9.748 lest ·
12 svar
10k lest
12 svar
Beregn bjelke for fjerning av bærende vegg
Hei,
Jeg vurderer å rive en bærende vegg for å få et større stue. Jeg vet at veggen er bærende siden halve veggen frem til entré-hallen allerede er revet og forsterket med en bit togskinne for sikkert 60-70 år siden. Uansett, tanken er å rive hele veggen samt entré-hallen og jeg trenger litt hjelp til å beregne. Jeg har brukt verktøyet her https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931 for å sjekke noen beregninger. Men det er noen parametre som for vårt hus som ikke helt tilsvarer det som finnes i verktøyet. Huset vårt er et gammelt hus med brutet tak som det selvsagt ikke finnes noen valg for i verktøyet.
Uansett, veggen jeg vil fjerne er 370 cm lang som vises i tegningen. Huset er i tegl og jeg vil veldig gjerne felle inn bjelken i veggen i stedet for å sette den på søyler hvis mulig (det er slik den eksisterende kortere bjelken allerede er montert).
Beregningene jeg har fått via verktøyet ovenfor sier at jeg kunne bruke en 90x360 GL30c limtrebjelke og få en deformasjon på 11 mm, men jeg vil heller ha en stålbjelke siden det sannsynligvis vil bli mindre.
På tegningen vises det at det er vegger i etasjen ovenfor på samme sted som de jeg skal fjerne i underetasjen. Disse er ikke der lenger, de er flyttet litt og er ikke lenger i tegl, så den vekten er ikke der.
Bjelkelaget over er trebjelkelag med bjelker på ca. 100x220 mm som ligger med omtrent 100 cm cc, det er litt varierende avstand. Ovenpå er det spontet tregulv.
Huset er 7 meter bredt, det er ca. 2,6 meter i takhøyde og veggen er ca. 3 meter inn fra den ene siden. Hullet jeg vil åpne er 370 cm og strekker seg fra gavlen på huset frem til veggen der trappen hviler på tegningen.
Setter pris på all hjelp jeg kan få.
Jeg vurderer å rive en bærende vegg for å få et større stue. Jeg vet at veggen er bærende siden halve veggen frem til entré-hallen allerede er revet og forsterket med en bit togskinne for sikkert 60-70 år siden. Uansett, tanken er å rive hele veggen samt entré-hallen og jeg trenger litt hjelp til å beregne. Jeg har brukt verktøyet her https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931 for å sjekke noen beregninger. Men det er noen parametre som for vårt hus som ikke helt tilsvarer det som finnes i verktøyet. Huset vårt er et gammelt hus med brutet tak som det selvsagt ikke finnes noen valg for i verktøyet.
Uansett, veggen jeg vil fjerne er 370 cm lang som vises i tegningen. Huset er i tegl og jeg vil veldig gjerne felle inn bjelken i veggen i stedet for å sette den på søyler hvis mulig (det er slik den eksisterende kortere bjelken allerede er montert).
Beregningene jeg har fått via verktøyet ovenfor sier at jeg kunne bruke en 90x360 GL30c limtrebjelke og få en deformasjon på 11 mm, men jeg vil heller ha en stålbjelke siden det sannsynligvis vil bli mindre.
På tegningen vises det at det er vegger i etasjen ovenfor på samme sted som de jeg skal fjerne i underetasjen. Disse er ikke der lenger, de er flyttet litt og er ikke lenger i tegl, så den vekten er ikke der.
Bjelkelaget over er trebjelkelag med bjelker på ca. 100x220 mm som ligger med omtrent 100 cm cc, det er litt varierende avstand. Ovenpå er det spontet tregulv.
Huset er 7 meter bredt, det er ca. 2,6 meter i takhøyde og veggen er ca. 3 meter inn fra den ene siden. Hullet jeg vil åpne er 370 cm og strekker seg fra gavlen på huset frem til veggen der trappen hviler på tegningen.
Setter pris på all hjelp jeg kan få.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kan du presisere hvilke vegger som finnes nå og hvor togskinnene ligger. Hva er materialet i mellomveggene? Murstein eller planker? Er det ombygget til enebolig?
Huset er nå for tiden en enebolig, så vi eier og bor i hele huset. Jeg skal se om jeg kan være tydelig.J justusandersson skrev:

På første etasje er venstre delen av veggen helt borte og støttet opp av det som så ut som en bit togskinnebit da vi arbeidet med gulvene på øverste etasje. Så cirka 2,5 meter omtrent.

