Hei
Jeg skulle trenge en bjelke i tre, eller om det kalles regel, som er 70 tykk & noe mellom 140-170 bred.
2000 lang
Typ 70x145 eller 70x170
Jeg finner ikke dette i Göteborg. Noen som kan tipse?

Et annet spørsmål. Kunne jeg lime & skru sammen 2 stk 70x70? Har sett folk gjøre det.
Hvor mye forringes styrken i det?

Man kan gjøre alt :-)

Fortell litt hvorfor du skal gjøre det, så får du bedre hjelp.
På Facebook finnes Swedish Woodworkers, spør der også.

/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kan göra alt :)

Fortell litt om hvorfor du skal gjøre det, så får du bedre hjelp.
På Facebook finnes Swedish Woodworkers, spør der også.

/W
Det skal bli en bærende bjelke i en 2 meter lang åpning av en innervegg.
Det har vært en døråpning tidligere som vi har gjort større nå.

Tidligere var det en 95x95 stender, men rett over døråpningen er det en 70x140.
Jeg tenkte at tar jeg bort disse en bit & erstatter med 70x140 (minst) hele veien (2m) samt legger til et par vertikale på sidene, så burde det bli bra?

Men finner som sagt ikke det jeg søkte & tenkte lime & skru 2 70x70 eventuelt?

J tibello skrev:
Hei
Jeg trenger en bjelke i tre, eller om det kalles regel, som er 70 tykk & noe mellom 140-170 bred.
2000 lang
Type 70x145 eller 70x170
Jeg finner ikke dette i Göteborg. Noen som kan tipse?

Et annet spørsmål. Kunne jeg lime & skru sammen 2 stk 70x70? Har sett folk gjøre det.
Hvor mye svekkes styrken i det?
Problemet er at standard er bare 45mm. Så finnes det jo som sagt, 45x70. Men skrulimer du to slike blir det jo bare 90mm. Ellers går det bra å skrulimere regler. Avhengig av hvordan det gjøres, kan det også bli sterkere.
Ellers kan det finnes 70mm hvis du ser på limtre. Noe som i prinsippet er det du tenkte å gjøre, bare ferdig.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet er at standard er bare 45mm. Så finnes det jo som sagt, 45x70. Men skruvlimmar du to slike blir det jo bare 90mm. Ellers går det bra å skruvlimme regler. Avhengig av hvordan det gjøres, kan det også bli sterkere.
Ellers kan det finnes 70mm om du sjekker på limträ. Noe som i prinsippet er det du tenkte å gjøre, bare ferdig.
Jeg har letet etter limträ også men har ikke funnet den dimensjonen. Men du tror det, hvis jeg limskruvar 2st 70x70 så det blir 70x140 kan det bli sterkt nok?
I så fall gjør jeg det.
Se ovenfor for formål.

Jeg tror Varbergsträ har hva du søker.

• Liker
jamaica
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Jeg har lett etter limtre også men ikke funnet den dimensjonen. Men du tror at om jeg limskruer 2 stk 70x70 så det blir 70x140 kan det bli sterkt nok?
I så fall gjør jeg det.
Se ovenfor for formål
Nei, 70x70 vil ikke bli bra å skruelim. Jo tynnere hvert lag er, desto bedre. Helst skulle du skruelim 7 stk 22x70mm. 3 stykker 45x70 går nok også.

A AG A skrev:
Nei 70x70 vil ikke bli bra for skruelim. Jo tynnere hvert lag er desto bedre. Helst skulle du skruelim 7 stk 22x70mm. 3 stk 45x70 går nok også.
Jaha, hva bra. Da kjører jeg 3 stk 45x70. Eventuelt 4 stk.
Vil ikke at det bygger for mye ned så får dobbeltsjekke det, men ellers 3 stk 45x70.
Har masse slike til overs så enda bedre.
Skal se om jeg finner noe på youtube som viser hvordan jeg limer & skrur.
Noe spesielt jeg bør tenke på?

Men det blir 135 bredt da med 3 stk 45x70. Det blir skikkelig sterkt om du sammenligner med mye annet med samme målene?

Et annet spørsmål jeg kom på nå. Hvilken type skrue & hvilken tetthet bør jeg ha på dem?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.