Skal bytte terrassegulv i vårt uterom men beholde underliggende bjelker. Har innsett at tidligere eieren av huset sparte inn på gode skruer så annenhver skruehode går av. Min plan er å kappe terrassebordene på begge sider av bjelkene med sirkelsag, men vet ikke hvordan jeg best fjerner skruene. Hva er beste metode for å kappe/fjerne en mengde rustfrie skruer som sitter på rad uten å ødelegge bjelken? Tigersag? Vinkelsliper? Uterommet er 4x6 meter så det er ca. 10 rader med ca. 50 skruer i hver = slitsomt.

sitter regelene i bjelkesko eller lignende? kan du enkelt snu dem? og la skruene sitte igjen på undersiden

raasken raasken skrev:
Skal bytte terrassegulv i vårt uterom men beholde underliggende bjelker. Har innsett at tidligere eier av huset sparte inn på bra skruer så annethvert skruvhode knekker. Min plan er å kappe terrassebordene på begge sider av bjelkene med sirkelsag, men vet ikke hvordan jeg best får bort skruene. Hva er beste måten for å kappe/fjerne en mengde rustfrie skruer som sitter på rad uten å ødelegge bjelken? Tigersag? Vinkelsliper?
Uterommet er 4x6 meter så det er omtrent 10 rader med omtrent 50 skruer i hver = slitsomt
Jeg hadde skrudd ut det som går, deretter forsøkt å løfte bort bordene med kubein. Til sist tatt av utstikkende med vinkelsliper.

• Liker
raasken
  • Laddar…
ProductImage28904593.jpg

• Liker
toolman77
  • Laddar…
S Steppen skrev:
sitter reglene i bjelkesko eller lignende? kan du enkelt vende dem? og la skruene sitte igjen på undersiden
Smart! Har ikke kommet så langt ennå, så jeg vet ikke. Men er det så, kjører jeg på det. Takk!

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[bild]
Hjelp meg. Hva er dette for best til verktøy:oops:?

Er det rustfrie skruer vil jeg gjette at en kraftavbiter gjør jobben enkelt...

• Liker
raasken
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Er det rustfrie skruer ville jeg gjette at en kraftavbiter gjør jobben enkelt...
Ok! Og så slå ned resten som blir igjen?

Klipp så nær som mulig, så holder det nok med en lett massasje for at de ikke skal stikke opp..

Vil man ha ut dem hele kan man bruke en svetstång, men det tar jo tid å skru ut dem en og en for hånd...

• Liker
raasken
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[bild]
Interessant ting. Leste litt om den men finnes det blader til den som klarer RF?

mexitegel mexitegel skrev:
Interessant tingest. Leste litt om den men finnes det blader til den som tåler RF?
Jeg vil nok si at du får vanskelig for å finne et blad som IKKE tar rustfritt, så lenge vi snakker om terrasse skruer...

Jeg prøvde å sette en 4,2 mm "a2" skrue i skruestikka, og sagde av den. 3,23 mm tykk, det tok nøyaktig 7 drag med baufilen før den gikk av...

Det jeg reagerte på var at bladet bare spesifiserte myke metaller (jern, messing osv).

Uansett så tror jeg mer på vinkelsliper eller bare slå til med hammeren.

• Liker
raasken
  • Laddar…
L largab skrev:
Jeg hadde skrudd ut det som går, deretter forsøkt å løfte bort trallen med brekkjern. Til slutt tatt av utstikkende med vinkelsliper.
Stikker de ut så pleier det å gå bra å klemme fast dem direkte i chucken og skru dem ut.

• Liker
raasken og 2 andre
  • Laddar…
Det pleier å være overraskende enkelt å dra ut dem med skrutrekker hvis de er frilagt. Fest bare chucken rundt det som er igjen av skruen og skru ut. Antageligvis ikke like raskt som å sage av med vinkelsliper, men man blir kvitt skruen helt.

• Liker
raasken
  • Laddar…
Vanlig hederlig hovtang er et undervurdert verktøy....

• Liker
raasken
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.