Jeg har støtt på et problem med å beregne U-verdi for forskjellige deler av en kjellervegg over bakken samt under bakken. Slik ser det ut:

Følgende oppbygning fra utsiden:
Morene
Fiberduk
200 mm drenerende materiale
100 mm celleplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm betong, λ = 1,7 W/mK

Over bakken er celleplasten pusset med 20 mm puss; λ = 1,0 W/mK

Se bilde!!

Noen som kan hjelpe meg?

• Skjematisk tegning av krysseksjon av en kjellervegg med lag av morene, fiberduk, drenerende materiale, cellplast og betong, samt puss over bakken.
surris
O ogsaboster skrev:
Jeg har oppstått et problem med å beregne U-verdi for ulike deler på en kjellervegg over mark samt under mark. Slik ser det ut:

Følgende oppbygging fra utsiden:
Morän
Fiberduk
200 mm drenerende materiale
100 mm cellplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm betong, λ = 1,7 W/mK

Over mark er cellplasten pusset med 20 mm puss; λ = 1,0 W/mK

Se bilde!!

Noen som kan hjelpe meg?
0,30 W/m2,K over og 0,25 under mark W/m2,K.

Takk for svar. Men hvordan regnet du det ut? Jeg blir sprø av dette. Jeg får ikke til å forstå det i det hele tatt.

Beste svar

surris
O ogsaboster skrev:
Takk for svar. Men hvordan regnet du det ut? Jeg blir sprø av dette. Jeg får ikke til å få det til å gå opp i det hele tatt.
Først må du regne ut varmegjennomgangsmotstanden for de forskjellige lagene, det gjør du ved å ta tykkelsen (i meter) på materialet delt på lambdaverdien. Utvendig, innvendig og i marken for eksempel der din kjellervegg er, finnes det en europeisk standard for varmegjennomgangsmotstanden. Når det er regnet ut, legger du sammen alt og deler med 1. For eksempel din kjellervegg over bakken.

Rtot=Rse+Riso+Rbet+Rsi (R står for varmegjennomgangsmotstanden)

0,04+(0,1/0,033)+(0,2/1,7)+0,13=3,3

U=1/Rtot

1/3,3=0,30 W/m2,K.

Er det ikke homogen lag må man regne på en litt annen måte.

Tusen takk!!!

• Liker
surris
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.