Hei!
Søker hjelp med å bygge en uteplass i trykkimpregnert trevirke. Den skal av en grunn være mulig å demontere til vintersesongen og gjenoppbygges til våren.

Spontant tenkte jeg å bruke hakganger/lyftgångjärn f.eks slik som disse:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lag/dorr-fonstergangjarn/lyftgangjarn-343427/
For å sammenføye en ramme med bjelker i som man deretter lett kan ta fra hverandre.

Nå lurer jeg på om det tilfeldigvis finnes noen beslag som faktisk er beregnet for dette?
Eller noe annet alternativ som kan fungere mottas takknemlig.

Mvh

Det finnes bedre alternativer enn hengsler. Jeg ville kalle det hakbeslag, men det fikk jeg ikke frem noe fornuftig med når jeg søkte. Det nærmeste jeg raskt fant var det på bildet, det kalles sengbeslag og viser den prinsippen jeg synes burde fungere. Akkurat det ser vel litt kkent ut for en terrasse dog.

To metallbeslag med hull, kalt sängbeslag, ligger på en hvit overflate. De brukes som alternative fester til gangjern.

OK. Stor takk for tipset! Jeg fortsetter googlingen med det nyfunne sengebeslaget

Ja det ser ut som samme. Tror som sagt at det er litt svakt for din anvendelse.

Kan det være et alternativ å bruke bjelkesko men bare skru fast bjelken som legges i med noen enkeltskruer slik at man enkelt kan løsne igjen? Krever jo at det er mulig å komme til, men det ville vært ganske enkelt og billig.

Jeg har tenkt i de banene også. Min bekymring for å bruke kroker er at når treet har slått seg i løpet av året, får man aldri satt det sammen igjen uten å skru uansett...

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Skrue funker jo både å skru medsols og så motsols....

• Liker
snyggsomfan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.