Hei.

Hvordan kan jeg beregne om min IPE bjelkestørrelse 180 (”stående”profil som IPE bjelke) kan tåle en punktlast midt på en 5000 mm lang bjelke festet i to punkter i hver ende.

Spørsmål, hvor mye kan en slik bjelke tåle i punktlast i kN?

Kommer vel an på hvilken nedbøyning man aksepterer?

Med vennlig hilsen, fremax

Maks 3mm

S
R Rolf007 skrev:
Hei.

Hvordan kan jeg beregne om min IPE-bjelke størrelse 180 (”stående” profil som IPE-bjelke) kan tåle en punktlast midt på en 5000 mm lang bjelke festet i to punkter i hver ende.

Spørsmål, hvor mye kan en slik bjelke tåle i punktlast i kN?
Fremgangsmåten, forenklet beskrevet, er først å bestemme hvilken tverrsnittsklasse bjelkens deler tilhører. Det finnes 4 forskjellige klasser. Deretter må du kontrollere momentkapasiteten, skjærkapasiteten (med hensyn til skjærbukling hvis det er aktuelt) og kontrollere deformasjon. Fremgangsmåten er annerledes avhengig av tverrsnittsklasse.

Jeg gjorde en rask beregning og tverrsnittet tilhører Tverrsnittsklasse 1 og jeg antok stålkvalitet S275 samt fritt opplagt mellom endene. Maksimal punktkraft i midten begrenses av momentkapasiteten og da blir maksimal punktlast 36.52 kN merk da at utnyttelsesgraden er 100% i dette tilfelle, det er bra med en sikkerhetsmargin. For denne punktlasten blir tilsvarende deformasjon ca 35 mm.

• Liker
fremax
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
Max 3mm
Så ditt innlegg nå. For den deformasjonen gjelder max 3 kN tilsvarende 300 kg.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Hei takk for det ser at det ikke blir mye last så jeg må tenke om. Jeg kan bekrefte at stålkvaliteten er S235.

om jeg skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 inn fra hver side hvilken IPE bjelke blir det da?

Lengden 5000 mm og Max nedbøyning 3 mm

R Rolf007 skrev:
Hei takk for det ser at det ikke blir mye last så jeg må tenke om. Jeg kan bekrefte at stålkvaliteten er S235.

om jeg skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 inn fra hver side hvilken IPE bjelke blir det da?

Lengden 5000 mm og Max nedbøyning 3 mm
Ifølge min "bjelke-app" kreves det ganske solide saker: IPE450. Da blir nedbøyningen 3 mm. God margin mot flytegrensa da maksbelastningen blir rundt 45 MPa.
Diagram av bjelkeanalyse med to krefter på 30 kN hver og reaksjonskrefter på 31,63 kN. Status "PASS" med bøyningsgrense L/250.

Sist redigert:
Takk for det, denne balk app er det noe man kan laste ned for å regne selv? Takk for forumets innlegg.

R Rolf007 skrev:
Takk for det, denne balk app er det noe man kan laste ned for å regne selv? Takk nemlig for forumets innlegg.
Det finnes flere, søk på f.eks. "beam calculator". Den jeg har heter SkyCiv. Ikke særlig intuitiv, men jeg har hatt nytte av den (har ikke prøvd andre).

• Liker
Rolf007
  • Laddar…
S
E Erik Lindroos skrev:
Ifølge min "balk-app" kreves det solide doninger: IPE450. Da blir nedbøyningen 3 mm. God margin mot strekkgrensen da maksspenningen blir rundt 45 MPa.
[bilde]
En IPE400 er tilstrekkelig, nedbøyningen blir da 2,6 mm.

S scorp1on skrev:
En IPE400 räcker, nedbøyningen blir da 2.6 mm.
Hmm, interessant. Kan det være forskjeller i profildefinisjonen? Jeg kjørte bare med den innebygde IPE-bjelken ("europeisk standard") i appen. Kan ikke se bøyningsmomentet eksplisitt. Hvilket bøyningsmoment brukte du? Kunne også skille i elastisitetsmodul, men den varierer vel ikke mye mellom stålkvaliteter.

Tillegg: Må ha gjort noe feil forrige gang. Nå får jeg 3,0 mm nedbøyning med IPE400 (inkludert egentyngde). 2,2 mm for IPE450. Fortsatt mer enn dine 2,6 mm, men det ser ut som at IPE400 er tilstrekkelig.

Sist redigert:
  • Liker
scorp1on
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
Takk for det, denne bjelke app er det noe man kan laste ned for å regne selv? Takk for forumets innlegg.
En IPE400 er nok, vil du
R Rolf007 skrev:
Takk for det, denne bjelke app er det noe man kan laste ned for å regne selv? Takk for forumets innlegg.
E Erik Lindroos skrev:
Hmm, interessant. Kan det være forskjeller i profildefinisjonen? Jeg kjørte bare med den innebygde IPE-bjelken ("europeisk standard") i appen. Kan ikke se bøyetröghetsmomentet eksplisitt. Hvilket bøyetröghetsmoment brukte du? Det kunne også være forskjell i elastisitetsmodul, men den varierer vel ikke mye mellom stålkvaliteter.
Bøyetröghetsmoment: 23130 x 10^4 mm4, hentet fra Tibnor konstruksjonstabeller.
Elastisitetsmodul: 210 GPa

Det kan også være forskjell i løsningsmetoden da de fleste apper ikke bruker en analytisk metode, men en approksimativ via finitte element metoden.

• Liker
Erik Lindroos
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
Takk for det, denne bjelke appen er det noe man kan laste ned for å regne selv? Takk for forumets innlegg.
Du kan for eksempel bruke en online som heter https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, merk imidlertid at de bruker den endelige elementmetoden. Så det er ikke en eksakt løsning men veldig nær.

S scorp1on skrev:
En IPE400 holder, vil du

Bøyemotstandsmoment: 23130 x 10^4 mm4, hentet fra Tibnor konstruksjonstabeller.
Elasticitetsmodul: 210 GPa

Det kan også variere i løsningsmetoden da de fleste apper ikke bruker en analytisk metode, men en tilnærmet via finite element metoden.
Ja, det er ulempen med apper, man vet jo ikke egentlig hva som er under panseret. Bedre å ta frem den gamle læreboken og formelsamlingen :-)

S
E Erik Lindroos skrev:
Ja, det er ulempen med apper, man vet jo ikke helt hva som er under panseret. Bedre å finne frem den gamle læreboken og formelsamlingen :)
Akkurat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.