Hei!
Skulle gjerne hatt hjelp fra noen kyndige om en uttalelse angående HEB bjelke 160 mm. Dessverre får man ingen svar fra leverandørene angående hvilke belastninger bjelkene tåler.
Jeg har i dag en utbygging fra huskroppen med flatt tak. I dagens situasjon bæres det flate taket opp av 170 mm takbjelker med en spennvidde på 4700 mm, noe som er en veldig svak konstruksjon.
Jeg vedlegger en dimensjoneringsberegning som er gjort med korrekte mål.
Vi har lav takehøyde og vil derfor bruke en stålbjelke.
Oppå pulttaket ønsker vi å bygge en uteplass med terrassegulv og rekkverk, hvor jeg beregner den fordelte lasten til 70 kg/m2 (1750 kg).
Spennvidden på bjelken vil bli 5300 mm og hvile på to stolper montert i veggen. Der vil jeg kappe de eksisterende takbjelkene (2350 mm) og feste i bjelken.
Vil en HEB 160 mm bjelke klare belastningene og hva vil nedbøyningen bli?
Tar imot hjelp med takk
Mvh
Christian
Skulle gjerne hatt hjelp fra noen kyndige om en uttalelse angående HEB bjelke 160 mm. Dessverre får man ingen svar fra leverandørene angående hvilke belastninger bjelkene tåler.
Jeg har i dag en utbygging fra huskroppen med flatt tak. I dagens situasjon bæres det flate taket opp av 170 mm takbjelker med en spennvidde på 4700 mm, noe som er en veldig svak konstruksjon.
Jeg vedlegger en dimensjoneringsberegning som er gjort med korrekte mål.
Vi har lav takehøyde og vil derfor bruke en stålbjelke.
Oppå pulttaket ønsker vi å bygge en uteplass med terrassegulv og rekkverk, hvor jeg beregner den fordelte lasten til 70 kg/m2 (1750 kg).
Spennvidden på bjelken vil bli 5300 mm og hvile på to stolper montert i veggen. Der vil jeg kappe de eksisterende takbjelkene (2350 mm) og feste i bjelken.
Vil en HEB 160 mm bjelke klare belastningene og hva vil nedbøyningen bli?
Tar imot hjelp med takk
Mvh
Christian
Når det blir en uteplass/balkong sier normen at man også skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) utover den egentyngden av byggemateriale som du angav i innlegget ditt. Jeg kan sjekke litt raskt på mandag når jeg er på jobb, men mistenker at nedbøyning kan bli et problem med den spennvidden og den dimensjonen på stålbjelke.
Aron Roger skrev:
Når det blir en uteplass/balkong sier normen at man også skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) i tillegg til egenvekten av byggemateriale som du nevnte i innlegget ditt. Jeg kan se litt raskt på mandag når jeg er på jobb, men mistenker at nedbøyningen kan bli et problem med den spennvidden og den dimensjonen på stålbjelken.
Hei!
Jo, jeg er klar over at jeg vil få vansker med å nå opp til byggestandarden.
Tanken er at familien på fire personer kommer til å oppholde seg på balkongen noen ganger om sommeren. Tenker at snølastberegningen tar ut vår familie om sommeren.
Tidligere var det en balkong som ble brukt med den nåværende mangelfulle takkonstruksjonen.
Så tanken er å finne en løsning som kan fungere og mye bedre enn den nåværende.
Med vennlig hilsen,
Christian
Klikk her for å svare