Hei.

Jeg prøver å vedlikeholde vårt hus, bygget i 1950.

(Jeg har stilt spredte spørsmål gjennom årene, nå sist om hvordan jeg skal gjøre med stillas ved balkongen: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095 ).

Vi har en balkong, som er støpt i betong. *Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem.* På noen steder ved kantene har betongen under sluppet og armeringsjernet stikker frem, rustent. Den korrugerte sinus-platen rundt om trenger ommaling, liksom resten av smijernet.

Bør jeg
1) Meisle bort betong til man ser armeringsjern og slipe disse, og støpe på ny betong
2) Meisle bort alt og støpe en helt ny balkong, fortrinnsvis med lettere materiale enn betong tvers igjennom.
3) La bygge en ny betong med treramme eller lignende?

Eller noe annet?

Jeg føler at jeg kanskje ikke vil kunne klare å gjøre dette selv, forsøker nok heller å ta meg av vinduene på huset når maling av fasade er ferdig.

Er det noen som har tips på firmaer som kan tenkes å gjøre dette? (de jeg har funnet gjennom enkel googling ser ut til å være mest innrettet på borettslag og ikke privatpersoner).

• Balkong i betong med sliten korrugert metall, omgitt av gul trekledning, med en markise over og stillas ved siden av.
  • Forfalt betongbalkong med synlige armeringsjern og avskallende maling, omgitt av korrugerte plater og vegetasjon.
  • Undersiden av en betongbalkong med flassende maling og synlig korrodert armeringsjern. Til høyre ses en fasade med gulmalt panel.
  • En balkong med flislagt gulv, gulmalte vegger og slitt bølgeblikk rundt rekkverket. En kost står lent mot veggen. Blad og rusk på gulvet.
N
Platen har jo bare sprukket litt, høytrykkspyle, stålbørste litt, rustbeskyttelsesfarge på armering.
Eventuelt bytte plater på balkongen, og renovere metallrekkverket.
Men å pigge bort føles helt unødvendig.
Kanskje å kle med tre kan gi en ny look, men mer vedlikehold senere.

• Liker
Joellernej
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Platen har jo bare sprukket litt, høytrykksspyling, stålbørste litt, rustbeskyttelse på armering.
Eventuelt bytte plater på balkongen, og renovere metallrekkverket.
Men å pigge bort føles helt unødvendig.
Kanskje å kle med tre kan gi en ny look, men mer vedlikehold senere.
Takk for svar. Jeg liker det nåværende utseende (minus flak og sprekker og rust...). Balkongen kunne gjerne vært rundt tretti cm dypere så den ble mer brukbar, men ikke så keen på å gjøre det om det uansett ikke trenger å gjøres om.

Jeg er dog fortsatt litt bekymret for hvordan jeg kan vite om kvaliteten på betongen er ok. Jeg vil jo ikke at balkongen skal rase plutselig…

N
Ser ikke ut som det er noe feil med betongen i helhet.
Jeg ville ikke bekymret meg for at den skal rase.
Med mindre du har oppdaget flere ting som ikke bildene forteller.

Spontant ut fra bilder føles det ikke veldig farlig, men hvis du føler deg urolig for at balkongen en dag vil rase ned, vil jeg anbefale å ansette en konstruktør som kan gi deg et svar sort på hvitt. Enten er det ikke noe alvorlig og kun litt vedlikehold som kreves, eller så risikerer balkongen å rase ned innen få år hvis ingen tiltak blir utført raskt.

Kjempestilig 50-talls påhengsbalkong. Klassisk sinusplate og krumelurer på kronen.
Jeg er som mange andre her ikke bekymret for plata som stikker utenfor huset men... Hvordan sitter den fast i deres trehus? Ved det ene bildet er det et hull rett inn i veggen, og råtner treveggen, ja da kan det bli full fart nedover.

• Liker
Joellernej
  • Laddar…
P
Det er med aller størst sikkerhet et betongdekke som balkongen er innstøpt i..

Ja. Huset er fra begynnelsen et pusset hus, med lettbetong (men øverste etasje er delvis tre). Det ble etterisolert på 80-tallet, da ble det kledd inn med trepanel. Balkongen er støpt i betongdekke.

Ved temperaturskiftninger så knaker det i gulvet/huset ved balkongen. Enten er det parkettgulvet som vil bevege seg, men som ikke kan det fordi jeg har bygget en innervegg som står tett på parketten, eller så er det rør, eller så kunne det være metall-delene som er støpt inn for balkongen, som spenner og avgir lyd.

Det har vært slik i mange år, men det øker bekymringen for balkongen.

Slik så den ut i 1965 :-)

• Hus ved grusvei med høsttrær, 1965.
  • En villa fra 1965 med en gammel bil og hage full av høstløv, trær og en trillebår ved siden av huset. Det er en klar himmel og en vei i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.