Trenger å bygge en benk med oppbevaring til vår glassveranda. Benkens lengde er ca 190 cm og sittehøyden 45 cm (?normal høyde) Front og sider kles med perlespont.

Hvilken sittedybde ville vært passende hvis man tenker at benken skal fungere til hyggelige kaffepauser? Ønsker å få plass til noen puter som man kan hvile ryggen mot. Fungerer 60 cm?

Hvilket materiale er mest egnet til lokket? MDF, sponplate, kryssfiner mm?

Lokket blir ganske stort, og med det er risikoen for at det også blir tungt; er det kanskje best å dele det opp i 2 deler á 95 cm eller kanskje til og med 3 deler á 63 cm?

Om du vil ha små luker, bygg benken først, ta deretter ut luker f.eks. 30x40 cm, rund av skikkelig i hjørnene og sag ut med stikksag. Fest tynn lekter under platen, så kan du legge de løse lokkene på lektene. Denne konstruksjonen er vanlig i båter.
mvh
greenbay

Hei!

Jeg tenker å bygge en benk av noen av IKEA's laveste overskap. Hvis man setter en stor skuffeinsats i dem i stedet for hengsler, så får man en slags kjøkkensofa med skuffer som kan trekkes ut. Skapene er 60 x 60 og 35 cm høye.

/pinebar

Tåler overskap i de målene noe last oppå?
mvh
greenbay

• Liker
hakan.stridh
  • Laddar…
Ja, det forutsetter jeg. De er bygd av samme plater som alle andre skap, f.eks. benkeunderskapene. Så det er jeg ikke bekymret for i det hele tatt.

Men i benkbyggingen inngår nok sannsynligvis en form for lekter under dem og selvfølgelig føtter eller en sokkel. Så tenkte jeg å bruke en vanlig benkeplate i tre som sitteflate. Og til slutt en pute og mange puter.

pinebar skrev:
Hei!

Jeg tenker å bygge en benk av noen av IKEA's laveste overskap. Hvis man setter en stor skuffinnsats i dem i stedet for hengsler, får man liksom en kjøkkensofa med skuffer som kan dras ut. Skapene er 60 x 60 og 35 cm høye.

/pinebar
Vi vurderte også den løsningen en stund etter å ha sett konstruksjonen på IKEA, men valgte det bort da vi trenger å kunne oppbevare ting som tar litt større plass, og da er kjøkkenskapene for små.

I løpet av dagen har vi snekret sammen en stamme og kledd den med perlespont. Nå gjenstår bare dørene og litt sluttfinish  :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.