10.724 lest ·
54 svar
11k lest
54 svar
Beregne hvor duggpunktet havner ?
Hei, hvordan beregner jeg hvor duggpunktet i/på et rør havner.
Som eksempel med inngangsparametrene:
Temperatur på væsken i røret: 2 grader
Temperatur utenfor: 25 grader
Luftfuktighet: 50%
Isolasjonstykkelse: 15mm
Lambda 0.04 W/mK
Om det spiller noen rolle er rørdiameteren: 32mm
/Fredrik
Som eksempel med inngangsparametrene:
Temperatur på væsken i røret: 2 grader
Temperatur utenfor: 25 grader
Luftfuktighet: 50%
Isolasjonstykkelse: 15mm
Lambda 0.04 W/mK
Om det spiller noen rolle er rørdiameteren: 32mm
/Fredrik
Takk, det høres jo trygt ut. Hvordan kommer du frem til det tallet?
Man kan vel ikke anta at isolasjonens utside er samme som utetemperaturen, da ville man jo aldri ha problemer med kondens?
Det relevante spørsmålet er kanskje hva isolasjonen vil ha for temperatur på utsiden?
Man kan vel ikke anta at isolasjonens utside er samme som utetemperaturen, da ville man jo aldri ha problemer med kondens?
Det relevante spørsmålet er kanskje hva isolasjonen vil ha for temperatur på utsiden?
useless skrev:
På utsiden vil isolasjonen ha samme temperatur som rommet. Kondensproblemer oppstår bare hvis isolasjonen er diffusjonsåpen slik at det kan oppstå kondens inne i isolasjonen (bortsett fra kanskje ved spesialtilfellet med 100% RH i rommet).
Beregningen:
50% RH ved 25 grader gir at duggpunktet havner ved ca 14 grader.
Hvis temperaturgradienten er lineær, havner 14 grader ca 60% ut i isoleringen,
Med 15 mm tykk isolasjon havner duggpunktet ved 9 mm innenfra/6 mm utenfra.
50% RH ved 25 grader gir at duggpunktet havner ved ca 14 grader.
Hvis temperaturgradienten er lineær, havner 14 grader ca 60% ut i isoleringen,
Med 15 mm tykk isolasjon havner duggpunktet ved 9 mm innenfra/6 mm utenfra.
Er det virkelig sånn? I så fall vil jo alltid duggpunktet havne i isolasjonen, og da kan jeg jo i prinsippet ha så tynn isolasjon som helst.
Så er jeg ganske sikker på at hvis jeg (ta et ekstremt tilfelle) for eksempel hadde 1mm isolasjon, så ville den vært kaldere på overflaten enn omgivelsene.
Tenker jeg helt galt?
/Fredrik
Så er jeg ganske sikker på at hvis jeg (ta et ekstremt tilfelle) for eksempel hadde 1mm isolasjon, så ville den vært kaldere på overflaten enn omgivelsene.
Tenker jeg helt galt?
/Fredrik
useless skrev:
Det kommer av at luften nærmest isolasjonen vil bli avkjølt. Dersom man har en tilstrekkelig høy luftveksling rundt isolasjonen vil temperaturen bli nesten den samme som luften. Det er det samme fenomenet som gjør at f.eks. ubeskyttet hud blir kaldere når det blåser enn når det er vindstille utendørs. Det skyldes ikke at luften blir kaldere når den beveger seg, men at man har et varmere luftlag nærmest huden som blir tynnere jo mer det blåser.frma71 skrev:
Enig i at hvis lufta beveger seg mye, vil overflatetemperaturen bli omtrent den samme som lufta. I dette tilfellet ligger røret i et bjelkelag, så bortsett fra konveksjon er det nok i prinsippet ingen bevegelse.
useless skrev:
Det handler om at lufta nærmest isolasjonen vil bli avkjølt. Hvis man har en tilstrekkelig høy luftutveksling rundt isolasjonen, vil temperaturen nærmest bli den samme som lufta. Det er det samme fenomenet som gjør at for eksempel ubeskyttet hud blir kaldere når det blåser enn når det er vindstille ute. Det skyldes ikke at lufta blir kaldere når den beveger seg, men at man har et varmere luftlag nærmest huden som blir tynnere jo mer det blåser.
Hmm, dette er jo kjempesvanskelig, ikke rart at røris ikke kan svare på spørsmålet 
Hvis man regner med kjempemye stillestående luft rundt omkring, så havner jo alltid duggpunktet utenfor rørisoleringen. Hvis jeg pakker inn røret i isolering flytter jeg duggpunktet utover etc, etc.
Det eneste som ville gjøre dette teoretisk sikkert, er å legge røret i et annet rør og sørge for at man har bevegelse på luften der inne
Hvis man regner med kjempemye stillestående luft rundt omkring, så havner jo alltid duggpunktet utenfor rørisoleringen. Hvis jeg pakker inn røret i isolering flytter jeg duggpunktet utover etc, etc.
Det eneste som ville gjøre dette teoretisk sikkert, er å legge røret i et annet rør og sørge for at man har bevegelse på luften der inne
useless skrev:
Paroc har et beregningsprogram, lurer på hvordan de unngår uendeligheter i beregningene med vindhastighet 0 m/s ?
https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/
https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/
Jo, men det spiller jo ingen rolle. Ser man på et ekstremtilfelle med uendelig mye luft rundt røret, så isolerer den alltid uendelig mye og flytter ut duggpunktet uendelig langt fra min dyre rørisolering.
Min konklusjon er at man ikke kan regne på dette uten å gjøre noen form for vel utprøvde forenklinger av omgivelsene.
Min konklusjon er at man ikke kan regne på dette uten å gjøre noen form for vel utprøvde forenklinger av omgivelsene.
useless skrev:
Har du ytoverflate på rør burde denne funkefrma71 skrev:
Jo, men det spiller jo ingen rolle. Ser man på et ekstremtilfelle med uendelig mye luft rundt røret, så isolerer den alltid uendelig mye og flytter ut duggpunktet uendelig langt fra min dyre rørisolasjon.
Min konklusjon er at man ikke kan regne på dette uten å gjøre noen slags vel utprøvde forenklinger av omgivelsene.
https://www.dimensionera.se/fukt/daggpunkt.php