2.905 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Beste tid for støping, byggreisning og avslutning?
Er i sluttfasen med å skrive kontrakt (trehusleverandører står mot hverandre). Materialer og priser er akkurat fastsatt, så jeg skal gå gjennom det siste i kveld. Imidlertid har de alle litt forskjellige tilnærminger til byggeprosessen, hvor raske de er og når de kan/vil starte, jeg tenker på grunnlegning og husresning først og fremst, og det finnes både lösvirke og fabrikkmontert leverandør blant de tre.
Alle tre viser byggetid rundt 16-20 uker.
Har tre spørsmål angående tidsplanleggingen:
A) NÅR ER GRUNNLEGGING BEST?
Min far mener man bør starte om våren. Når ville dere helst gjort grunnlegning, og ser dere ekstra kostnader/risikoer med å sprenge og støpe i Januar/Februar. Vi skal også sprenge for platta først.
Vi kunne sprenge her i høst, ville dere valgt å gjøre det nå, for å slippe i Jan-Feb?
B) NÅR ER STÅLRESNING BEST?
Hvor mye mer bygge-strøm går det med hvis man bygger midt på vinteren mot våren? Er snødamp ved stålresning verre fuktproblem enn vårregn? Andre problemer med det ene eller det andre, og er det forskjellige med lösvirke vs fabrikkmontert?
C) INNFLYTTING BEST I MAI/JUNI?
En sier stålresning begynnelsen av 1 Feb (grunn og sprengning før) og byggetid 20 uker altså innflytting slutten av Juni. Dere som har bygget ferdig, er det veldig fordelaktig å bli ferdig før ferie? Ville dere heller valgt mildere vårbygging start 1 mars og innflytting midten av Juli?
Alle svar er hjelpsomme!
Alle tre viser byggetid rundt 16-20 uker.
Har tre spørsmål angående tidsplanleggingen:
A) NÅR ER GRUNNLEGGING BEST?
Min far mener man bør starte om våren. Når ville dere helst gjort grunnlegning, og ser dere ekstra kostnader/risikoer med å sprenge og støpe i Januar/Februar. Vi skal også sprenge for platta først.
Vi kunne sprenge her i høst, ville dere valgt å gjøre det nå, for å slippe i Jan-Feb?
B) NÅR ER STÅLRESNING BEST?
Hvor mye mer bygge-strøm går det med hvis man bygger midt på vinteren mot våren? Er snødamp ved stålresning verre fuktproblem enn vårregn? Andre problemer med det ene eller det andre, og er det forskjellige med lösvirke vs fabrikkmontert?
C) INNFLYTTING BEST I MAI/JUNI?
En sier stålresning begynnelsen av 1 Feb (grunn og sprengning før) og byggetid 20 uker altså innflytting slutten av Juni. Dere som har bygget ferdig, er det veldig fordelaktig å bli ferdig før ferie? Ville dere heller valgt mildere vårbygging start 1 mars og innflytting midten av Juli?
Alle svar er hjelpsomme!
byggetid på 16 uker er for kort, platen kan maksimalt være 85% fuktighet før tetningssjikt kan legges i bad, vaskerom. 85% oppnår man etter 3,5 måneder etter at huset har fått på taket og platen har begynt å tørke hvis man har støpt med en betongtype på k30. Jeg ville anbefalt 22-24 ukers byggetid, de ekstra ukene kan betale seg i slutten hvis man ser på lang sikt. Lykke til med deres hus.
Vi kjørte med Götenehus. Sprengning, trær og grunnarbeid begynte i feb, støping av plate i midten av mars. Reisverket ble satt opp i midten av april, så snart reisverket var klart koblet de på gulvvarmen med en eller annen midlertidig apparat som så ut som en propantank for å trekke ut fuktigheten. Dessverre stoppet byggingen helt i 6 uker under sommeren, noe som var frustrerende og kostbart. Innflytting 2 uker siden (okt 2012). Husleverandørenes "uker" regnes fra reisverket. Så ikke glem byggetillatelse og grunnarbeid samt eventuell industriferie. Totalt tok det oss 1 år og 4 måneder fra tomtekjøp- byggetillatelse-innflytting. Slitsom periode med doble kostnader byggkreditiv.
Klikk her for å svare