zingo skrev:
Takk.
Det var ganske nøyaktig slik jeg selv hadde tenkt å gjøre om ingen hadde kommet med forslag. Og det ser ut som at 10 cm burde være nok for begge platene om man ser på hvordan andre ovnsbyggere har valgt å dimensjonere.
Nå har jeg gravd ut, fylt med 20 cm pukk og laget forskalingen.
Jeg har lest (og innsett) at betongen delvis vil trenge ned i pukken til ingen nytte. Og min første tanke var at man kanskje kan legge en fiberduk/markduk også mellom pukk og betong for å forhindre dette. Eller er det av en eller annen grunn en dårlig idé?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.