KJD KJD skrev:
legger ved mine kommentarer til det som føles aktuelt for meg nå.

[bilde]
KJD KJD skrev:
skal se hva jeg har mer i bildevegg.

men veggen har jeg kontroll på, vi skal bygge "installasjonslag" (eller blindvegg) for å sikre det, da veggen er ciporex-element som brukes som "isolasjon" ifølge originaltegningen. Finnes det resonemang som er glasklare her så er det jo interessant.

Så er det jo for så vidt det samme med avløpsrøret i veggen opp - som ikke heller antagelig får være i "isolasjonen", men det ville stjele så mye plass så det er litt smertefullt å måtte flytte, men klart, burde antakelig også være i en trommel. Der lytter jeg gjerne på idéer. (For øyeblikket møter det gamle avløpet det nye omtrent midt på veggen med gummimuff, som skal byttes når vi bytter rørene opp til entréplanet).

Det er også noen rørbøyer som er 90 grader, men som skal bli 45+45.

Var det noe mer som @simmeboy, eller andre, så som mangler i avløpsmonteringen jeg er interessert i?

Kan du presisere mer nøyaktig hva det er som ser rart ut ville det vært interessant å høre.
Du ser ut til å ha funnet det meste selv. Litt rart at du har yttervegg til begge sider?

At avløpet er bygget inn i yttervegg må jeg innrømme at jeg ikke helt har kontroll på. Tror imidlertid at det er ok.

Hvis du skal bytte avløpet oppover senere så lurer jeg på hvordan det skal gå til om du ferdigstiller baderommet først? Du burde sette en jetkobling oppe ved taket så du kommer til den ovenfra.

Får jo ikke direkte følelsen av at du har hatt et firma involvert i dette prosjektet som har godkjenning fra Sikker Vann.

Så bør det tillegges at det høyst sannsynlig ikke er noen fare i det hele tatt å felle inn vannrørene slik det er gjort. Hvis man bare pusser og fliser over rørene så vil de ikke fryse om du har en normal kjellervegg og har varme på innvendig.

Men regler er regler. Vil man gjøre rett så får dere gjøre om. :cool:

• Liker
KJD
  • Laddar…
japp, er dessverre ikke hjemme nå, men fant denne også, som definitivt ikke er bedre :) (et "panorama" som gikk skeis), men som viser helheten noe mer med installasjonene for vask til venstre. Rundt hjørnet til høyre fortsetter det med tidligere badstue som kommer til å ha badekar osv.

• Uferdig rom med rørinstallasjoner for vask på venstre side, utgravd gulv og halvferdige vegger. Rundt hjørnet til høyre fortsetter det mot badekar.
KJD KJD skrev:
japp, er dessverre ikke hjemme nå, men fant denne også, som definitivt ikke er bedre :) (et "panorama" som gikk skeis), men som viser helheten noe mer med installasjonene for servant til venstre. Rundt hjørnet til høyre fortsetter det med tidligere badstue som vil ha badekar osv.
Ser ut til å ha blitt noe feil da du lastet opp bildet.

Merkelig. Nå fikk jeg opp bildet.:rofl:

• Liker
KJD
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
japp, er dessverre ikke hjemme nå, men fant denne også, som definitivt ikke er bedre :) (et "panorama" som gikk skeis), men som viser helheten noe mer med installasjonene for servant til venstre. Rundt hjørnet til høyre fortsetter det med tidligere badstue som vil ha badekar osv.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du ser ut til å ha funnet det meste selv. Litt merkelig at du har yttervegg i begge retninger?

At avløpet er forestilt i yttervegg må jeg innrømme at jeg ikke helt har oversikt over. Tror dog at det er ok.

Hvis du skal bytte avløpet oppover senere så lurer jeg på hvordan det skal gjøres hvis du ferdigstiller badet først? Du burde sette en jetkobling oppe ved taket så du kommer til den ovenfra.

Får jo ikke direkte følelsen av at du har hatt et firma involvert i dette prosjektet som har autorisasjon fra Sikker Vann.

Så bør det tilføyes at det høyst sannsynlig ikke er noen fare i det hele tatt å felle inn vannrørene slik det er gjort. Hvis man bare pusser og flislegger over rørene så vil de ikke fryse hvis du har en vanlig kjellervegg og har varme på innvendig.

Men regler er regler. Vil man gjøre rett så får dere gjøre om. :cool:
Nei, i etterkant skulle vi ønske vi hadde valgt annet firma, men det er totalt et veldig stort prosjekt, og to firmaer valgte å takke nei. Det tredje firmaet tok det, men ville dele opp det i etapper, for å ikke gå seg vill.

Vi kommer jo ikke til å ferdigstille alt med vegger før vi løser tilkoblingen oppover, det er mye en logistisk øvelse, da vi renoverer et dusjrom, to gjestetoaletter og vaskerom nå, og kun har et større bad tilgjengelig i overetasjen. Det går jo ikke å ferdigstille alt på en gang, dessuten ligger dette dusjrommet akkurat under det større badet i overetasjen.

