Jeg har tenkt å lage litt oppbevaring i taket over vår garasjeport, altså dødplassen på ca 60 cm som blir når porten er hevet og da er inne i garasjen.
Jeg hadde tenkt å sette litt bjelker fra gulv til over porten og feste dem i veggen. Og så legge bjelker oppå disse og 3,6 m rett over til den andre veggen der jeg gjør det samme med bjelker fra gulvet festet i veggen.
Så da hviler jo de 3,6 m bjelkene bare i kortsidene og ingenting imellom.
Mitt spørsmål er omtrent hvor mye belastning tåler disse bjelkene på midten?
Jeg kan jo ha i prinsippet hvilken som helst dimensjon på bjelker, holder det med 45x70? 45x95?
Hadde tenkt å legge ytterpanel eller lignende oppå bjelkene for så å kunne oppbevare plastkasser med innhold der oppe.
Det blir absolutt ingen tung punktbelastning der oppe, vekten vil bli jevnt fordelt. Men mitt spørsmål som en glad amatør er om dette er realistisk eller om bjelkene kommer til å bøye seg og alt kommer til å falle ned i hodet på meg?
Takk!
Håper at tegningen min kanskje hjelper noen med å forstå. Skisset litt raskt på hvordan jeg hadde tenkt at det skal se ut.
Grønn=bjelker fra gulv til et stykke under taket som er festet i veggen
Blå=bjelker som går mellom ovennevnte bjelker, festes i så fall med cc 600 mm
Rød=Mest for moro skyld men er flaten som garasjeporten opptar i inntrekket tilstand