Skal fylle igjen i et dusjrom der vi har trukket om rør, for rørene har det blitt tatt opp i bunnlaget av grovbetong, og har siden i dag skrapet av finlaget og kommet ned ca. 7-8 cm under den opprinnelige gulvflaten/betongflaten.

Vil fylle opp med EPS-betong for den delen som var finlaget, men antar at jeg må støpe grovbetong for bunnlaget (første 10-12 cm)?

Hva sier dere? Ventetid er ikke noe problem for meg.

Vis vedlegget 531368

• Åpnet gulv i et dusjrom med synlige rør og grovbetong, viser rørsjakt og områder hvor finsatsen er fjernet, samt den opprinnelige gulvnivålinjen.
Hvorfor skal du fylle med grovbetong først? Har du god tid for å tørke ut før gulvlegging kan du støpe alt sammen med vanlig grovbetong. Ellers hadde jeg fylt med eps-betong og deretter avrettet med flytsparkel på det.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Skal fylle igjen i et dusjrom der vi har trukket om rør, for rørene har det blitt tatt opp i bunnkaken av grovbetong, og har så i dag sjiktet av finsatsen og kommet ned ca 7-8 cm under den opprinnelige gulvflaten/betongflaten.

Vil fylle opp med EPS-betong for den delen som var finsats, men antar at jeg må støpe grovbetong for grovkaken (første 10-12 cm)?

Hva sier dere? Ventetid er ikke noe problem for meg.

[media]
Om betongplaten har noe med konstruksjonen å gjøre så er det enklest og sikrest å bruke samme produkt som før= f.eks. Grovbetong.
Du skal da se armering. Du har kanskje til og med klippet av armering som trenger å kompletteres?

Er det bare en kake av betong kan du bruke f.eks. Eps. Eller så kjører du f.eks. Weber 318.
Finnes selvfølgelig flere alternativer.

Bank rundt på den gamle slipsemassen så det ikke er bomt noen steder. Da skal den også ut før støping.

Ingen armering i det hele tatt i platen, men såkalte "voter" under ytterveggene (og her et ytterveggshjørne), så antar jeg trenger å bruke grovbetong/konstruksjonsbetong? Jeg betrakter eps som "forsterket" isopor i konstruksjonsstyrke.

Har brukt hurtigbetong tidligere, men blir bekymret for at herdeprosessen er vanskelig å lykkes med. Burde likevel holde å bruke grovbetong opp til det lave nivået, og så for eksempel eps. Hadde gjerne jevnet ut og lagt xps, men forstår ikke hvordan platon skal ventileres i våtrom.

KJD KJD skrev:
Ingen armering alls i platen, men såkalte "voter" under ytterveggene (og her et ytterveggshjørne), så antar jeg trenger bruke grovbetong/konstruksjonsbetong? Jeg betrakter eps som "forsterket" frigolit i konstruksjonsstyrke.

Har brukt hurtigbetong tidligere, men blir bekymret for at herdeprosessen er vanskelig å lykkes med. Bør likevel holde å bruke grovbetong opp til det lave nivået, og så f.eks. eps. Hadde gjerne jevnet av og lagt xps, men forstår ikke hvordan platon skal ventileres i våtrom.
Fyll opp med f.eks. Rørgravsgrus. Støp igjen rennene med f.eks. Weber 318. Støp ca. like tykt som kaken er i dag. Ikke glem primer på kantene.
Hvis kantbjelken er helt avbillet kanskje du trenger bore inn litt armering. Men 318 duger bra også til kantbjelkene.
Etter 1-2 døgn kan du kjøre eps hvis du føler for det. Ellers fortsetter du med 318. Vet ikke hvor høyt du skal støpe men du kan jo legge litt frigolit i bunnen hvis høyden tillater det. Du har en åpningstid på 30-40 min så det der lille skal ikke være noe problem. Du trenger jo ingen perfekt støpning for du skal vel uansett flyte fall oppå etterpå.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Fyll opp med f.eks. Rørgravsgrus. Støp igjen rennene med f.eks. Weber 318. Støp ca like tykt som kaken er i dag. Ikke glem primer på kantene.
Hvis kantbjelken er helt avskallet kanskje du trenger å bore inn litt armering. Men 318 duger bra også til kantbjelkene.
Etter 1-2 døgn kan du kjøre eps om du føler for det. Ellers fortsetter du med 318. Vet ikke hvor høyt du skal støpe men du kan jo legge litt isopor i bunnen om høyden tillater det. Du har en åpningstid på 30-40 min så det der lille skal ikke være noe problem. Du trenger jo ingen perfekt støping for du skal vel uansett flyte fall oppe senere.
Så det er sånn at man kan støpe eps oppå grovbetongen så tidlig? men hva skjer når man flyter senere?

Jeg hadde jo egentlig ønsket å legge platon og ventilere alt, så jeg kunne bruke xps.

KJD KJD skrev:
Så det er sånn at man kan støpe EPS oppå grovbetongen så tidlig? men hva skjer når man flyter så?

Jeg hadde jo egentlig ønsket å legge Platon og ventilere alt, så jeg kunne bruke XPS.
Nei. Ikke oppå grovbetongen hvis du ikke legger plast i bunnen. Jeg snakker om for eksempel Weber 318 som er en grov hurtig avrettingsmasse.

