Hei! Jeg har lest i proncip alle innlegg om mellomvegger.

Jeg har imidlertid noen krav og funderinger som gjør meg usikker. Kan dere hjelpe?

1. Tykkelsen på veggen totalt må ikke bli mer enn 100mm.
2. Ene siden er mot baderom hvor fliser skal opp.
3. Det skal være plass til apparatbokser.

Jeg har to alternativer:
1. 45x70 med 13mm gips på hver side. CC600 bortsett fra de vegger som er mot bad, CC300.
2. 45x45 med doble 13mm gips på hver side. CC300 alle veier.

Spørsmål:
1. Hvilket alternativ er "best".
2. Skal man ha noen form for "sylltätning" på trestenderen mot platen? Platen på mark, 300mm celleplast. Antar det er unødvendig.
3. Skal man sette fuktsperre i tak (hele husdelen) før man setter opp innervegger? Man får da ingen utette områder over øvre stenderne. Setter man i så fall noen hjørnetape mellom tak/vegg i baderom før himling settes?
4. Tilkobling mot yttervegg, setter man alle gipsplatene på yttervegg og deretter bygger innervegger? Spørsmålet om fuktsperre blir det samme som for taket ovenfor.

puh.. en del spørsmål men slik er det når man er nybegynner.

Takk på forhånd for alle svar og synspunkter!

EDIT/

Alternativ to, 45x45 +2ggr gips, skal være CC600

alternativ 2 dobbel gips bedre fra stabilitets synspunkt, lyd synspunkt.. Personlig så er cc 600 for meg rene steinalderen... trodde ingen holdt på med annet enn 900 gips nå for tiden ...men men....cc 300 er overkurs fra ALLE henseender da mener jeg ALLE...det gjør ingenting bedre om man kjører dobbel gips og 300 cc bare ved enkel gips men det gjør bare slike som ikke vet bedre... Og skal man gjøre det riktig bra bruker man plåtreglar dobbel gips.......

Så hvorfor skulle cc 600 være steinalder.. har det funket i minst 15 år så har det....... smidigere med 900 gips mmm kanskje men en billigst vinner som alltid å så er det med 600 gips.

Sen er jeg mye tvilende om at en vegg skulle bli mer stabil med stålstendere :p

oki lettere å montere og beveger seg ikke men mer stabil nope.....

Stabilere blir det ikke, men det påsto jeg heller ikke.. i alle fall ikke med 45 regler, men det pleier å bli dritt uansett hvordan man gjør det.. Og at 1200 gips er steinalder er vel kanskje sånn at det ifølge byggnorm ikke får brukes på bygg av økonomiske grunner. Noe jeg synes er bra, for 1200 gipsen var ikke gøy å bære rundt på. Av og til brukes den i visse vegger med veldig høye lydkrav, ellers er den et minne; men jeg vet at de fortsatt finnes å kjøpe og er noen slanter billigere for privatpersonen, og det kan kanskje være et argument for at de kjøpes. Så finnes det ikke mange argumenter for dem egentlig....

Takk for svarene, men jeg blir ikke klokere.

Altså, tykkelse maks 100mm, fliser på en side samt plass for apparatbokser.

Deretter er det fritt valg:
-45x45 +enkel eller dobbeltgips. Regelavstand(størrelse gips)?
-70x45 +enkelgips. Regelavstand(størrelse gips)?
-stålregel og ??

Jeg vet det finnes visse krav på våtromsvegg med fliser, cc450 med enkelgips og 600 med dobbeltgips?

Takk for mer svar.

SittinDuck skrev:

Altså, tykkelse maks 100mm, flis på en side samt plass til apparatbokser.

Så er det fritt valg:
-45x45 +enkel eller dobbelgips. Regelavstand(størrelse gips)?
-plåtregel og ??

Jeg vet det finnes visse krav på våtromsvegg med flis, cc450 med enkelgips og 600 med dobbelgips?

Takk for mer svar.
Verdt å tenke på er også at gipsen i seg selv stabiliserer en hel del når den får distanse mellom. SÅ dobbel gips kontra enkel gips gjør veggen mer stabil.

SittinDuck skrev:

Altså, tykkelse maks 100mm, fliser på én side samt plass til apparatbokser.

Så er det fritt valg:
-45x45 +enkel eller dobbeltgips. Regelavstand(størrelse gips)?
-stålregel og ??

Jeg vet det finnes visse krav på våtromsvegg med fliser, cc450 med enkelgips og 600 med dobbeltgips?

Takk for flere svar.
Som sånn her har jeg gjort løsninger på vegger i 99 fall av 100 og da mener jeg baderom, kjøkken, soveroms vegger.

Mellom toalett/baderom til annet rom

70 regel stål oftest men også tre. Dobbel gips iblant plywood gips. Mellom stendere 45 eller 70 isolering. Denne tar hånd om en viss del av resonansen i veggen. Dobbel gips tar dels hånd om lyden samt stabiliserer veggen.

Kjøkken Samme konstruksjon som ovenfor, oftest stål mot soverom pga lyd...

Soverom stålstendere! Dobbelgips kun på grunn av lyden stabiliteten er relevant fra dette synspunktet ved lave frekvenser. Stål er stabilt i 70 utførelse og dobbel gips...

