Jeg skal åpne en bærende vegg, eller rettere sagt, minke en allerede åpen vegg der forrige "snekker" ikke avlastet ordentlig. De satte bare opp en 90x90 søyle i tre på et "passende" sted, vi mistenker en mindre setning, men ingen kollaps i alle fall.

Jeg gjorde en beregning på limtrebjelke/søyle via Moelvens program og fant ut at jeg kunne bruke 90x270 bjelke og 90x90 søyle. Beregningen tok utgangspunkt i: bærelinje under et bjelkelag.

Kan man oversette dette til "vanlig" trevirke i stedet? Og i så fall, hva ville dimensjonen være da?
Hva er billigst, vanlig trevirke eller limtre?

Mine mål er:
b1=b2=3850mm (bredde på innemålet i huset)
L1=3180mm (Bærelinjens spennvidde). Sender med et dokument med info fra programmet.

Ok takk for info.

Ingen annen som har noen idé om passende dimensjon for regelvirke??

Tar man bort eksisterende takregel når man setter inn ny bærebjelke? Jeg selv antar det men man vet aldri ::)

Peter

Etter å ha konsultert min svoger som selv har gjort lignende (og deres hus står fortsatt ;)) så blir det ifølge følgende:

to 45x170 skrue-limte som bjelke og to 45x90 som pilarer. Det blir en klar forskjell på pris sammenlignet med limtre. Eventuelt tar vi 45x220, men vi får se hva det blir til slutt.

Det kan tilføyes at etter at jeg rev litt så ser det ut til at de avløst med en 45x170 bjelke på en/to 90x90 pilarer, men at bjelken ikke gikk tett inntil bjelkelaget. Med den kunnskapen bestemte vi oss for ovennevnte løsning.

OBS! OBS! OBS!

Å bytte ut en limtrebjelke på 90x270 (L40) mot en bjelke av to 45x170 (K12) innebærer en fasthetsreduksjon med ca 80% og en forverring av nedbøyningen med ca 85%!!!

Den foreslåtte limtrebjelken tåler 26kNm og en 90x170 tåler 4kNm (om du bruker K24 tåler den 6kNm)
Den foreslåtte limtrebjelken gir en nedbøyning på 8mm og en 90x170 gir ca 52mm.

Rask overslag av ditt gulv gir at din bjelke må tåle 23kNm så din valgte 90x170 TÅLER IKKE! Bruk limtre L40 90x270 eller velg en stålbjelke HEA140

Søylen kan dog utføres av to sammen-spikede 45x95 istedenfor limtre 90x90

/Ingeniøren

Jeg satte nylig opp en I-bjelke i stål som var 180 mm over flensene og 172 mm høy med en spennvidde på drøyt 4 meter. Jækla tung å få opp, men skikkelig stiv. Pilarne synes jeg ikke er noe å bekymre seg for så lenge det er endeved og de står på noe solid og sterkt. Jeg skrulimmet tre st 145x45 som pilar på hver side, men det føltes overdrevet.
Jeg var aldri sugen på limtre, stål føltes skikkelig, spesielt når jeg dunket i kilene (eik) for å løfte bjelkene litt opp fra bjelken.

• Liker
Nightlow
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.