Hei,
skal lage en hylle med skrånende plan. Planene skråner 20 grader og de skal gjæres rundt et hjørne (90 grader). Først tenkte jeg at det er vel bare å stille sagen på 20 graders helling og 45 graders gjæring. Men neida, for å få gjæringen på de skrånende planene endte det med en gjæring på ca 41,5 grader. Det fungerer, men skulle gjerne visst formelen for å regne ut nøyaktig.
Noen?

En skisse eller bilde, jeg kanskje er trøtt, men hang ikke med i hva du har gjort?

Jeg tror at denne lenken http://www.youtube.com/watch?v=_CRJsn_pQ7Q kan gi deg et inntrykk av hvordan du kan løse ditt problem. det er bare i ditt tilfelle å regne på 4-sidig kolon. Hvis du følger lenken til hans hjemmeside, finnes det utregnet for flere vinkler.

Wikingen skrev:
Hei alle!
Fant dette på forumet etter en stund: [lenke]

Har fått svar, men skulle gjerne vite formelen for utregning og dessuten hvordan man slår det på kalkulatoren ;-)
Formelen for "vinkel sågbord" (i tabellen i innlegg 23) er:
Formel for vinkel sågbord: arccos(1/√(2cos²α + sin²α)).
hvor alfa er "lutning overliggare"

Granngubben skrev:
Formelen for "vinkel sagbord" (i tabellen i innlegg 23) er:
[bilde]
der alfa er "helning overligger"
Har ikke lest tråden den kommer fra, men et raskt blikk på formelen sier at den kan forenkles noe. Stryk toeren foran Cos-kvadrat og erstatt sin-kvadrat med en ener (trig-eneren).

Bilde av en matematisk formel skrevet på rutete papir: arccos((-√2)/(√cos(2x)+3)).
Samme formel, men etter min mening et litt finere utseende.

Granngubben skrev:
Formelen for "vinkel sågbord" (i tabellen i innlegg 23) er:
[bilde]
der alfa er "helning overligger"
Har ikke vinkelen mellom bitene noen betydning? Altså om man skal lage en 4-kant eller 6-kant for eksempel?
Eller blander jeg sammen begrepene "vinkel sågbord" og "vinkel såghuvud"?

Eller har jeg rett og slett som vanlig uflaks når jeg tenker? :confused:

Sist redigert:
ullberg
Stefan Bengtsson skrev:
Har ikke vinkelen mellom bitene noen betydning?
Om jeg har forstått henvisningene riktig i denne tråden, så er det i dette tilfellet hardkodet (90 grader), Mikael L nevnte noe om det. Men selvfølgelig, ellers er den vinkelen høyst relevant.

/U

Matte_Nörden skrev:
Har ikke lest tråden den kommer fra, men et raskt blikk på formelen sier at den kan forenkles noe. Stryk toeren foran Cos-kvadrat og erstatt sin-kvadrat med en ener (trig-eneren).
Takk! Det ble litt enklere.
Formelark: arccos(1/sqrt(1+cos^2(α))), brukt for 90 graders hjørner.
Formelen gjelder for hjørner med 90 grader.

Sist redigert:
ullberg skrev:
Om jeg har forstått referansene riktig i denne tråden, så er det i dette tilfelle hardkodet (90 grader), Mikael L nevnte noe om det. Men selvfølgelig, ellers er den vinkelen høyst relevant.

/U
Aha. Som vanlig med uflaksen altså...;)

ullberg
Stefan Bengtsson skrev:
Aha. Som vanlig med uflaksen altså...;)
Tja, selv ville jeg nok kalt det observant, men om du har et behov for å nedvurdere deg selv så er det vel ikke min sak...

/U

Står i topicen at det er rett vinkel som diskuteres.

Njaej … Det fremgår vel klart at det er rett vinkel som etterlyses.

På min enhet er tittelen stavet med en t. RÄT.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.