Hei! Tok bort to innebygde garderober som en 2,70 m lang hylleplate delvis hvilte på og tenkte erstatte med konsoller. Ene delen der garderob ikke satt har de først satt treverk og deretter hyllekonsoll i metall på det, (se bilde så dere skjønner min dårlige forklaring) og tenkte gjøre det samme igjen så det blir enhetlig. Hylleplaten er ca 60 cm dyp og skal tåle ganske mye (bokser med klær, permer etc). Veggen er murstein med mye puss, hus fra 40-tallet. Tenkte bore med slagbor, men lurer på hvilken plugg og skrue som er best? Skrue må være ca 7 cm lang har jeg funnet ut. På Bauhaus tipset de om en megaskrue med sekskanthode, men vil aller helst ha med forsenket hode, tenker det blir penest(?).
Så, kan noen tipse om nøyaktig plugg+skrue, merke, gjerne link etc, altså ikke bare "universalplugg" eller sånt. Synes det er en jungel og for mye å velge mellom! Takknemlig for hjelp.
Er det murstein trenger du ingen slagboremaskin. Det blir bare smuler av hullet da. Det beste er nok plugg og skrue av "spikerpluggs" typen. Altså lange, kanskje en desimeter. Da kommer man inn i veggen og det blir bra støtte og hullets karakter blir ikke like primært.
Slagborr funker utmerket i tegl det slår ikke i stykker noe som en borhammer.
okey, kanskje jeg uttrykte meg uklart men det jeg mente var at det beste egentlig er en vanlig boremaskin med vanlige bor. Sliter litt på borren men man trenger ikke noe som slår i det hele tatt i tegl og med vanlig metallbor blir hullene bedre.
Har selv alltid bodd i gamle hus/leiligheter med tegl+pus+diverse overraskelser nesten hver gang man borer. Hemmeligheten med å lykkes er helt klart laaaang plugg. Selv har jeg falt for disse fordi man kan få en 70mm lang plugg uten å trenge å lage et monsterhull. I den kan du kjøre hvilken 5mm skrue du vil, bare sørg for at den rekker akkurat litt lengre enn pluggen (så skrue ca 75mm pluss tykkelsen på det du skrur opp). https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-6-70-50-styck/8229584/artikel-detaljer.html
Når det gjelder boring i tegl+puss så må man nesten begynne med en smalere bor for så å gå opp til det man trenger. Jeg kjører alltid slagbor men fungerer kanskje uten. Synes personlig bare at slagboren håndterer når man treffer en stein eller teglkant bedre i stedet for at man glir til siden.
Har ved lettbetong og tegl ofte valgt å bruke en tre/metallbor i stedet for betongbor for å få et finere hull da det lett blir for stort med betongboren. Kjører også uten slag.
PPettttter skrev:
Når det gjelder boring i tegl+pusset, må man nesten begynne med en smalere bor for så å gå opp til det man trenger. Jeg bruker alltid slagbor, men fungerer kanskje uten. Personlig mener jeg bare at slagboren håndterer når man treffer en stein eller teglkant bedre i stedet for at man glir til siden.
+1 på den. Er det veldig porøst, pleier en bor i en størrelse mindre enn plugg gi et passende hull.
Et skikkelig boretang for betong med herdet soets må jo være bedre enn en metallbor?
Man kan synes det, men hullene blir bedre med en vanlig metallbor. Tegl er så porøst at det borer bra likevel. De slites jo dog. Det er jo det som er ulempen med slagbor og porøse materialer. Er boren 8mm så er jo hullet typisk 9mm før man er ferdig med å bore, nettopp fordi det smuldrer opp. En metallbor fjerner bare med skiene så å si, og da blir hullet mer nøyaktig.
Har selv alltid bodd i gamle hus/leiligheter med tegl+murpuss+diverse overraskelser nesten hver gang man borer. Hemmeligheten med å lykkes er helt klart laaange plugger. Selv har jeg gått for disse siden man kan få en 70mm lang plug uten å måtte lage et monsterhull. I den kjører du hvilken som helst 5mm skrue du vil, bare sørg for at den når litt lenger enn pluggen (så skrue ca 75mm pluss tykkelsen på det du skrur opp).
[lenke]
Når det gjelder boring i tegl+murpuss så må man nesten begynne med en smalere borr for så å gå opp til det man trenger. Jeg bruker alltid slagborr, men det fungerer kanskje uten. Synes personlig bare at slagborren håndterer når man når en stein eller teglkant bedre i stedet for at man glir til siden.
Smart! Har alltid irritert meg over at pluggene har vært for korte for pussede vegger.
Takk for alle svar! Har nok likevel bestemt meg for slagbor, har hørt fra mange at det fungerer best. Har fått låne en Dewalt, så den får duge. Som noen skrev kan man vel slå av slagfunksjonen i hvert fall. Så spiralbor med herdet skjær beregnet for betong fungerer? Trenger man å bruke noe lim eller så i plugghullet?
Bor i et hus fra 1903 med pusset murstein i veggen... vil nå bytte gardinstang. Har boret med slagdrill, men den kommer ikke så langt inn, kanskje 4 cm, så pluggen går ikke i... kan man legge sement i hullet så det blir stødig?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.