Har vært og sett på et betonghus fra 1953. Beskrivelsen sier at det er lettbetong og en kontakt innen bygg fraråder meg å kjøpe, da han mener at alle hus ble bygget med blåbetong på den tiden. Megleren sier derimot at det er den hvite typen av lettbetong, siporex tror jeg at det kalles/heter men han har ingen dokumenter som bekrefter dette.
Når jeg påpeker dette for min kontakt sier han at det er umulig fordi siporex ikke begynte å produseres så tidlig, men kom ut flere år senere, og dette er han veldig sikker på.
Nå til mitt spørsmål. Er det noen som vet når siporex begynte sin produksjon av lettbetong, og om det er mulig at huset er bygget av nettopp dette materialet?
Om man skulle gå på ytterligere visning, ville man da selv kunne se forskjell på de ulike betongene?
Når jeg påpeker dette for min kontakt sier han at det er umulig fordi siporex ikke begynte å produseres så tidlig, men kom ut flere år senere, og dette er han veldig sikker på.
Nå til mitt spørsmål. Er det noen som vet når siporex begynte sin produksjon av lettbetong, og om det er mulig at huset er bygget av nettopp dette materialet?
Om man skulle gå på ytterligere visning, ville man da selv kunne se forskjell på de ulike betongene?
Hvorfor ikke gjøre en rask radonmåling 10 dager. det er vel radonholdet som er viktig, ikke hva huset er bygd av. Sjekk ellers med kommunens (miljø- og byggkontor) de pleier å ha opplysninger om tidligere målinger gjort, i alle fall har hos oss.
Korttidsmålingens måleperiode kan være når som helst i løpet av året og varer i minst 10 dager, pleier å koste noen hundrelapper.
Observer at radon kan også komme fra grunnen og inn i huset, som kan gi forhøyede verdier, så ikke stirr blindt på kun byggematerialet.
å identifisere blåbetong er ikke så vanskelig (blågrå i fargen) men ofte er den overmalt eller overtapetsert. Den andre lettbetongen er hvit som kritt.
Korttidsmålingens måleperiode kan være når som helst i løpet av året og varer i minst 10 dager, pleier å koste noen hundrelapper.
Observer at radon kan også komme fra grunnen og inn i huset, som kan gi forhøyede verdier, så ikke stirr blindt på kun byggematerialet.
å identifisere blåbetong er ikke så vanskelig (blågrå i fargen) men ofte er den overmalt eller overtapetsert. Den andre lettbetongen er hvit som kritt.
En enkel test er å fra et avskilt rom bore et hull inn i lettbetongen. Da ser du tydelig hvilken type det er. Du kan f.eks. bore fra en garderobe, et spiskammer eller til og med gjennom bakstykket på en eldosa.
Hei
Mitt hus er bygd i 1951 og er bygd i Siporex fra Gävle (Fakturaene finnes fortsatt). Så det kan altså være bygd i Siporex. Mitt hus der også innervegger er lettbetong har ved langtidsmåling 33 bq. Min Siporex er IKKE hvit som kritt. Den er grå som en mandag i oktober. /LOB
Mitt hus er bygd i 1951 og er bygd i Siporex fra Gävle (Fakturaene finnes fortsatt). Så det kan altså være bygd i Siporex. Mitt hus der også innervegger er lettbetong har ved langtidsmåling 33 bq. Min Siporex er IKKE hvit som kritt. Den er grå som en mandag i oktober. /LOB
Faktum er at det ikke trenger å være samme type lettbetong overalt i huset heller. Mitt hus: blåbetong murt med blokker i yttervegger, prefab-blokker i lettbetong i bjelkelaget (grå), prefab-blokker i lettbetong i innervegger (hvite). Og halve huset er ytterligere 50 år eldre med trestamme.
Not1) det megleren sier skal du ikke stole på
Not2) risikoene med radon er mkt begrensede om du ikke røyker
Not1) det megleren sier skal du ikke stole på
Not2) risikoene med radon er mkt begrensede om du ikke røyker
Sist redigert:
Sjekk radonnivået med en test (10 dager). Hvis det blir godkjent, er det bare å kjøre på.
Det spiller ingen rolle om mindre deler av huset er av blåbetong. Hvis hele huset er bygget av det, vil det merkes på radonverdiene, og da kreves det sanering hvis man skal kjøpe.
Det spiller ingen rolle om mindre deler av huset er av blåbetong. Hvis hele huset er bygget av det, vil det merkes på radonverdiene, og da kreves det sanering hvis man skal kjøpe.
Dette er jeg ikke enig i, iallfall ikke om man ikke er røyker og det ikke er ekstreme nivåer.krille09 skrev:
Dessuten, mange hus fra denne tiden er "tettede" selvtrekks-hus, med altfor dårlig ventilasjon. Litt tilluftsventiler og en avtrekksvifte for en tusenlapp kommer man langt med.
Det er også stor forskjell på blåbetong og blåbetong, bare fordi den er blågrå trenger den ikke være høystrålende. Gammamåling er den raskeste måten å direkte måle uranmengden i veggen, men da måles selvfølgelig ikke evt radon fra bakken. Men jeg er enig med stoif, med fungerende ventilasjon som man uansett skal ha så er radon et ubetydelig helseproblem.
Klikk her for å svare