Hjelp - jeg holder på å bli gal. Men jeg skal feste et drivhus, det blåser opp mot 23 m/s her iblant og mye snø.
Montørene vil sette dit xps-plater og fylle med betong. Drivhusfirmaet anbefaler bare sand. Men så begynte jeg å bli bekymret, dels for isopor i bakken. Dels for nå betong. Jeg leser at betong kan påvirke pH-verdien, at det kan renne ut kjemikalier i grunnvannet mens betongen er fersk osv.
Jeg trenger et raskt svar - for nå vet jeg ikke om jeg vil dette lenger eller om jeg burde stoppe og fylle med bare jord og sand og grus i stedet. For det føles som et veldig stort prosjekt...
Og er sand like stabilt mot tele og holde et drivhus på plass?
Sand burde være mer miljøvennlig og billigere enn xps og betong?

Plast har jo ulemper. Men betong har jeg vanskelig for å se at det skulle være verre enn kalkstein.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Jeg tror at betongutlakningen er et ytterst marginalt problem. Det som blir igjen i bakken når det rives er jo opp til dem som jobber med det da, ikke noe du kan bestemme eller styre nå.

Bekymre deg for andre ting. F.eks. PFAS/TFA, selv om det er enda vanskeligere å gjøre noe med som privatperson.

https://omni.se/forskare-hittar-pfas-i-vattnet-nastan-overallt/a/73vPWW

L Lillamyran skrev:
Det finnes kjemikalier i betong som vaskes ut i naturen. Langsomt. Så tenker jeg - det kommer til å være umulig å få opp betongen. Den vil for alltid være i bakken. Likeså xps frigoliten.
Har noen erfaring med et annet isolasjonsmateriale? Og å bruke grus og pakket sand i stedet for betong?
[lenke]
Hvilke kjemikalier?

• Liker
Klass0n og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hvilke kjemikalier?
Det lurer jeg også på!
Alle ingredienser har jo sitt opphav i mineralske bergmaterialer. Knapt kjemikalier...

• Liker
skyisthelimit
  • Laddar…
Satsuki
Jeg tviler på at et drivhus står igjen etter 1-2 vintre på et sted som er så værutsatt som du beskriver, om det ikke er forankret ordentlig i betong.

For øvrig har jeg en støpt sokkel til drivhuset (der vi senere har murt opp med lecablokker) og jeg har aldri sett noen utfall eller påvirkning på vegetasjonen. Høres veldig langsøkt ut.

Om man en dag vil rive det kan man jo grave opp alt inkl plast?

Kan jeg få pfas i vannet fra betong?

Sist redigert:
Nei. Man støper jo drikkevannstårn i betong.

Støp en solid grunn så drivhuset ditt ikke blåser bort.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.