Hei!

Jeg er i idéstadiet for et prosjekt der jeg har fått i oppgave å bygge et hus "opp ned". For å oppnå dette vil jeg bygge et helt firkantet hus, helst i betong med et tak i papp og i prinsippet ingen helling, samt en "sarg" i bunnen som skal simulere et opp ned-vendt tak.

Jeg lurer på hvilken grunn og tykkelse på vegg, samt isolasjon som minst trengs for å holde oppe et betong- eller tretak som kommer til å være flatt. Finnes det noen gode eksempler på betongkonstruksjoner med inngjuten isolasjon?

Siden jeg har min sarg må innergulvet være et stykke over bakkenivå for å ha ca 700-800 mm til underkant av vindu. Det betyr at jeg enten må heve innergulvet hvis jeg velger en plate på mark, eller at jeg bygger en krypkjeller. Vet du noen gode eksempler med mål på hver?

Siden huset skal være opp ned vil jeg helst ha et tak som ikke stikker utenfor ytterkanten av veggen. Spørsmålet er hvordan jeg løser luftgjennomstrømningen til taket. Jeg har selv tenkt at hvis det ikke går å legge en betongplate, i så fall legge trelekter med ventilgitter på ytterveggen for ventilasjonens skyld.

Noen refleksjoner?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.