Ja, om man vil finne noe enkelt og raskt å bruke, men ikke like solid og vanskelig å montere som molly, for å montere i gipsplater i tak og vegg? Hva finnes det av fine greier?
Først kan man jo begynne med litt grovere gjengede skruer:
Som f.eks. denne som elektrikerne liker for å feste lette ting direkte i gips. Kabelkanaler og eventuelt en boks.
Men denne holder jo ikke spesielt fantastisk, litt tyngre montasje så går den jo raskt i stykker. Og krever dessuten en ganske forsiktig hånd ved montering.
Gipsanker synes jeg fungerer bra, er det bare et lite bilde som skal opp så pleier jeg å slå i en dykkert litt skrått ovenfra.
Ellers er det jo ikke veldig slitsomt med molly hvis man har investert i en mollytang for en femtilapp og en bor i riktig dimensjon. Finnes bra mollykroker for taklamper også hvis man har gipstak.
Jeg pleier å kjøre Duo-Max, gammel yrkesskade siden elmickleritiden.
Bilde, lenke, noe ...?
Ellers har jeg lett på nettet etter Gunnebo universalplugg GB, men begynner å mistenke at den har gått ut av sortimentet. Må vel likevel teste mine, og er de bra være forsiktig med de drøye 100 jeg har igjen.
I første omgang prøver jeg å finne en regel å skru i...
...i andre omgang så skrur jeg inn en planke i en eller flere reglar og fester i denne i stedet.
Deretter har jeg prøvd de fleste innfestningene som nevnes ovenfor og flere, hvis det er noen form for ujevn belastning eller vibrasjoner så gir enten pluggen eller gipsen ofte etter en stund.
Jeg har til og med en gang åpnet hull i gipsen og (gjennom gipsen) skrudd fast en bred planke bak den, lagt tilbake gipsen, sparklet og malt for å få en holdbar løsning.
Molly er ellers best. Har brukt en variant som ser ut omtrent som Molly, men er også laget i plast. Den var ganske bra, men krevde et større hull (en variant av den korvende pluggen over og Fischer UX). Spikerpluggen ovenfor synes jeg fungerer bra for å feste gulv- og taklister i gips, samt for et lettere bilde - men den er ikke noe for en halvtung innfestning.
Gipsanker som skrus inn har jeg ingen god erfaring med, de pulveriserer gipsen ganske raskt selv ved milde vibrasjoner (at man smeller ytterdøren så veggene rister er jo noe som skjer av og til).
Ja se der. Den trenger også bare et 6 mm hull, for den minste varianten. Jeg synes det er bra med innfestninger som ikke krever at man lager bombekraterstore hull hvis det bare er en liten, relativt lett ting som skal festes.
Molly er nok for meg. Holder et par håndkletørkere og et lite skap på plass.
Har for så vidt gips bare i våtrommene, og der får man jo knapt skru uansett.
Alle andre vegger er i gammelt hederlig tre, takk og pris
PS
Det er ikke uten grunn at jeg ble døpt til KnockOnWood
Ikke for en som har Mollytang kanskje men for de fleste andre som ikke er proff. Dj-vulen venter dog på deg iallfall til den dagen Mollypluggen skal fjernes.
Finnes andre enklere innfestingsmetoder som er like bra eller bedre.
F.eks. snap toggles som monteres uten verktøy (jmf mollytang), trenger mindre hull, blir helt flush med veggen, tåler mer last, har lengre skrue (trengs noen ganger), enkle å fjerne og uten å skade gipsplaten (verktøy trengs ikke).
Kan faktisk ikke komme på noen grunn til å bruke Mollyplugg. Kan dere?
Det som er i særklasse best for litt større laster heter PLATTIPLUGG det finnes noen ulike størrelser men GOOGLA og se.
Det finnes INGEN som klarer samme belastning i gipsplater.