Hei jeg skal fikse til vårt kjøkken og skulle trenge å rive ned en bit vegg og jeg lurer på om den kunne være bærende? Jeg legger inn tegning så får jeg se om dere kan svare på dette. Vegg markert rød.

• Plantegning av hus, med en rødmarkert vegg i våtrom og kjøkken. Spørsmål om veggens bærende funksjon.
  • Plantegning av leilighet med markerte rom, inkl. kök, bad, sovrum og vardagsrum. Rød markering viser vegg som skal vurderes om den er bærende.
Dette er et nokså flatt tak der takstolene går i retning fra veggen mellom spisestue og stue og deretter mot kjøkkenet.

BirgitS
Velkommen til forumet!

Har du noen sektionstegning også?

Hvordan ser takstolene ut, er det såkalte fagverkstakstoler?
Du kan laste opp et bilde av dem hvis det ikke fremgår av sektionstegningen.

Nei, jeg finner ingenting. Jeg tok noen bilder, men de sier kanskje ikke så mye.

• Bjelker og trebjelker i en mørk loftsrom, med en bunke papp og isolasjon plassert på gulvet.
  • Loft med tre bjelker og isolasjonsmateriale. Noe rot på gulvet, inkludert plastposer og isolasjonsrester. Litt uordnet miljø.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Har du någon sektionsritning också?

Hur ser takstolarna ut, är det så kallade fackverkstakstolar?
Du kan ladda upp en bild på dem om det inte framgår av sektionsritningen.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Har du någon sektionsritning också?

Hur ser takstolarna ut, är det så kallade fackverkstakstolar?
Du kan ladda upp en bild på dem om det inte framgår av sektionsritningen.

Tror det kan være pulpetstakstoler

• Tegning av en pulpetstakstol med mål og konstruksjonsdetaljer.
Disse er jo ikke min tegning, men tatt fra nettet. Jeg prøver å finne mine seksjonstegninger, men vet ikke hvordan det går.

BirgitS
I alle fall dine bilder fra nettet ser ut som fagverktakstoler og da er normalt ingen innervegger bærende på planet under vinden. Men vent litt så kan det komme svar fra noen som er mer ekspert enn jeg er.

Har du andre tegninger?
Seksjonstegningen pleier å finnes sammen med fasadetegninger.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I alle fall dine bilder fra nettet ser ut som fagverkstakstoler og da er normalt ingen innervegger bærende på planet under loftet. Men vent litt så kan det komme svar fra noen som er mer ekspert enn hva jeg er.

Har du andre tegninger?
Seksjonstegningen pleier å finnes sammen med fasadetegninger.
Jeg finner ingenting dessverre.

Dine bilder fra loftet viser deler av fagverkstakstoler. Det ville vært fint å vite at det ser slik ut hele veien. Hvis det gjør det, så er det som BirgitS sier ingen bærende skillevegger.

Hele veien? Det er så fra den ene enden til den andre eller hva mener du?

Ta bilde av hele takstolen, selv om det krever flere bilder.

Nå har jeg fått tak i tegninger.
Det virker ikke som noen innervegger er bærende hvis jeg tolker dette riktig. X bærende yttervegger selv om X er litt utenfor firkanten.

• Bygningsplan med snitt av hus som viser veggtykkelser og dimensjoner, fokus på ikke-bærende innervegger og bærende yttervegger.
  • Ritningsutdrag med detaljer om byggmaterial og bærende deler, inkludert sjekkbokser for yttervegg og innervegg, samt informasjon om sokkelbekledning.
  • Ritning av takstol med detaljerade mått och snölastspecifikationer, visar konstruktionselement och spikningsmönster i olika belastningskategorier.
J justusandersson skrev:
Ta bilder av hele takstolen, selv om det krever flere bilder.
Frittbærende fagverkstakstoler av tre sto det også, så da virker det rolig.

Ja, det er rolig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.