Når det gjelder stender avstand så har jeg siden 1990 bare kjørt med 900 foruten ved et hotellbygg som krevde 1200 pga den økte lydklassen i veggene. Nå finnes det ingenting som sier at man ikke kan kjøre med 1200 uansett. Men personlig så foretrekker jeg 900 og det er nå standard!

Stender avstand i baderom 450cc dobbel gips.. enkel gips har man aldri og dette ikke av stabilitetssynspunkt vi snakker LYD....... men vil man gjøre dette så kjører man 300cc.. Jeg anbefaler ikke dette da det dels fører til at veggen blir ekstremt dårlig fra lydsynspunkt. Deretter er enkelgips en dumsnill løsning..

Når vi snakker kjøkkenvegger, finnes det regler som styrer hvor mye lyd som får lekke fra det. Oftest ikke noe problem, men en enkelgips vegg. Men igjen, dumsnilt...

mr Z skrev:
Kjøkken Samme konstruksjon som ovenfor, ofte plater mot soverom pga lyd...
Mener du at plater skulle øke lydisoleringen?
Hvordan da? :P
Jo tyngre vegg, jo mer lydisolering.

mr Z skrev:
Stabilere blir det ikke men det påsto jeg ikke heller.. iaf int emed 45 reglar men det pleier å bli dritt uansett hva man gjør.. Og at 1200 gips er steinalder er vel kanskje så at det ifølge byggnorm ikke får brukes på byggeplasser av egonomiske grunner. Noe jeg synes er bra for 1200 gipsen var ikke morsomt å dra rundt på. Noen ganger brukes den i visse vegger med svært høye lydkrav ellers er den et minne blott. Men jeg vet at de fortsatt finnes å kjøpe og er noen kroner billigere for privatpersonen og det kan vel kanskje være et argument for at de kjøpes. Ellers finnes det ikke mange argumenter for dem egentlig....
Gittvis er 900 gips mer ergonomisk samt praktisk, men vet at de fleste mindre byggefirmaer absolutt ikke slipper 1200 for prisen, en plate små=små penger, 300 plater litt mer penger.

Men anbefale stålreglar for privatpersoner, nei ikke ifølge meg, prisen spiller rolle der med!

Men et veldig godt tips til den som skal bare slå opp en vegg kjør kombinert altså syll og hammarband får bestå av stålregel og reglarna av tre, da får man perfekte spor å stille reglene i + at skulle man sage en regel litt for kort så er det ikke hele verden! For man kan da feste den fra siden, fint va 8)

fooney skrev:
Mener du at plåtreglar skulle øke lydisoleringen ?
Hvordan da? :P
Jo tyngre vegg, jo mer lydisolering.
Stabiliteten styr koincidensen, da kan tre være å foretrekke, men i bolighus er knapt lave frekvenslyder det største problemet. Plåten er å foretrekke her kontra tre da "flaten" som går rett igjennom veggen er 0,2 mm i stedet for 45 mm. Ganske logisk. Så er det ikke slik at forskjellen blir så markant, men 3 dB kan man nok regne med om man gjør det seriøst med gummiduk og riktige mykfuger. Det viktigste med hensyn til lyd er at det er lufttett, da spiller fugen en rolle.

Når man lager lydvegger, bruker man utelukkende plåt i alle fall til gipskonstruksjoner. Det som styrer er egentlig vekten på platene og den kritiske frekvensen osv... Det er en jungel å forklare alt, krever 10-15 A4 sider eller noe sånt med kule formler og greier. Både du og jeg er gladere uten dem :-)

Hei igjen,

Jeg har besluttet å gå for 70+dubbelgips.

Vurderer også plåt.
?Går det bra å feste dørkarm i den?
?lister må skrus?
?finnes det T-bjelke? Dvs. tilkobling mot en annen vegg?
?apparatbokser må skrus?

Takk så langt for alle tips! Kanonforum!

SittinDuck skrev:
Hei igjen,

Jeg har bestemt meg for å gå for 70+dobbelgips.

Vurderer også på metall.
?Går det bra å feste dørkarm i den?
?Lister må skrues?
?Finnes det T-bjelke? Altså tilkobling mot en annen vegg?
?Apparatbokser må skrues?

Takk så langt for alle tips! Kanonforum!
Dørkarmer og metall funker med spesielle skruer hvis man ikke bruker spesielle dørregler som finnes disse kan man lage selv, noe som gjøres på følgende måte.

Slik man gjør for å få det utrolig....
1) fest din metall regel 22 mm fra stedet hvor døren skal være.
2) et lag gips nå dras over dør og hele greia. Man kjører løpende her. Skjønt, det blir avfall, men det blir ingen halvmessighet heller.
3) skjær rent gipsen rundt metallreglene, en i overkanten også selvfølgelig, denne setter du på 211 eller 212.

4) skru nå en planke 22*95 i liv med gipsen bakfra først gjennom metall så gjennom tre. Sett en haug med 40 cc typ... Slå av skruen på den andre siden.

5) Dra det andre laget gips over og vips har du laget deg et dørhull.

Ellers kan man kjøre med en plywood stripe i metallregelen, det funker det også bare sørg for å skru den fast skikkelig så den ikke drar til skogs når programmet kommer farende.

Det går også utmerket med tre regler 45*70 rundt dørhullet. Da pleier man kappe reglene på 211 og skru dem i en metallregel og legge en tre mellom så....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.