Hei, Holder på med å innhente tilbud på min låve, takflate ca 300 kvm. Fuktskader på ca 30 kvm hvor undertaket, rupanelen må byttes. Har nå sponplater som ligger over rupanelen, deretter lekter og tegl. Skal bytte ut det fuktige, råtne på taket, samt lektene og nytt tegl (spar det gamle enkuperte!). Håndverkerne sier ulikt, takpapp eller ikke og fjerne alle sponplatene på hele taket eller ikke. Noen firmaer understreker behovet for papp eller duk for å hindre fuktgjennomtrengning, andre sier at luftspalten mellom teglet og rupanelen er tilstrekkelig for å transportere bort eventuell fukt som kommer inn under taksteinene. Råd og tips mottas gjerne, hvordan gjøre og resonere?
Jeg vil si at hvis du har tegltakstein så må man absolutt ha papp under. Tegltakstein er ikke like tette som betongtakstein. Man bør helst ha en ekstra bra papp/duk når man har tegl fordi det kommer inn litt vann her og der. Men nå er jo dette en låve så vanlig underlagspapp/duk fungerer fint.
Taket ble lagt om på slutten av 50-tallet hvis jeg har fått hele bildet. Altså over 60 år. Om det holder lenger med papp, det er jo det som er spørsmålet!
Klikk her for å svare