Hei!

Har en vedfyrt ovn i stuen som ble satt inn av forrige eierne. Bak går en tilluftskanal inn/ut gjennom veggen og denne er isolert med steinull og "beskyttet" av en tilluktet plate der utførelsen etterlater en del å ønske. Vår ettåring har funnet denne og elsker å fikle med isolasjonen. Jeg tenker på hva jeg kan bruke av materiale for å lage en ny beskyttelse, eller om det utelukkende er metall som gjelder? Hvordan ville dere gjort det?

Med vennlig hilsen,
Marcus

• Hvit vedovn i stue med glassdør, plassert på hvit bakgrunn med grå sofa i bakgrunnen og en tilførsel under ovnen.
  • Tilluftskanal med isolasjon av steinull i et hjørne, delvis beskyttet av en bøyd metallplate i et rom med hvite vegger.
  • Isolasjonmateriale av steinull ligger på gulvet ved siden av en bokhylle, nær en vedovn i stua.
Det går ikke å skru fast platen?
Ellers, om du skal bygge et nytt beskyttelse, skal det være ubrennbar, f.eks. gipsplate.
Det burde jo være ganske lett å bygge sammen en hette og skru den fast i veggen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går ikke an å skru fast platen?
Ellers, om du skal bygge en ny beskyttelse, skal det være ubrennbart, f.eks. gipsskive.
Det burde jo være ganske lett å bygge sammen en hette og skru fast den i veggen.
Takk for svar!

Nja, i det minste ikke slik at all isolasjon skjules. Gips er et alternativ jeg har tenkt på, men hvordan fester jeg i så fall sammen bitene på plass? Lim?

M msjoberg skrev:
Gips er et alternativ jeg har tenkt på, men hvordan fester jeg i så fall sammen bitene på plass? Lim?
En liten trebite i hvert hjørne, cirka 20x20 mm som du skrur de forskjellige delene i.

• Liker
msjoberg
  • Laddar…
Til å begynne med, så si til ettåringen at han ikke får være der og pille!
Da får du tid til å bygge noe penere enn den der platen som sitter der nå.
Den der stringhyllan som står på gulvet, den er vel fastskrudd i veggen håper jeg.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En liten trebit i hvert hjørne, cirka 20x20 mm som du skrur de ulike delene i.
så får det bli. Takk for hjelpen!

M mlkjhr skrev:
Til å begynne med så si til ettåringen at han ikke får være der og pille!
Da får du tid til å bygge noe penere enn den der platen som sitter der nå.
Den der stringhyllen som står på gulvet, den er vel skrudd fast i veggen håper jeg.
hehe, takk for omtanken

M mlkjhr skrev:
Den der stringhyllen som står på gulvet, den er vel festet i veggen håper jeg.
Bra påpekning!

• Liker
mlkjhr
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.