samovar
Hei,
Vi er i prosessen med kjøkkenrenovering og som så mange andre riving-bærende-vegg-tråder vil vi åpne opp mellom kjøkken og spiseplass.

Vi har i dag en limtrebjelke som avlaster en åpning på 4 m med en søyle i midten. Vår tanke nå er om det går an å åpne ytterligere 180 cm og erstatte limtrebjelken med en 6 m stålbjelke, alternativt 2 stk. 3 meter stålbjelker hvis det er bedre å beholde regelen i midten. Der støtteregelen er i dag, er grunnen forsterket med en pilar. Jeg har lest gjennom en rekke tråder om dette her, men jeg forstår ikke helt hvorfor man noen ganger fraråder det, og noen ganger fungerer det bra, så jeg vil bare vite om det er en dårlig idé i vårt tilfelle eller om vi skal gå videre og ta inn en konstruktør som kan regne på det?

Litt bakgrunnsinformasjon
1,5 plans hus med innredet loft. 13x9 m

Takk for all input vi kan få.

• Byggetegning som viser tverrsnitt og lengdesnitt av et hus, med detaljerte spesifikasjoner for materialer og konstruksjonsdetaljer.
  • Plantegning av et hus med markert vegg mellom kjøkken og spisestue som skal fjernes; viser nåværende åpning og nevnte bjelker.
BirgitS
Jo lengre åpningen er, desto kraftigere/høyere bjelke trengs.
For øyeblikket ser det ut til at det ikke er noen i forumet som kan gi ekspertråd om dimensjoner.

samovar
BirgitS BirgitS skrev:
Jo lengre åpningen er desto kraftigere/høyere bjelke trengs.
For øyeblikket ser det ikke ut til å være noen i forumet som kan gi ekspertråd om dimensjoner.

Takk for svar. Vi trenger ikke nødvendigvis dimensjoner, men mest en realitetssjekk - om det er noe rimelig gjennomførbart uten at det blir altfor dyrt eller om vi burde pusse på alternative løsninger.. Hvis det er realistisk, så går vi videre og tar inn en konstruktør…

Hei! Jeg er ikke bygningsingeniør, men derimot en avdanket maskin-dito. Det er høyst sannsynlig mulig å finne en bjelkedimensjon som kan avlaste åpningen, spesielt om dere kan beholde stolpen. Å veksle av 6 meter uten stolpe krever en ordentlig bit, og det blir ganske store krefter under stolpene i endene på bjelken også. Det finnes dimensjoneringsprogram på nettet man kan leke med for å få en anelse om hvor man havner om man skulle brukt limtre, de erstatter ikke en konstruktør, men man kan få litt idéer. Å regne på en bjelke bør være en lett sak for en trent proff. Lykke til :)

samovar
M Mseli skrev:
Hei! Jeg er ikke bygningsingeniør, men derimot en avdanket maskin-ditto. Det er høyst sannsynlig at du kan finne en bjelkedimensjon som kan laste av åpningen, spesielt om dere kan beholde stolpen. Å veksle av 6 meter uten stolpe krever et ordentlig stykke arbeid, og det vil bli ganske store krefter under stolpene i endene av bjelken også. Det finnes dimensjoneringsprogrammer på nettet man kan leke med for å få en idé om hvor man havner dersom man skulle brukt limtre, de erstatter ikke en konstruktør, men man kan få noen ideer. Å regne på en bjelke bør være en lett sak for en trent profesjonell. Lykke til :)
Takk for svar. Det var min tanke også at det blir litt vel mye med 6 m uten midtstolpe, så vi kan absolutt vurdere å beholde den. Testet å regne med tre-bjelker i et program, men da var åpningen maks 5m.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.