Skal bygge reisverk og har litt funderinger angående ytterveggens konstruksjon. Det som er gitt er at utsiden skal kles med stående spontet panel og innsiden med gips. Grunnlaget i veggen blir 145 stendere, men så finnes det noen ulike alternativer. Enten får det bli utegips ut mot utsiden og en tynn vertikal list (for luftgjennomstrømning) og deretter en 45'a horisontalt og deretter panel. Dette gir en tykk vegg med lite nytte, men kan vente med panelet. Eller så kan man sette en 45'a horisontalt og deretter vindsperreplater pluss to remser med masonit, en på hver retning, og deretter panel, ulempen er at man må få opp panelet raskt. Fordelen er at man kan isolere 45'an og fjerne kuldebroen.
Innover kan jeg vel ikke annet enn å slå på en 45'a til vertikalt, noe som dessverre betyr kuldebro.
Hvordan har dere gjort det? Noen smarte løsninger?
Innover kan jeg vel ikke annet enn å slå på en 45'a til vertikalt, noe som dessverre betyr kuldebro.
Hvordan har dere gjort det? Noen smarte løsninger?
Panel låvepanel stående
Spikerlat liggende 22*70
Utegips 9mm
Veggstender 45*45 liggende + isolasjon
Veggstender 45*170 stående + isolasjon
Plast
Veggstender 45*45 liggende + isolasjon (her trekkes også all el. m.m.)
OSB 11mm
Gips 13mm
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/
Spikerlat liggende 22*70
Utegips 9mm
Veggstender 45*45 liggende + isolasjon
Veggstender 45*170 stående + isolasjon
Plast
Veggstender 45*45 liggende + isolasjon (her trekkes også all el. m.m.)
OSB 11mm
Gips 13mm
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/
Stående spontad panel
22X45 liggende spiklekter (kløvd 22X95 form)
vindtett duk (ikke papp)
liggende 45X45 med liggende isolasjon mellom
stående 45X145 med stående isolasjon
plast
2X13 mm gips
Dette til et lager/verksted, derav dobbelgips for brannbeskyttelse
22X45 liggende spiklekter (kløvd 22X95 form)
vindtett duk (ikke papp)
liggende 45X45 med liggende isolasjon mellom
stående 45X145 med stående isolasjon
plast
2X13 mm gips
Dette til et lager/verksted, derav dobbelgips for brannbeskyttelse
Høres vel bra ut men panel på 22mm + lekter på 22mm = 44mm, det innebærer at du slår en tretoms spiker rett gjennom panel, lekter og gips. Det var derfor jeg vil ha en 45'a å spikre i, føles ikke riktig å perforere vindsperren.
Hva er OSB for någe?
Hva er OSB for någe?
Mats_o, Den der vindduken, tåler den vær og vind en stund, om man ikke får opp panelet med en gang?
Allarp.
Om det var jeg som bygde, ville jeg gjort som mats o gjorde.
Jeg tror ikke det gjør noe spesielt mye at man spikrer et lite hull i vindsperren, akkurat der det er klemt mellom to bjelker.
Så går det jo å vurdere asfaboard også, tåler ikke den litt vær og vind.
På innsiden kan du eventuelt legge stående 45x45 på de stående bjelkene etter at plasten er satt på plass ("klem fast" plasten), da kan du trekke elektrisitet uten å perforere plasten.
Så ville jeg også heller satt osb+gips enn 2xgips.
Allarp.
Om det var jeg som bygde, ville jeg gjort som mats o gjorde.
Jeg tror ikke det gjør noe spesielt mye at man spikrer et lite hull i vindsperren, akkurat der det er klemt mellom to bjelker.
Så går det jo å vurdere asfaboard også, tåler ikke den litt vær og vind.
På innsiden kan du eventuelt legge stående 45x45 på de stående bjelkene etter at plasten er satt på plass ("klem fast" plasten), da kan du trekke elektrisitet uten å perforere plasten.
Så ville jeg også heller satt osb+gips enn 2xgips.
Vindduken må dekkes ganske umiddelbart, derfor hadde jeg helst satt gips men vil som sagt ikke spikre den i stykker.
Stående regel på stående blir jo dessverre en kjedelig kuldebro, så OSB-platen på liggende regel høres virkelig bra ut.
Stående regel på stående blir jo dessverre en kjedelig kuldebro, så OSB-platen på liggende regel høres virkelig bra ut.
Om du har liggende 45x45 med isolasjon på utsiden har du allerede brutt kuldebroen...
Men visst, man vinner antagelig litt til i isoleringsverdi om man bryter den "en gang til". Den beste veggen må være den helt uten lekter ;D ;D
Om det blir doble plater på innerveggen er man jo fri til å gjøre som man vil, da den andre platen kan være hvilken vei som helst.
Men visst, man vinner antagelig litt til i isoleringsverdi om man bryter den "en gang til". Den beste veggen må være den helt uten lekter ;D ;D
Om det blir doble plater på innerveggen er man jo fri til å gjøre som man vil, da den andre platen kan være hvilken vei som helst.
Klikk her for å svare