jeg lurer på hvor mye man kan belaste en vanlig takstol modell ramverk 195 mm som sitter med cc 60 på en garasje med 27 graders takvinkel.
Jeg fikk nemlig svar fra bedriften som produserer takstoler at man kan gå rundt på loftet (vi har lagt gulvplater på en del av loftet) men de anbefaler ikke lagring på loftet på mer enn 50 kg/m2.
Hvordan henger det sammen? Det kan tilføyes at vi som tenkte å gå på loftet veier definitivt mer enn 50 kg...
Jeg fikk nemlig svar fra bedriften som produserer takstoler at man kan gå rundt på loftet (vi har lagt gulvplater på en del av loftet) men de anbefaler ikke lagring på loftet på mer enn 50 kg/m2.
Hvordan henger det sammen? Det kan tilføyes at vi som tenkte å gå på loftet veier definitivt mer enn 50 kg...
Var det samme firma som svarte på spørsmålet ditt som har laget takstolene?
Hvor mye man kan belaste avhenger av takstolens dimensjonering så det er vanskelig å sette et generelt tall.
Da jeg fikk laget takstoler (på en takstolfabrikk) til min garasje, ga jeg dem betingelsene:
CC 800. Betongteglstein+spont ute og k-plywood+gips inne.
Etter betaling
fikk jeg tegningen der alle inngående elementer er spesifisert og hvor de prosentmessig ligger i forhold til margin for knekk, bøy & drag.
Uten et slikt grunnlag vil nok de svarene du får bli mest generelle gjetninger.
Hvor mye man kan belaste avhenger av takstolens dimensjonering så det er vanskelig å sette et generelt tall.
Da jeg fikk laget takstoler (på en takstolfabrikk) til min garasje, ga jeg dem betingelsene:
CC 800. Betongteglstein+spont ute og k-plywood+gips inne.
Etter betaling
Uten et slikt grunnlag vil nok de svarene du får bli mest generelle gjetninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Utover det som @huggan skriver i innlegg #2 vil jeg påpeke at lastens varighet har stor betydning. I träguiden finnes en tabell over dette. https://www.traguiden.se/globalasse...nering-enligt-eurokod-5/3_lastvaraktighet.pdf
Jeg ville høre akkurat meninger her i forumet. Garasjen har vi bestilt fra en husfabrikk i Litauen, svært solid bygget av førsteklasses materialer og av dyktige håndverkere. Tegningene vi fikk er ingen rariteter, men de er ikke like spesifiserte som man får fra svenske produsenter. Det var prosjektlederen på fabrikken som foreslo å legge gulv på loftet siden vi har ca 1,7 meter som høyest der og kan bruke loftet til oppbevaring. Derfor ble jeg litt overrasket da han skrev at man ikke skal belaste gulvet så mye. Jeg har også tenkt at det er forskjell på langvarig belastning, men min første refleksjon var at hans svar var for å være på den sikre siden, snarere enn hva takstolene faktisk tåler.
Sjekket lenker som ble anbefalt, men fant ingen tabell eller beskrivelse om loftsbjelkelag og belastning inne på loftet.
Sjekket lenker som ble anbefalt, men fant ingen tabell eller beskrivelse om loftsbjelkelag og belastning inne på loftet.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
50kg/m2 er en normlast på loftrom som kun kan nås via luke. Disse 50kg/m2 skal være utover egenvekten av bjelkelaget og kalles nyttelast. Er det noen egenvekter spesifisert på tegningen eller kan man se bjelkelagsoppbyggingen?
Takk, det var det jeg lurte på - om det svaret jeg fikk var ”standardsvar”.
Ser ingen problemer med takstoler over garasjen, nå ligger det råspont på ca 2/3 deler av loftet.
Jeg sammenlignet med takstolplanen for huset vi bygger (Anebyhus) og reflekterte over at takstoler ligger tettere over garasjen og er av 45x195 selv om spennvidden bare er 7m
Ser ingen problemer med takstoler over garasjen, nå ligger det råspont på ca 2/3 deler av loftet.
Jeg sammenlignet med takstolplanen for huset vi bygger (Anebyhus) og reflekterte over at takstoler ligger tettere over garasjen og er av 45x195 selv om spennvidden bare er 7m
Klikk her for å svare