Hei,
Jeg skal fjerne en vegg (ikke hjertvegg) men en bærende vegg. Bjelken kommer til å måtte være 4,0 meter. Kruxet er at det er betongbjelkelag, noe som jeg har forstått er veldig tungt. Hvordan finner jeg ut hvilken bjelke jeg trenger?
Har tidligere fått høre at en HEA160 burde fungere, men det var da han som regnet trodde at det var trebjelkelag.
Jeg skal fjerne en vegg (ikke hjertvegg) men en bærende vegg. Bjelken kommer til å måtte være 4,0 meter. Kruxet er at det er betongbjelkelag, noe som jeg har forstått er veldig tungt. Hvordan finner jeg ut hvilken bjelke jeg trenger?
Har tidligere fått høre at en HEA160 burde fungere, men det var da han som regnet trodde at det var trebjelkelag.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Dette er ikke noe du kan ta sjanser med, du må leie noen som kan gjøre en korrekt beregning på hvordan du skal erstatte den bærende veggen med en bjelke. Det er jo ikke bare bjelken som må beregnes, du må også ha kontroll på belastningen nedover der bjelken hviler. Også kontroll på betongdekket og hvordan det er konstruert.E emjoma skrev:
Du må også ha kontroll på hvordan selve jobben skal utføres, for når du river veggen må du ha en slags midlertidig bæring av betongdekket inntil du har fått på plass den permanente bjelken. Og den midlertidige bæringen må stå på et stabilt underlag.
Dette er en jobb for proffer som kan stå for konstruksjonen som de foreslår 🤔
Jeg er utdannet byggnadskonstruktör. Akkurat hva du må hyre. For til tross for min kunnskap har jeg ikke engang halvparten av forutsetningene for å kunne gi deg et korrekt svar. Det er for mange ukjente parametere. Det er som sagt ikke bare bjelken som må beregnes heller.Mats-S skrev:
Dette er ikke noe du kan ta sjanser med, du må hyre noen som kan gjøre en korrekt beregning på hvordan du skal erstatte den bærende veggen med en bjelke. Det er jo ikke bare bjelken som må beregnes, du må også ha kontroll på belastningen nedover der bjelken hviler. Også kontroll på betongdekket og hvordan det er konstruert.
Du må også ha kontroll på hvordan selve jobben skal utføres, for når du river veggen må du ha en slags provisorisk bæring av betongdekket til du har fått på plass den permanente bjelken. Og den provisoriske bæringen må stå på et stabilt underlag.
Dette er en jobb for proffer som kan stå for konstruksjonen som de foreslår 🤔
Håper du finner noen som kan komme og se, og hjelpe deg.
Klikk her for å svare