En annen logistisk grunn er at vi skal installere ventgulv i øvrige rom utenfor dette i kjelleren, men vil gjøre klart all pigging og støping før det. Ventgulvet ligger og venter på oss :).

KJD KJD skrev:
Nei, i etterkant ønsker vi vi hadde valgt annet firma, men det er totalt et veldig stort prosjekt, og to firmaer valgte å takke nei. Det tredje firmaet tok det, men ville dele det opp i etapper, for å ikke gå seg bort.

Vi kommer jo ikke ferdigstille alt med vegger før vi løser tilkoblingen oppover, det er mye en logistisk øvelse, da vi renoverer et dusjrom, to gjestewc og vaskerom nå, og bare har et større bad tilgjengelig i overetasjen. Det går jo ikke å ferdigstille alt på en gang, dessuten tilfeldigvis ligger dette dusjrommet rett under det større badet i overetasjen.

Ytterligere en logistisk grunn er at vi skal installere ventgulv øvrige rom utenfor dette i kjelleren, men vil gjøre klart all pigging og støping før det. Ventgulvet ligger og venter på oss :).
merket yttervegger.

Byggrom med markerte yttervegger, eksponert rørverk i gulvet, og skadde vegger som viser indre struktur.

KJD KJD skrev:
Nej, i efterhand önskar vi vi hade valt annan firma, men det är totalt ett väldigt stort projekt, och två firmor valde att tacka nej. Den tredje firman tog det, men ville dela upp det i etapper, för att inte gå bort sig.

Vi kommer ju inte färdigställa allt med väggar innan vi löser anslutningen uppåt, det är mycket en logistisk övning, då vi renoverar ett duschrum, två gästwc och tvättstuga nu, och enbart har ett större badrum tillgängligt på övervåningen. Det går ju inte färdigställa allt på en gång, dessutom råkar detta duschrum ligga precis under det större badrummet på övervåningen.

Ytterligare en logistisk anledning är att vi ska installera ventgolv övriga rum utanför detta i källaren, men vill göra klart all bilning och gjutning innan det. Ventgolvet ligger och väntar på oss :).
Eftersom varje firma har en skyldighet att följa branschregler eller skriva avvikelserapporter så känns det som att du borde ta ett byggmöte med ansvarig och gå igenom hur allt är tänkt. Du har ju en hel del ? Som behöver redas ut.

Du skriver vent golv i övriga rum. Är det tillräckligt torrt i badrummet för att kunna bygga ett badrum utan ventgolv där?

Om det dessutom är ett större projekt är det väldigt viktigt att du och firman hittar ett bra sätt att kommunicera framöver.

Kanske vore det på sin plats att kosta på en besiktningsman som del besiktigar olika moment för att sedan göra en slutbesiktning. Kostar en slant men du spar mycket huvudvärk i slutändan.

Dessutom sätter du press på entreprenören att göra rätt. Det finns många firmor som tror att dom gör rätt.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Ettersom hver firma har en plikt til å følge bransjeregler eller skrive avviksrapporter så føles det som at du burde ta et byggemøte med ansvarlig og gå gjennom hvordan alt er tenkt. Du har jo en del? Som må avklares.

Du skriver vent gulv i øvrige rom. Er det tørt nok på badet for å kunne bygge et bad uten ventgulv der?

Om det i tillegg er et større prosjekt er det veldig viktig at du og firmaet finner en god måte å kommunisere fremover.

Kanskje ville det vært på sin plass å koste på en takstmann som delvis inspiserer forskjellige etapper for deretter å gjøre en sluttbefaring. Koster en slant men du sparer mye hodebry i slutten.

Dessuten setter du press på entreprenøren for å gjøre rett. Det finnes mange firmaer som tror at de gjør rett.
Det med takstmann var interessant, ikke tenkt på - ofte er det jo vanskelig å stille spørsmålstegn ved firmaene som gjør jobbene, det tas ikke sjelden personlig opplever jeg. Vi hadde tenkt å ta inn et annet VVS-firma som har sikker vann-akkreditering for å lage et forslag på tiltak før vi murer igjen.

Visst skal visse ting utbedres, så opplever jeg ikke at alt er helt off the wall, men kan selvsagt ta feil, og lytter gjerne på flere synspunkter.

Når det gjelder ventgulv så er det relativt nøye undersøkt i andre tråder her på forumet. Vi har ikke hatt fuktproblemer, men gjør det i forebyggende hensikt (på grunn av at vi har uisolert plate) for å kunne ha gulvvarme. Det virker som det er vanligere at man kjører EPS-betong (som er diffusjonsåpen) i våtrom enn ventgulv, som blir relativt komplisert i våtrom.

Takk for engasjementet, veldig verdsatt (y).

