Hei!
Vi vurderer å åpne opp en vegg mellom kjøkken og stue og lurer litt på om den er bærende eller ikke. Har noen originaltegninger fra 50-tallet og det er 12b frem til skorsteinen som skal bort.
Er det noen som er vant til å tyde tegninger som vet om denne er bærende? Veggen er ca 12cm tykk.

Takk på forhånd

Originaltegning fra 50-tallet som viser romoppsett med vegg og skorstein; merke 12b angir potensielt bærende vegg som vurderes for fjerning. Gulnet arkitekttegning av en bolig fra 50-tallet med markerte områder for kjøkken og stue. Viser veggen mellom kjøkken og stue som skal vurderes.

Det burde ikke være noe problem å fjerne den veggsnutten.
Men har du mulighet til å vise hvordan takstolene går og ser ut, og takvinkelen?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det burde ikke være noe problem å fjerne den veggsnutten.
Men har du mulighet til å vise hvordan takstolene går og ser ut, og takvinkelen?
Stort takk for svar! Legger ved den infoen jeg fant ang takstoler. Håper det går an å lese :-)

Teknisk tegning av takstoler med håndskrevne notater og mål, viser detaljerte byggeinstruksjoner for konstruksjon av takstoler.

Noen som har mulighet til å ta en titt? Det ville jo vært fantastisk om det bare er å slå ned veggen :-)

W williamspäron skrev:
Noen som har mulighet til å ta en titt? Det hadde jo vært fantastisk om det bare er å slå ned veggen :)
Som jeg kan lese så er takstol 11 avvekslet for skorstein og ifølge tegning sitter de fast på takstol 10 og 12. Så mitt svar er: Nei du kan ikke bare ta den ned. Det kan være slik at nettopp den veggen er hjelpbærende for takstolene der avvekslingen hviler. Opp og krype på loftet:rofl:

Sist redigert:
Stort takk for svar. Får piple opp på loftet og kikke. Hvordan skal det se ut om veggen er hjelpbærende? Novis som jeg er trodde jeg at 12:en støttet mot murstocken og derfor ble avlastet der.

Sist redigert:
De har jo satt en takstol på hver sin side av skorsteinen og en midt foran. Deretter har de satt 2 x 6" ved skorsteinen i vrum og 2x6" på hver side i kjøkkenet mellom nr10 og nr 12. Det er den der 2x4" på tegningen som spøker, den går bare fra nr11 til 12 og ser ut til å slutte over kjøkkenveggen.
Avvekslingene skal ta hånd om draglastene fra nr 11.
Du må sjekke hvor nøyaktig veggen er plassert i forhold til takstolen og hvor avvekslingen er festet.

Takstol med synlig murstock til høyre i et loftsrom, omringet av isolasjonsmateriale og trebjelker.
Tok et bilde av takstolen der veggen går. Til høyre ser man litt av murstocken.

W williamspäron skrev:
[bilde]
Tok et bilde av takstol der veggen går. Til høyre ser man litt av skorsteinen.
Virker jo som at avvekslingen 4" sitter direkte under sutaket i taket. Så den henger ikke på veggen i hvert fall:D Takstolene er såkalte selvbærende så de skal normalt ikke trenge noe støtte under. I vrum har nr 11 ingen støtte i hvert fall. Så det burde nok ikke være noen fare. Men vanskelig uten å se det på stedet. I verste fall blir det en liten bjelke på loftet.

T Tompafix skrev:
Ser ut som at avvekslingen 4" sitter direkte under råsponten i taket. Så den henger ikke på veggen ivf:D Takstolene er såkalt selvbærende så de skal normalt ikke trenge noen støtte under. I vrum har nr 11 ingen støtte ivf. Så det burde nok ikke være noen fare. Men vanskelig uten å se det på stedet. I verste fall blir det en liten bjelke på loftet.
Stort takk for svar!

Nok best å ta hit en snekker før jeg går løs på veggen. Føles tryggest. Om noen her bor på den nordlige siden av Oslo og vil tjene en liten skilling eller back med øl er det bare å pm:e :)

BirgitS
W williamspäron skrev:
Nok like greit å få hit en snekker før jeg går løs på veggen.
Du trenger å kontakte en bygningskonstruktør for å få et pålitelig svar. Snekkere har ikke en slik utdanning at de alltid kan avgjøre hva som er bærende eller støttende på en korrekt måte (finnes noen skrekkeksempler i forumet).

• Liker
williamspäron
  • Laddar…
Sånn, da var det bekreftet at veggen ikke er bærende. Jeg har nå tatt ut dør og karm og lurer litt på hvordan man tar ned veggen på den mest smidige måten.
Plastskynker er innkjøpt og satt opp. Tigersagen er klar.

Hvis noen kan gi noen tips, ville det vært veldig verdsatt.

En døråpning i en vegg som er midt i demontering, med en kjøkkenbenk og skap synlige i bakgrunnen. Åpning i en innvendig vegg hvor dør og karm er fjernet. To hull er synlige i veggen, med deler av kjøkkenet i bakgrunnen.

Hus tomte
Jeg skulle gjort et horisontalt snitt på midten og noen vertikale snitt med 40-70 cm mellomrom, avhenger litt av hvordan veggen er bygd opp

Ikke glem strømmen;)

• Liker
williamspäron
  • Laddar…
Smart, det kjører vi på! Strømmen er fjernet så nå er det bare å kjøre :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.