Vi bygger en hytte med en "soveromsdel". To soverom i første etasje og to soverom og en liten hall/tv-spillhjørne for barna i andre etasje. Konstruksjonen er et stolpeverk med bjelkelagsbjelker synlige fra første etasje.
Oppå bjelkelagsbjelkene ligger det spontede 20mm bord som undertak. Mitt spørsmål er hva jeg skal gjøre nå for å minimere risikoen for sjenerende trinnlyd. Den opprinnelige tanken var å legge bjelker med 45x70 for å få et installasjonsrom. Fullisolere og deretter et planke gulv.
Men jeg har tenkt litt og mistenker at det kanskje er mulig å få bedre trinnlydsisolasjon med en enda mer "smekker" konstruksjon. En idé har vært å fylle halve bjelkehøyden med san og deretter en type løsull som rakes ut, men det føles litt omstendelig.
Det jeg vurderer nå er et lag med gulvspon på en trinnlydsmatte. I dette laget kan jeg også legge inn de elektriske rørene som trengs. Deretter legger jeg enda et homogent lag med gulvspon med underliggende trinnlydsmatte og til slutt et plankegulv som limes eller skrus i det øverste gulvsponet. Hva tror dere om den løsningen?
Har dere forslag til andre bedre/tynnere/enklere løsninger?
Oppbygging:
Plankegulv
22 mm Gulvspon (flytende legging)
8 mm Isolina Trinnlydsfilt
22 mm gulvspon (med innfelte elektriske rør) (flytende legging)
8 mm Isolina Trinnlydsfilt
20 mm undertak av spontede bord
5'x5' Bjelkelagsbjelker c/c 550