Av hva jeg kan se så ser ikke tappevannsrørene ut til å være rør i rør hele veien? Vanskelig å se på bildene, men jeg synes å se hvite pexslanger der det skal støpes igjen.
Går de ikke rør i rør hele veien kommer du aldri til å merke hvis det skulle bli lekkasje.

Skal du ha gulvvarme finnes det risiko for legionella da gulvvarmen eventuelt kan varme opp tappevann som ligger i platen.

det er rør-i-rør hele veien, men ingen isolasjon over gulvet, og eventuelt siste desimeteren før det går inn i veggen (kanskje det er et problem også - får sjekke med Sikker-vann).

Men det får ikke ligge i denne veggen som det gjør her, da den er selve "isolasjonen" i konstruksjonen. Her skal vi, som sagt ovenfor, flytte det ut i en "blindvegg" (aka "installasjonssjikt").

V_QDpN_yFDj_9JvLF0Mfs_iOXL1PKUUuEeOg4Dba2jgzyYoTtyE3uERQ6BME4lHdPyOMTfUdEaQ9NBhmgCo09G5A1Py-ciy82DZIIZmT-01wybnrHVQUjNZcSLcay4_dsJuiJqVT5XEuys2BS3A1Cg5PMrWAd-E-1AjIb9zHd2j7fDYeHAU7y7_HeP_MtH4GUcZc1bC3Sx-rXRYfa-4F3nnBGfYIPR_qgLD019Ib-T5pM6yADoMrzHkvoBQ1lU9lboG9ZVGYlCRHI_3DaVl-ZNaGQ-O17I1FsoI_mhAcq-TZtyfdLp8Ec9lf7sZftaXn4mWTq3DnpLCdPPdQ6cEbZ9FCEXFQldih_rZqbPSUq7Qi8VMuIrLvRJLwUxFNFypYcscjoW0kwQcpShETqJ-4UPIigLgMZtx1bm-sUZaQXKttp2RIdOxIL9YD8PX1awiP2AgKNZLOoG9lFqveo1rlUMW0x8nXmNz5wQl8izfqP3IBdZdV4auFhxJoqk04VMdulHHIWuhlMgR9b62UFCfEHrVQojUo7sR6xeJ00zKcTWioR9zjNxSl-_xFjs9dO5qvQC-Fv3qUHw6V095qa1SBf94L22OlIvf3d-nORx2VDviYFxljCSS4XRSnWycUY1b7RsinR0EDidT5Djchispmef58WcWkgU-VTI7dRiy7cBdRYF4Gjmx2qsRtf52DjhUAhoP7pHT5BbSEGSjYHt0=w468-h936-no

KJD KJD skrev:
det er rør-i-rør hele veien, dog ingen isolasjon over gulvet, og eventuelt siste desimeteren før det går inn i veggen (kanskje det er et problem også - får sjekke på Sikker-vann).

Dog får det ikke ligge i denne veggen som det gjør her, da den er selve "isolasjonen" i konstruksjonen. Her skal vi, som sagt over, flytte det ut i en "blindvegg" (aka "installasjonssjikt").

[bild]
I bildet over sees en kloss av tre(!) som er en meget merkelig historie fra byggeprosjektet (69), jeg hørte med en murer som var med på 60-tallet at man brukte slike klosser for å plassere lettbetongblokkene på, men så la man mørtel under veggen og tok da bort klossene. De fikk ikke bli igjen selv da, og her er det jo dessuten i et baderom. Noen som har erfaring med dette? Tenker på om man kan få det klassifisert som "skjult feil" da det ikke var "oppdagbart" og ikke "forventet" (obs - vi snakker ikke klassiske sviller i betongen under gulv med lekter, disse hadde vi jo også tidligere - men dette er jo i et våtrom). Her har vi jo dessuten funnet det i både dusj, badstue og vaskerom.

En trekloss plassert mellom lettbetongblokker i et våtrom, brukt i byggeprosjekt fra 60-tallet, omgitt av rør.

Hvordan ble det nå med støpingen? Hvilke produkter ble brukt? Har et nesten identisk scenario i min kjeller som skal støpes igjen innen kort tid. Vurderer weber 318 hele veien opp til ordinær slemming og deretter flyte et fall. (Kommende bad)

F Filipbs skrev:
Hvordan ble det med støpingen? Hvilke produkter ble brukt? Har et nesten identisk scenario i min kjeller som skal støpes igjen innen kort tid. Vurderer weber 318 hele veien opp til ordinær slipsats og deretter flyte ett fall. (Kommende baderom)
bygget form og støpte sokkel av grovbetong, festet og støpte fast linjebrønn, avrettet gulv.

Hulrom i vegger fylt med tilskårne biter av lettbetongblokker, limes med gulvfix, i henhold til produsentens anbefalinger (Kiilto)

Man kan si at jobben er "omfattende" for en amatør (som meg). Litt på grensen. Finnes ikke så mkt håndverkere som jubler over å melde seg heller :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.