Jeg har et problem med en gulvkonstruksjon som er utført av byggefirmaet jeg har leid inn, og konstruktørene vil ikke ta ansvar for løsningen og har henvist meg til en lettbjelkeprodusent.

Som dere kan se på vedlagt skisse, gjelder det et fagverk i lettbjelke, som er 250 mm høye, der en OSB-plate skal senkes ned mellom bjelkene for deretter å legge på Minerit-plater og fliser.

Støtten for OSB-platene er to 45x170 regel, som hviler på blindbunnen som igjen hviler på nedre flens/regel av lettbjelken.

Dimensjoner av delen av gulvet er 2000mm x 2200mm. En trapp skal også ligge på gulvet. Lettbjelker er 7500mm lange og har 3 støttepunkter.

Jeg lurer på om nedre flens av lettbjelken kan bære vekten på denne typen av konstruksjon.

Kan noen hjelpe meg?

Jeg ville ikke uten videre gjøre så, den som konstruerte bjelken har nok tenkt seg at lasten skal komme ovenfra på den øvre flensen, nå vil det bli viss strekkbelastning i bjelkelivet, noe jeg mistenker ikke er meningen.
Hvis en bygningkonstruktør ikke vil ta ansvar for denne konstruksjonen ville jeg trekke meg tilbake.

Takk, det var min tanke også

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.