Jeg er i planleggingsfasen for garasjen min og tenker litt på mønsås for å få høyden i garasjen slik at jeg kan ha en løfte der. Men uansett hvordan jeg prøver, må jeg ha en søyle som støtter bjelken i garasjen i midten. Den vil jeg gjerne bli kvitt. Noen som har noen ideer eller tips om hvordan man kunne gjøre det?

Kunne man avlaste bjelken med skråstivere slik som på bildet f.eks.?

• 3D-modell av garasjetakstol med takstøtter, snitt- og dimensjonsinformasjon for konstruksjoner, inkludert bjelker og staver.
  • Illustrasjon av en garasjestruktur med to skråstøtter i oransje, som viser hvordan man kan avlaste en bjelke uten å bruke en sentral søyle.
Det går å lage 10 m lange bjelker, men det blir store krefter og dimensjoner, og bjelken kan for eksempel vippe om det gjøres feil i dimensjoneringen eller utførelsen. Det er ingen løsning å begi seg ut på uten konstruksjonserfaring.

Stål kan være mer egnet, eller du må akseptere søylen.

Ja, det går an å lage rammhjørner, men det klarer ikke ditt program. Blant annet introduserer du et bøyemoment i søylen.

Magnus E K
Jeg mistenker dessverre at den eneste måten å bli kvitt søylen uten å lage en helt annen takkonstruksjon er å plassere en veldig stor ballong med helium over bygningen og forankre den i midten av bjelken for å få løftekraft der.

Et tips er å se i limtrehåndboken del 1 for inspirasjon.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Treleddsrammer kan være en interessant løsning når man vil ha høyt og fritt under taket. Du kan også prøve å vri saltaket 90 °.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.