Jeg holder på å bygge et kinorom i en kjeller. Tanken er å bygge opp en tynn (ca 10-15 cm dyp) baffelvegg for innfelling av høyttalere.

Huset er fra 1950, men kjellergulvet er støpt nytt med isolasjon og gulvvarme. Før dette ble gjort var det visse problemer med fukt gjennom gulvet, men det har ikke vært noe siden ombyggingen.

Veggen bak baffelveggen er en innervegg, uten noen fuktproblemer.

Jeg vurderer om jeg skal bygge baffelveggen på "vanlig" måte. Altså med stenderverk og gips. (Anbefalingen jeg har fått fra hjemmekino-kjennere er to lag gips og ytterst et lag MDF). Eller om jeg skal fortsette med å unngå organisk materiale så mye som mulig og i stedet mure en vegg i lettbetong, f.eks. med multiplaten (https://www.hplush.se/h-h-multiplattan). Noe jeg ikke har noen erfaring med, så ingen anelse om hvor lett/vanskelig det kommer til å være.

Jeg har tenkt, enten jeg bygger med stendere og gips eller lettbetong, å legge bunnsvillpapp mellom gulvet og veggkonstruksjonen for sikkerhets skyld.

Er det noen som har noen meninger/tanker? Takk!

Hvis du er redd for fukt, kan du mure en såle nederst av lecablokker. Deretter bygger du en vegg med lekter oppå den med bunnsvillspapp mellom osv.

Det er betydelig enklere å frese ut hull for høyttalere i MDF enn i noen form for betong.

Har du konstruksjonsberegnet høyttalerne med element/volum/avstemming etc., eller skal du bare prøve deg fram?

Gips er mest for å gjøre konstruksjonen mindre resonant. Det kan man også løse med interne avstivere. I så fall bygger du et rammeverk som foreslått boltes i veggen i bakkant, deretter er det nok å kle forsiden med MDF, 19 eller 22mm. Jeg tror det ville bli bedre faktisk :)
Altså, lekter både i bakkant og forkant, med kortlinger mellom.

• Liker
Terra2
  • Laddar…
Tja en klack av leca kanskje ikke er så dumt.
Så er jeg vel litt sugen på å teste med lettbetong, siden jeg ikke har jobbet med det før, men er redd det kommer til å ta meg 100 ganger lengre tid og gi opphav til mange bannord.

Høyttalerne er en lukket konstruksjon, så det skal bare være passe store "hull" i veggen for å kunne plassere dem der. Kjører jeg lettbetong handler det altså mer om å mure en åpning for dem, veggen i seg selv blir altså ingen høyttalerkasse (som jeg tror du forutsatte?)

Bildet på høyttalerne som skal felles inn:
700_procella_audio_p63.png

Hele veggen trenger altså bare bli ca 15 cm tykk (fra forkant på MDF-en til den gamle veggen). Så for eksempel 95-regel + 2 gips x13mm + 1 MDF. Tror du fortsatt at rammeverksforslaget ditt ville vært bedre?

• Liker
1977bjorn
  • Laddar…
Jeg hadde satt dem med skumgummi mellom høyttalere og vegg for å "frikoble" dem. Så hadde jeg droppet mdf. Enkelt lag gips - bare. Finnes ingen grunn til å lage en superstiv baffel hvis du ikke skal koble høyttalerne til den... mekanisk altså.
Sett en regel istedenfor å "stille" dem på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.