5.054 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Beregning av limtre, åpne opp bærende (?) vegg.
Vi har tenkt å renovere kjøkkenet til våren, og samtidig åpne opp mellom stue og kjøkken for en litt mer åpen planløsning, legger ved bilde av hvordan jeg har tenkt.
Forutsetningene er; enebolig i ett plan, plate på mark med oppforet gulv, lavt skrånende pappet tak (ca 10 grader, valmet), 12mm masonitt innertak.
Har sett litt på forskjellige verktøy som finnes online, men det finnes ikke noe alternativ for enebolig i ett plan, kun 1,5 & 2-planshus.
Er planen min gjennomførbar? Er litt usikker på hvordan man løser "hjørnet" der de antatte limtrebjelkene ligger. Skrur man sammen bjelkene? Bjelkesko?
Røde streker = Eksisterende åpninger/dører
Gule punkter = Nye stolper
Lilla = Ny åpning
Takk på forhånd
Forutsetningene er; enebolig i ett plan, plate på mark med oppforet gulv, lavt skrånende pappet tak (ca 10 grader, valmet), 12mm masonitt innertak.
Har sett litt på forskjellige verktøy som finnes online, men det finnes ikke noe alternativ for enebolig i ett plan, kun 1,5 & 2-planshus.
Er planen min gjennomførbar? Er litt usikker på hvordan man løser "hjørnet" der de antatte limtrebjelkene ligger. Skrur man sammen bjelkene? Bjelkesko?
Røde streker = Eksisterende åpninger/dører
Gule punkter = Nye stolper
Lilla = Ny åpning
Takk på forhånd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville heller sett en originaltegning. Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner fra din skisse. Målsatte og skaleriktige tegninger er best. Et enetasjes hus kan ha fribærende takstoler så man slipper avvekslinger. Seksjonstegninger er derfor viktige.
Problemet er at originaltegninger mangler.J justusandersson skrev:
Huset er bygget i 1974 og er et modulhus, usikker på produsent.
Finnes det andre måter å finne ut om takstolene er frittbærende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du har tilgang til loftet kan bilder derfra forklare mye. Utvendige bilder kan også forklare en del, først og fremst beskriver de takkonstruksjonen generelt. Huset har en eller annen form for vinkelløsning som man trenger å forstå.
Det er ikke helt lett å komme til på loftet, vi har et par loftsluker der man kanskje kan ta et par bilder fra.J justusandersson skrev:
Har også sendt e-post til kommunen i tilfelle de har noen tegninger.
Kommer tilbake
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kan man lese tegninger sier de faktisk en hel del. Blant annet forklarer de den ytre takkonstruksjonen. Huset er L-formet med et lavt skrånende valmet saltak. Selv vinkeldelen i L-en er valmet. Det trengs derfor ingen utvendige bilder, derimot noen bilder fra loftet som viser takstolene. Med litt flaks har du frittbærende takstoler som ikke krever noen avveksling.
Sånn, nå har jeg gjort et forsøk på å ta litt bilder.J justusandersson skrev:Kan man lese tegninger sier de faktisk en hel del. Blant annet forklarer de den ytre takformen. Huset er L-formet med et lavt hellende valmet sadeltak. Også vinkeldelen i L-en er valmet. Det trengs derfor ingen utvendige bilder, derimot noe foto fra loftet som viser takstolene. Med litt flaks har du frittbærende takstoler som ikke krever noen avveksling.
Håper de hjelper noe, isolasjonen man ser på bilde 3 og 4 ved imkanalen nådde jeg ikke å trykke ned dessverre.

Bilde 1:

Bilde 2:

Bilde 3 & 4:

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du har gjort en kjempebra jobb! Å merke kameravinklene på tegningen gjorde alt mye mer anvendelig. Det er ingen fagverkstakstoler, men derimot bæres takstolene opp av mønebjelker. På bilde 2 ser man tydelig at mønebjelken som ligger over stua, ligger i linje med hjerteveggen i den andre delen av huset. Mye taler faktisk for at de åpningene du snakker om i ditt første innlegg er gjennomførbare uten avvekslinger. Noen ytterligere spørsmålstegn skulle jeg gjerne ha fått rettet opp. Finnes det en bjelke i kjøkkentaket som går parallelt med ytterveggen?
TakkJ justusandersson skrev:Du har gjort en kjempebra jobb! Å markere kameravinklene på tegningen gjorde alt mye mer brukbart. Det er ingen fakkverkstakstoler men derimot bæres takstolene opp av mønebjelker. På bilde 2 ser man tydelig at mønebjelken som ligger ovenfor stuen ligger i linje med hjertetveggen i andre delen av huset. Mye taler faktisk for at de åpningene som du snakker om i ditt første innlegg er gjennomførbare uten avvekslinger. Noen flere spørsmålstegn skulle jeg ønske ble rettet ut. Finnes det en bjelke i kjøkkentaket som går parallelt med ytterveggen?
Får ta en titt på det i morgen. Kunne ikke se noen flere bjelker men får prøve å flytte mer på isoleringen
Antar at du mener ytterveggen som vender mot nord? (Garasjen)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggen som deler tilstøtende rom i vaskerom og bod bør ha en tilsvarende bjelke tvers over kjøkkenet. I så fall bør den være synlig i kjøkkenets tak.
Jeg forstår.J justusandersson skrev:
Når jeg ser på Bilde 2 på datamaskinen, synes jeg å se en bjelke lenger inn som ser ut til å flukte med veggen som skiller kjøkkenet og bod/vaskerom, men er ikke helt sikker. (Rød markering)
Antar at du mener en bjelke som skulle ligge omtrent som Grønn markering.
Jeg skal gjøre et nytt forsøk i morgen, så får vi se om jeg kan finne noe nyttig.

Edit: Kunne rød markering også være en mønebjelke?
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg kan dessverre ikke lese ditt vedlagte bilde. Vi håper på bedre hell i morgen.
Her er bildet jeg vedla i forrige innlegg hvis det fortsatt ikke vises:J justusandersson skrev:

Forsøkte å ta flere bilder i dag, men det er ikke helt lett, jeg har strukket meg inn så langt jeg kan for å få til et bra bilde. Dessverre er det umulig å se om det ligger en bjelke ifølge grønn merking. Innertaket skal rives i kjøkkenet i forbindelse med ombyggingen, man må rett og slett vente til da med å konstatere om det finnes en bjelke der
Den røde merkingen er det vi ser på bildene, den lilla streken er en kryssende takstol, antar at det er der rennedalen ligger.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja det bør finnes en mønebjelke i henhold til den røde streken også. Det bør finnes noe som ligner en bjelke langs den grønne streken også som hjelper til å holde oppe de takbjelkene som tilhører hovedlengden. Den lilla streken er en renndalsstøtte i skjæringen mellom takformene i L:ets innerhjørne. Deretter stiller valmningen til det også. Det beste hadde vært om du hadde funnet en taktegning også.