Jeg er i planleggingsfasen for garasjen min og tenker litt på mønsås for å få høyden i garasjen slik at jeg kan ha en løfte der. Men uansett hvordan jeg prøver, må jeg ha en søyle som støtter bjelken i garasjen i midten. Den vil jeg gjerne bli kvitt. Noen som har noen ideer eller tips om hvordan man kunne gjøre det?
Kunne man avlaste bjelken med skråstivere slik som på bildet f.eks.?
Kunne man avlaste bjelken med skråstivere slik som på bildet f.eks.?
Det går å lage 10 m lange bjelker, men det blir store krefter og dimensjoner, og bjelken kan for eksempel vippe om det gjøres feil i dimensjoneringen eller utførelsen. Det er ingen løsning å begi seg ut på uten konstruksjonserfaring.
Stål kan være mer egnet, eller du må akseptere søylen.
Ja, det går an å lage rammhjørner, men det klarer ikke ditt program. Blant annet introduserer du et bøyemoment i søylen.
Stål kan være mer egnet, eller du må akseptere søylen.
Ja, det går an å lage rammhjørner, men det klarer ikke ditt program. Blant annet introduserer du et bøyemoment i søylen.
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 041 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.041 innlegg
Jeg mistenker dessverre at den eneste måten å bli kvitt søylen uten å lage en helt annen takkonstruksjon er å plassere en veldig stor ballong med helium over bygningen og forankre den i midten av bjelken for å få løftekraft der.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Treleddsrammer kan være en interessant løsning når man vil ha høyt og fritt under taket. Du kan også prøve å vri saltaket 90 °.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp med beregning av limtredrager.
Bygningsfysikk -
Beregning av doble limtredragere
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Limträbalk i nock på gammalt torp, avväxling, ta bort takstolar?
Byggnadsvård -
Effektberäkning vid öppet i taknock / ingen vind
Värme allmänt -
Beregning av HEA bjelke og limtrebjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi