Skal mure en liten mur i hagen for å skille plenen fra parkering med litt høydeforskjell. Og funderer på hvordan jeg skal beregne hvor mange sekker med murmørtel som trengs. Har funnet noen eksempler som baserer seg på m2 mur. Men på en liten mur, og om man bruker strenger eller fullfuge, om man beregner med mørtel for toppstein osv.
Hvis man ikke har murlåda, gjør man strenger eller fullfuge?
Min mur skal bygges med Leca Murblokk 190x190 x590 Lengde 420cm, Høyde 3 skift pluss toppstein, så det blir vel som å beregne 4 skift i praksis. Så totalt skal jeg mure 4 x 4,2m lag.
Hvis man ikke har murlåda, gjør man strenger eller fullfuge?
Min mur skal bygges med Leca Murblokk 190x190 x590 Lengde 420cm, Høyde 3 skift pluss toppstein, så det blir vel som å beregne 4 skift i praksis. Så totalt skal jeg mure 4 x 4,2m lag.
Ja alt på samme dag, muligens gjør jeg toppsteinen etterpå.K kniv skrev:
Har tombola, men har også tilgang til større håndholdt omrører. Det blir jo ikke ekstreme mengder, så trolig er det enklest for meg å blande med omrører 1-2 sekker om gangen.
Jeg blandet 2 sekker om gangen i tombola, og muret strenger samt vertikale fuger. Ikke få fullfuge men heller ikke bare streng.. Noe midt i mellom 😂 Muren var 1,8m + 2,4m, og 7 steiner høy. Gikk med 9 sekker mørtel tror jeg det var.
Da bør jeg lande på omtrent halvparten. Kjøper 5 sekker så bør det rekke. Blir det knapt så er det til toppsteinen, så der kan jeg pauseK kniv skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur beräkna tapetåtgång i trappa med snedtak och mönsterpassning
Färg, Måla & Tapetsera -
Beregne mørtel ved helstensmuring?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beregne forbruk uten svinn - matteoppgave
Bygningsfysikk -
Beräkna åtgång av skruv till plank
Trädgård allmänt -
Hur beräknas energiåtgången för en vattenpump med hydropress?
Vatten & Avlopp