Du bør nok se over avløpsføringen før det støpes igjen. Den oppfyller ikke dagens standard. Se på sikker vann så kan du se hvordan avløp skal legges i platen.

S simmeboy skrev:
Du bør nok se over avløpsleggingen før det støpes igjen. Den oppfyller ikke dagens standard. Kikk på sikker vann så kan du se hvordan avløp skal legges i platen.
oj, hva er det du ser som avviker? det er en bedrift som har installert dette, ifølge deres oppgave følger de sikker vann. Det jeg kjenner til er at vannkranene ikke får sitte i ytterveggen, men må flyttes til installasjonssjikt. Det er også 90C rørbøyninger på noen steder, som vi har anmerket på.

Det er ikke kranen som ikke skal sitte på yttervegg, det er rørene til kranen. Men det er OK med yttervegg så lenge det finnes mer isolasjon mot utsiden enn mot innsiden. Rørene vil da holde seg varme.

Men av bildet så forstår jeg ikke avløpsopplegget. Ser merkelig ut.

• Liker
KJD
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det er ikke kranen som ikke skal sitte på yttervegg, det er rørene til kranen. Men det er OK med yttervegg så lenge det er mer isolasjon mot utsiden, enn mot innsiden. Rørene vil da holde seg varme.

Men av bildet så forstår jeg ikke avløpsføringen. Ser rart ut.
H hempularen skrev:
Det er ikke kranen som ikke skal sitte på yttervegg, det er rørene til kranen. Men det er OK med yttervegg så lenge det er mer isolasjon mot utsiden, enn mot innsiden. Rørene vil da holde seg varme.

Men av bildet så forstår jeg ikke avløpsføringen. Ser rart ut.
"Men det er OK med yttervegg så lenge det er mer isolasjon mot utsiden, enn mot innsiden. Rørene vil da holde seg varme".

Det var et litt merkelig råd når det snakkes om Sikker Vann.

Rørene skal sitte på varme siden mot en yttervegg. Vil man ha rørene ifølge Sikker Vann og skjult så må man bygge en blindvegg.

KJD KJD skrev:
oj, hva er det du ser som avviker? det er et firma som har installert dette, ifølge deres oppgave følger de sikker vann. Det jeg kjenner til er at vannkranene ikke får sitte i ytterveggen, men må flyttes til installasjonssjikt. Det er også 90C-rørbøyer på noen steder, som vi har bemerket.
Tar du litt bedre og flere bilder samt forklarer hva som er yttervegg så kan nok tråden finne ut om trekkene følger Sikker Vann eller ikke.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Tar du litt bedre og flere bilder samt forklarer hva som er yttervegg så kan nok tråden redegjøre for om installasjonene følger Sikker Vann eller ikke.
skal se hva jeg har mer i bildegalleri.

men veggen har jeg kontroll på, vi skal bygge "installasjonskikt" (eller blindvegg) for å sikre det, da veggen er ciporex-element som brukes som "isolering" ifølge originaltegningen. Finnes det resonmang som er glassklare her så er det jo interessant.

Sen er det jo for så vidt det samme med avløpsrøret i veggen opp - som heller antakeligvis ikke får være i "isoleringen", men det ville stjele så mye plass så det er litt smertefullt å måtte flytte, men visst, burde antagelig også være i en trumme. Der lytter jeg gjerne på ideer. (I nåværende tilfelle møter det gamle avløpet det nye omtrent midt på veggen med gummimuffe, som skal byttes når vi bytter rørene opp til inngangsplanet).

Det er også noen rørbøy som er 90 grader, men som skal bli 45+45.

Var det noe mer som @simmeboy, eller andre, så som mangler i avløpsmonteringen er jeg interessert?

Kan du presisere mer nøyaktig hva det er som ser rart ut ville det være interessant å høre.

Sist redigert:
KJD KJD skrev:
skal se hva jeg har mer i bildegalleriet.

Men veggen har jeg kontroll på, vi skal bygge et "installasjonslag" (eller blindvegg) for å sikre det, da veggen er ciporex-element som brukes som "isolering" ifølge originaltegningen. Finnes det resonnering som er krystallklare her så er det jo interessant.

Så er det jo for øvrig det samme med avløpsrøret i veggen opp - som ikke heller antagelig får være i "isoleringen", men det ville stjele så mye plass så det er litt smertefullt å måtte flytte, men visst, burde antagelig også være i en sjakt. Der lytter jeg gjerne til ideer. (I nåværende situasjon møter det gamle avløpet det nye omtrent midt på veggen med gummimansjett, som skal byttes når vi bytter rørene opp til entréetasjen).

Det er også noen bend som er 90 grader, men som skal bli 45+45.

Var det noe mer som @simmeboy, eller andre, så som mangler i avløpsmonteringen er jeg interessert?

Kan du presisere mer nøyaktig hva det er som ser rart ut vil jeg gjerne høre det.
legger ved mine kommentarer til det som føles for meg foreløpig.

Rørinstallasjon i et åpent veggparti med kommentarer om feilaktige vinkler og plasseringer av avløpssystemer.

Ut fra det vedlagte bildet kan jeg ikke finne flere merknader enn de du allerede har tatt opp. Ønsker du flere og tydeligere svar, kreves det nok komplettering med flere bilder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.