Resterende av veggene som vi vil ta ned er murstein. Ytterveggene er også murstein.
Denne biten skinne/bjelke som sitter der nå er jo tenkt å taes ned, rive de markerte veggene over og skaffe en lengre bjelke og sette hele veien over (370cm)

På øverste etasje så var markerte vegger tidligere i murstein, disse er også for lenge siden revet og den vertikale på bildet flyttet ca 20 cm mot trappen. Den horisontale veggen på overetasjen er på samme sted som på tegningen men nå en treregelvegg med hva jeg tror er 45x95 regler og hva jeg kan se med regelfinner så ser det ut til å ligge med cc45.
Dette på overetasjen vil vi altså ikke gjøre noe med, men jeg bare gir denne informasjonen om i tilfelle det skulle påvirke eventuell bæreevneberegning for bjelken på første etasje, da jeg antar at en murvegg veier en hel del mer enn en treregelvegg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggers egenvekt er liten i forhold til tak- og bjelkelagbelastninger, der den såkalte nyttige lasten fra personer og innredning er den dominerende faktoren. I Helsingborg er heller ikke snølastene så store, spesielt ikke med et brutt tak. At ytterveggene er murt teglvegger trenger du ikke å fortelle, derimot er det litt uvanlig med 1/2-stens teglvegger som hjertevegger. Jeg skal prøve å kommentere mer litt senere. Tegningene er eksemplariske.
Nei, noe særlig snø har vi ikke her, sammen med den dårlige isolasjonen i disse gamle husene så tiner snøen som oftest bort før den rekker å legge seg på takene. At det var uvanlig med mellomvegger som er murerte var jeg ikke bevisst om. Så er flere hus bygget i dette området. Overskudd på tegl kanskje ved byggetidspunktet.J justusandersson skrev:Vegger sin egenvekt er liten i forhold til tak- og bjelkelastene, der den såkalte nyttige lasten fra personer og innredning er den dominerende faktoren. I Helsingborg er heller ikke snølastene så store, spesielt ikke med et brutt tak. At ytterveggene er murerte teglvegger trenger du ikke fortelle, derimot er det litt uvanlig med 1/2-stens teglvegger som hjertevegger. Jeg skal prøve å kommentere mer litt senere. Tegningene er eksemplariske.
Jeg har tatt et bilde av hvordan alt ser ut i virkeligheten. Den gule markeringen er der skinnen/bjelken er selvsagt, og den røde markeringen er der vi vil fjerne veggen.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Lasten på hjerteveggen er rundt 15 kN/m. Tar man hensyn til at bjelken skal erstatte en hjertevegg (dvs. en primær bærende konstruksjon) og at spennvidden er 3,7 m, så blir den laveste mulige limtrebjelken 215x315. (Det finnes flere, men høyere varianter) Et stålalternativ er HEA 200. Med kledning blir ikke høydeforskjellen avgjørende stor. De monteringsmessige fordelene med limtre oppveier etter min oppfatning. Bjelken må uavhengig av type hvile på to søyler som igjen skal stå på kjellerveggen. Alle varianter av limtresøyler duger. Valget bør gjøres med hensyn til bjelkens dimensjoner. Fordi tiltaket krever byggemelding med konstruksjonsberegning foreslår jeg at du kontakter en lokal konstruktør.
Jeg takker for svar.J justusandersson skrev:Lasten på hjertet veggen er rundt 15 kN/m. Tar man hensyn til at bjelken skal erstatte en hjertevegg (dvs et primært bærende verk) og at spennet er 3,7 m så blir laveste mulige limtredrager 215x315. (Det finnes flere men høyere varianter) Et stålalternativ er HEA 200. Med innkledning blir ikke høydeforskjellen avgjørende stor. De monteringsmessige fordelene med limtre veier opp ifølge min oppfatning. Bjelken må uavhengig av type hvile på to søyler som i sin tur skal stå på kjellerveggen. Alle varianter av limtresøyler duger. Valget bør gjøres med hensyn til bjelkens dimensjoner. Siden tiltaket krever byggemelding med konstruksjonsberegning foreslår jeg at du kontakter en lokal konstruktør.
En lokal konstruktør vil bli engasjert når det er tid for det. Vil bare undersøke litt.
Hvordan kommer det seg at man ikke kan felle inn bjelken i veggen så den hviler på teglet? Eksisterende bjelke er jo montert på denne måten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kanskje man kan, men det er ikke noe man kan beregne på avstand. Man må kjenne til kvaliteten på tegl og mørtel. Punktlasten blir dessuten høyere enn med nåværende bjelke.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Beräkna stålbalkar för travers 500kg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Beräkna nedböjning på limträbalk för pergola
Altan & Uteplats -
Beräkna balkdimension för upprätning av stuga
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Beräkna balk för ojämnt golv
Golv