Har bygd et utekjøkken og den skal jeg slipe og behandle nå.

Lurer på hvilket slipepapir jeg skal bruke, vått eller tørt, og hvilken kornstørrelse? Planen er å slipe for hånd.

Deretter må den behandles, og jeg har lest at det finnes ulike metoder for det. Så spørsmålet mitt er om jeg skal bruke betongolje eller impregnere med 'Akemi Antifläck Nano-effect'?

Utekjøkkenet står ute uten tak så det må tåle varme, regn, fett og smuss samt være lett å rengjøre.

Noen som har forslag? Alle tips er velkomne. Utekjøkken i betong uten tak, med tilhørende treterrasse og omgivende mørkt gjerde. Klar for sliping og behandling.

Hva har du tenkt å oppnå med slipingen? Å håndslipe bort det ytterste "støvet" fungerer med våtsliping, men hvis du er ute etter å få fram ballasten (steinene) så er det nok ingen god løsning å håndslipe. Steinolje har jeg brukt på mine kjøkkenbenker (ikke akkurat Akemi men lignende) det er nok nødvendig å behandle overflaten uansett om det er innen- eller utendørs.

Mine plater har fargepigment blandet i sementen, men uansett pigment eller ei... det blir Hjørne av et kjøkken med hvite skap og mørk benkeplate, hvit vask og svart koketopp. litt mørkere farge med steinoljen.

• Liker
Living
  • Laddar…
G GnoBBen skrev:
Hva har du tenkt å oppnå med slipingen? Å håndslipe bort det ytterste "støvet" fungerer med våtsliping, men hvis du er ute etter å få fram ballasten (steinene) så er det nok ingen god løsning å håndslipe.
Steinolje har jeg brukt på mine kjøkkenbenker (ikke akkurat Akemi, men lignende) det er nok nødvendig å behandle overflaten uansett om det er inne eller ute.

Mine plater har fargepigment iblandet i sementen, men uansett pigment eller ei...det blir [bilde] litt mørkere farge med steinoljen.

Takk for svar og hvor fine dine plater er. Min kjøkkenbenk har jeg støpt på plass så den ble ikke så glatt. Tenkte og håpet å få den bedre med sliping. Men kan forstå om jeg ikke når det med hånd. Viktigste er at den ikke blir så skitten og at jeg kan holde den ren når den skal brukes.
Har du tips?

Betongoverflate med grov tekstur og spor av fuktighet.

Jeg har brukt Herdins Hårdvaxolja på betongplaten min ute. Fungerer veldig bra som beskyttelse mot fett og annet, og platen min er veldig røff på grunn av dårlig støpning.

maah maah skrev:
Jeg har kjørt med Herdins Hardvoksolje min betongplate ute. Fungerer veldig bra som beskyttelse mot fett og annet, og platen min er veldig ru på grunn av dårlig støping.
Så du tror ikke at jeg trenger å slipe? Holder det bare å bruke Herdins hardvoksolje?

Om du kan nøye deg med en noe skrovlete overflate så fungerer det fint med Hårdvaxolja. Voksen fjerner litt av skrovletheten så det blir litt mykere.

maah maah skrev:
Om du kan nøye deg med en noe grov overflate så fungerer det fint med Hardvoksolje.
Voksen fjerner litt av grovheten, så det blir litt mykere.
Er det ikke bare for trebehandling og innendørs??
maah maah skrev:
Om du kan nøye deg med en noe grov overflate så fungerer det fint med Hardvoksolje.
Voksen fjerner litt av grovheten, så det blir litt mykere.
Takk for svaret vet ikke om det er verdt å slipe med diamant sliper, kanskje blir det ikke bedre uansett???

L Living skrev:
Takk for svar og hva fine dine plater er. Min kjøkkenbenk har jeg støpt på stedet så den ble ikke så glatt. Tenkte og håpet å få den bedre med sliping. Men kan forstå om jeg ikke når det for hånd. Viktigste er at den ikke blir så skitten og at jeg kan holde den ren når den skal brukes.
Har du tips?
Jeg ville nok sagt at leie en slipemaskin og ta ned såpass mye at du selv er fornøyd.
Men det går ikke slipe for hånd....det er jeg nok ganske sikker på :) (been there done that)

Steinolje foretrekker jeg fremfor alt annet...det er godkjent for matvarer.... .

G GnoBBen skrev:
Jeg ville nok sagt at leie en slipemaskin og slipe ned såpass mye at du selv er fornøyd.
Men det går ikke å slipe for hånd....det er jeg nok ganske sikker på :) (been there done that)

Steinolje foretrekker jeg fremfor alt annet...det er godkjent for næringsmidler.... .
takk skal sjekke i dag om det finnes en slipemaskin i vår by å leie til å begynne med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.