Hei

Er det noen som vet hvordan man kan beregne om en limtrebjelke som er 4980*90*450mm til tilsvarende dimensjon i en I-bjelke??? Har søkt på nettet og forsøkt å finne et program tilsvarende moelvens lagerbjelkeprogram, men for stålbjelker, men har ikke funnet noe vettig.

Mvh
Fredrik

Ja, det er egentlig bare å se litt i tabellene, men det hadde vært lettere om du hadde hentet litt mer data på bjelken.

Opplagslengden kan variere litt, men det burde ikke være noe problem om du går fra tre til stål.

Hva er det mer du vil vite? Den skal monteres i en åpning i en bærende vegg.
Skal erstatte den med en tilsvarende I-bjelke. Jeg har regnet ut via moelvens lagerbjelkeprogram at jeg skal tidligere nevnte limtrebjelke men den bygger for langt ned synes jeg. Og helst skal ikke I-bjelken være bredere enn 90mm.

Nå vet jeg at jeg er litt kjedelig. Men kontakt en bygningsingeniør. Det kan finnes parametre i din belastningssak som du ikke tenker på. Dvs. uansett om du skal gjøre dette med en trebjelke eller stål, så trenger du en faglig beregning.

Dessuten krever en slik ombygging (endring av bærende deler) at du gjør byggemelding, og da vil du trenge å presentere konstruksjonsberegninger, både for selve bjelken, men også for oppleggspunktene, og hvor mye last de fører ned til fundamentet som kan trenge å bli forsterket.

Beregningprogram fra Moelven osv. - er bra for at du selv skal kunne vurdere rimeligheten (det er jo synd å betale en bygningsingeniør for å få vite at bjelken vil ta halve takhøyden). Men for den presise dimensjoneringen trenger du en profesjonell.

Det sitter en limtrebjelke der i dag som er litt for svak (360mm får litt for mye nedbøyning) og ifølge moeleven så er det en 450mm som gjelder i henhold til de nye normene i dag. Tidligere i år når jeg sjekket så var det nok med en som var 405mm. Noen her må kunne oversette den dimensjonen som jeg etterspør til en tilsvarende I-bjelke. Byggemelding og all byråkrati som kreves for at man skal få endre noe i husene i dag i all ære men... jeg ønsker et mål på tilsvarende I-bjelke.

Kan være farlig med en smal bjelke om den er lang. Den kan vri seg og legge seg på platen midt på.
Hør med en konstruktør som har beregningsprogram.

Protte

Noen som vet?

Fredrik Olofsson skrev:
Hva er det mer du vil vite? Den skal monteres i en åpning i en bærende vegg.
Skal erstatte den med en tilsvarende I-bjelke. Jeg har regnet ut via moelvens lagerbjelkeprogram at jeg skal tidligere nevnt limtrebjelke men den bygger for lang ned synes jeg. Og helst skal ikke I-bjelken være bredere enn 90mm.
Se om du kan finne verdiene Iz, Wz, Zv i bjelkens tekniske beskrivelse.

Den sterkeste I-bjelken med maksimal bredde 90 er IPE160, (IPE180 er 91 mm bred).

En sterkere og stivere stålbjelke er VKR160x90x8, (den sterkeste jeg fant i tabellene, med maksimal bredde 90). VKR-bjelken er dessuten ufølsom for vippeproblematikk, noe som kan være et problem for I-bjelker. Velg VKR!

Hvis det holder med en mindre bjelke, finnes det mange, mange andre å velge mellom, f.eks. VKR160x90x5, VKR140x80x4, men det kreves en ordentlig dimensjonering for å velge riktig bjelke.

Har du laster og geometri, så kanskje noen kan regne på det.

Hvorfor akkurat 90 mm bredde, en HEA-bjelke er lavere men bredere.

Protte

Maksbredde 90 mm er TS ønske i innlegg #3.

Jo jeg vet, men er det bare at den gamle trebjelken er 90 eller er det sånn at man kan sage opp innertaket eller hva det nå er og få dit en bredere.

Jeg la i en HEA i taket på snekkeriet og kappet bort 2 cm av gipsen da den gamle trebærebjelken var smalere.

Protte

Linjelasten på den bærende veggen er 16kN per meter og på midten i åpningen skal bjelken klare 41kN.

Mener du at det kommer ned en punktlast midt i åpningen på 41 kN?

Ja det gjør det. Fordi det er en modulskjøt der som normalt bæres opp av en søyle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.