Hei!
Skal snart begynne å skru en hel del gips, og lurer på om noen her på forumet har noen erfaringer fra ulike skruefabrikat å dele med dere.
Hvilket fabrikat (Essve, Grabber mm) er best (jevnest kvalitet), eller spiller det ingen rolle.
Jeg kan ikke bruke bandet skrue, siden jeg ikke har og ikke har lyst til å kjøpe en pistol for det, så det er ikke et alternativ.
/Jonas
Skal snart begynne å skru en hel del gips, og lurer på om noen her på forumet har noen erfaringer fra ulike skruefabrikat å dele med dere.
Hvilket fabrikat (Essve, Grabber mm) er best (jevnest kvalitet), eller spiller det ingen rolle.
Jeg kan ikke bruke bandet skrue, siden jeg ikke har og ikke har lyst til å kjøpe en pistol for det, så det er ikke et alternativ.
/Jonas
Jeg liker ikke Grabbers skruer som skal ha bits PH2 redusert. Synes de har en tendens til å hoppe i sporet om man ikke holder skrumaskinen helt rett. Foretrekker i så fall for eksempel Essves skruer.
Ujevn kvalitet tror jeg ikke er et problem med gipsskruer overhodet.
Ujevn kvalitet tror jeg ikke er et problem med gipsskruer overhodet.
Så lenge du skruer i tre er det ingen større forskjell på hvilken skrue du bruker. Det jeg ikke liker er at alle gipsskruer har Ph2-spor. Det er etter min mening det dårligste kryss-sporet. Jeg har lett etter gipsskruer med Torx-hode, men har ikke klart å finne dem. Jeg vet at det finnes, for jeg har sett dem montert. Men med metallregel har jeg gjort en overraskende erfaring.
Jeg skulle skruve metallregel og hadde skaffet ekte proffskruer: merket Kartro regnes vel dit? Kjøpt i en proffbutikk dessuten. Båndet skruer og en boks med løse skruer for sikkerhets skyld. Jeg bruker skrueautomaten, men det går ikke i det hele tatt! Skruen biter ikke, reglen bøyer seg og skruen glir og river opp gipsen. Bort med skrueautomaten og frem med den vanlige drillen. Nytt forsøk med Kartros løse skruer, med nøyaktig samme resultat. Det eneste som fungerte var å FORBORRE for gipsskruen. Snakk om kjedelig. Til slutt tok Kartro-skruene slutt, men jeg trengte noen flere. Nå var proffbutikken stengt, men Byggmax har jo mer generøse åpningstider, så det ble en boks med Byggmax budsjett-skruer. Full av mismot prøver jeg en Byggmax-skrue i metallreglen, og DEN SKJÆR SOM OM DET VAR SMØR! Skruene går i lett som bare det, ingen forboring, ingen problemer. Tjoff, tjoff, tjoff så var det klart. Det interessante er at det er andre gang jeg gjør en lignende erfaring. Men det får bli en annen tråd.
Har kjørt det som har vært tilgjengelig for øyeblikket og har ikke merket noen større forskjell mellom f.eks. Grabber og gipsskruer fra Byggmax. De siste rommene jeg satt opp gips i, brukte jeg Byggmax-skruer og hadde ingen problemer med disse.
Torxbits gjør monteringen lengre som moment enn ph2 bits... Har dog ikke sett noen gipsskruer med torx. Og jeg ville bli overrasket om gutta ville ha det hvis jeg kjøpte sånt... Iofs så limer vi gipsen da det er betydelig mildere for kroppen... Og går fortere vil jeg påståandersmc skrev:Så lenge du skrur i tre er det ingen større forskjell på hvilken skrue du bruker. Det jeg ikke liker er at alle gipsskruer har Ph2-spor. Det er etter min mening det dårligste kryss-sporet. Jeg har lett etter gipsskruer med Torx-hode, men har ikke klart å finne dem. Jeg vet at de finnes, for jeg har sett dem montert. Men med metallregel har jeg gjort en overraskende erfaring.
Jeg ville da ikke ha torx til gipsskruen..
Håpløst å måtte tilpasse bitsene i sporene, jeg har vanskelig for å tro at det ville gå like fort å mate torx som å mate PH2.
Enig i at det spiller mindre rolle hvilket fabrikat av skruer du velger - MEN - sørg for guds skyld for å få tak i en riktig bits. Neddreid skal den være så den ikke sklir, og så skruen slipper lett uten at bitsen blir igjen..!!
Håpløst å måtte tilpasse bitsene i sporene, jeg har vanskelig for å tro at det ville gå like fort å mate torx som å mate PH2.
Enig i at det spiller mindre rolle hvilket fabrikat av skruer du velger - MEN - sørg for guds skyld for å få tak i en riktig bits. Neddreid skal den være så den ikke sklir, og så skruen slipper lett uten at bitsen blir igjen..!!
Hva er da en bra bits?Styx skrev:Jeg ville da ikke ha torx til gipsskruen..
Hoppløst å måtte passe inn bitsene i sporene, jeg har vanskelig for å forestille meg at det ville gå like raskt å mate torx som å mate PH2.
Enig i at det spiller mindre rolle hvilken produsent av skruer du velger - MEN - sørg for all del for å få tak i en ordentlig bits. Den skal være neddreid så den ikke slurer, og slik at skruen slipper lett uten at bitsen blir igjen..!!
Jeg er helt nybegynner som bygger, men satte opp noen gipsplater i dag med vanlige gipsskruer og PH2. Jeg rakk ikke å sette mange skruer før bitset var nedslitt, så jeg bare sluret. Det er vel kanskje ikke bare bitset det henger på, men også dårlig maskinfører
Bra bits er halve jobben.
Selv foretrekker jeg denne modellen.
Phillips #2 smal øverst til venstre i lenken.
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/Bits_051006.pdf
Det er fra grabbers side.
Tror hilti har en likeverdig.
Pleier å følge med en del av grabbers skrupakke.
Kjøper de også løse på flinks.
Mvh Putte
Selv foretrekker jeg denne modellen.
Phillips #2 smal øverst til venstre i lenken.
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/Bits_051006.pdf
Det er fra grabbers side.
Tror hilti har en likeverdig.
Pleier å følge med en del av grabbers skrupakke.
Kjøper de også løse på flinks.
Mvh Putte