1.271 lest ·
7 svar
1k lest
7 svar
Behov for beskyttelse ved betong/pussfresing
Hei,
jeg tenkte å leie en betongfres for å fjerne plastmaling med litt, hva jeg tror er, svartmugg på. Jeg tenkte å leie en flex eller festool og koble den til min ctl26 og bruke p3 maske på meg.
Støver det så mye at man må plastre av og åpne vinduer eller vil det meste havne i støvsugeren? Det er ikke kjempe mye svartmugg.
Se vedlagte bilde, det ser mørkere ut på bilde enn det er. Det har heller ikke vokst i de 10 årene vi har bodd her så det kommer nok fra før de drenerte.
Takk på forhånd
jeg tenkte å leie en betongfres for å fjerne plastmaling med litt, hva jeg tror er, svartmugg på. Jeg tenkte å leie en flex eller festool og koble den til min ctl26 og bruke p3 maske på meg.
Støver det så mye at man må plastre av og åpne vinduer eller vil det meste havne i støvsugeren? Det er ikke kjempe mye svartmugg.
Se vedlagte bilde, det ser mørkere ut på bilde enn det er. Det har heller ikke vokst i de 10 årene vi har bodd her så det kommer nok fra før de drenerte.
Takk på forhånd
Jeg hadde ikke revet eller slipet noe med mugg uten skikkelig halvmask, (sundström eller 3m) ordentlig "avstenging" og annen nødvendig verneutstyr, mugg er ikke noe å spøke med. Jeg er dog bare en lekperson og hadde kanskje tatt det et steg lenger enn noen kyndig, men heller på den sikre siden.E erik8308 skrev:Hei,
jeg tenkte å leie en betongfres for å fjerne plastfarge med litt, hva jeg tror er, svartmugg på. Jeg tenkte å leie en flex eller festool og koble den til min ctl26 og bruke p3 maske på meg.
Støver det så mye at man må plastre igjen og åpne vinduer eller kommer mesteparten til å havne i støvsugeren? Det er ikke så mye svartmugg.
Se vedlagt bilde, det ser mørkere ut på bildet enn det er. Det har heller ikke vokst på de 10 årene vi har bodd her så det kommer nok fra før de drenere.
Takk på forhånd
Ja, det støver kraftig og det kommer inn/ut overalt...
Jeg slipte litt maling og betong med slipskål til vinkelsliper i et lite rom i kjelleren og hadde både tilskjøvet dør (glippe for strømkabel) og hadde en plast hengende ned over døren men måtte avbryte fordi støvet spredde seg i rommet utenfor. Det ble litt bedre med vann på gulvet jeg slipte, men til slutt måtte jeg bygge skjermvegger av regel og plast for å holde støvet i sjakk.
Jeg slipte litt maling og betong med slipskål til vinkelsliper i et lite rom i kjelleren og hadde både tilskjøvet dør (glippe for strømkabel) og hadde en plast hengende ned over døren men måtte avbryte fordi støvet spredde seg i rommet utenfor. Det ble litt bedre med vann på gulvet jeg slipte, men til slutt måtte jeg bygge skjermvegger av regel og plast for å holde støvet i sjakk.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Selv om det meste havner i støvsugeren, så vil du få støv ikke bare i rommet utenfor, men i resten av huset, helt innerst i skuffene. Så lukk det godt inne.
Selv at det evt. er lite mugg på overflaten er nok ikke et problem. Men sementstøv er ubehagelig uansett. Og som sagt, invester i en god maske. Det finnes flere situasjoner der det blir bra.
Selv at det evt. er lite mugg på overflaten er nok ikke et problem. Men sementstøv er ubehagelig uansett. Og som sagt, invester i en god maske. Det finnes flere situasjoner der det blir bra.
Løsning med eddik eller blekemiddel/klorrengjøring for å "drepe" og fjerne muggenE erik8308 skrev:
https://plasticinehouse.com/how-to-remove-mold-from-concrete/
https://www.wikihow.com/Clean-Mold-Off-Concrete
For å få bort malingen er det vel bare å ta noen malingsfjerner
Klikk her for å svare