95x95 stolper fastskrudd i stolpesko som er støpt. Rundt stolpene skal det bli matjord (bed). Siden bedets høyde vil være høyere enn stolpeskoene, vil disse og stolpen havne under jord, noe som selvsagt ikke er optimalt. Noen tips til hvordan man best kan beskytte stolpen som havner under jorden? En tanke er å legge drenerende stein rundt i stedet for matjord der selve stolpen står, men det gir kanskje ingen effekt.
Beste er å forlenge eller gjøre om plinten så den blir høyere. Nest beste er å ha drenering. NTR-A virke tåler egentlig å være under jord, men jeg synes at det likevel råtner etter et par år. Tiden går fort, og det er kjedelig å bruke tid på å reparere i stedet for å gjøre noe nytt. Gjør det skikkelig fra starten.
Slik har jeg gjort med mine stolper som hadde tre ned i jorden. Der var treet ikke impregnert, og de begynte å råtne i bunnen. Det røde er nye jern som forlenger de gamle for å gjøre stolpen høyere.
Beste er å forlenge eller gjøre om plinten slik at den blir høyere. Nest beste er å ha drenering. NTR-A treverk klarer egentlig å være under mark, men jeg synes at det likevel råtner etter et par år. Tiden går fort og det er trist å bruke tid på å reparere i stedet for å gjøre noe nytt. Gjør det ordentlig fra begynnelsen.
NTR klassifisert virke har 20 års garanti, NTR-A er klassifisert for direkte kontakt med jord så det er minst den tiden man kan forvente at det skal holde.
Med det sagt er det likevel klokt å legge ikke fuktbindende materiale rundt, for eksempel makadam eller lecakuler. Å støpe rundt er en dårligere løsning.
Isågall støp opp plinten så den blir høyere og så feste stolpen over bakken. Å støpe inn stolpen vil bare stenge inne fukt i den som mexitegel påpeker.
Hvilken type innfesting er det mellom plinten og stolpen?
Isågall støpe opp søylen så den blir høyere og så feste stolpen over bakken. Å støpe inn stolpen vil bare stenge inn fuktighet i den som mexitegel påpeker.
Hvilken type innfesting er det mellom søylen og stolpen?