Hei,
Er helt ny her og skulle gjerne diskutert et spørsmål. Har et lite prosjekt hvor jeg ønsker å flytte/fjerne et antall vegger og bygge en ny vegg. Mitt spørsmål er om de veggene som ikke er vinkelrett mot takstolene kan tenkes å være bærende i dette tilfellet? Det er betongdekke mellom kjelleren og plan 1.
Beklager mine dårlige tegninger, men det som er markert med rød farge vil jeg rive og den blå linjen er en ny innervegg som jeg tenkte å bygge med 45x70 cc 60 med osb + gips? Hva tror dere?
Original:
Seksjonstegning
Stort takk for kommentarer!
Er helt ny her og skulle gjerne diskutert et spørsmål. Har et lite prosjekt hvor jeg ønsker å flytte/fjerne et antall vegger og bygge en ny vegg. Mitt spørsmål er om de veggene som ikke er vinkelrett mot takstolene kan tenkes å være bærende i dette tilfellet? Det er betongdekke mellom kjelleren og plan 1.
Beklager mine dårlige tegninger, men det som er markert med rød farge vil jeg rive og den blå linjen er en ny innervegg som jeg tenkte å bygge med 45x70 cc 60 med osb + gips? Hva tror dere?
Original:
Seksjonstegning
Stort takk for kommentarer!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De røde veggene er sannsynligvis ikke bærende. Derav følger det ikke automatisk at du kan fjerne dem uten problemer. Det avhenger av byggemåten. Når ble huset bygget?
Huset er bygget 1945.
Trappen ned i kjelleren er helt frittstående/frihengende i betongdekkeåpningen med to egne vangstykker i tre. Så jeg hadde håpet på at det skulle gå an å åpne opp der.
Veggene er bygget med spontede treplanker 45x145, men det er jo akkurat alle veggene bygget med. Det var ordentlig før
Trappen ned i kjelleren er helt frittstående/frihengende i betongdekkeåpningen med to egne vangstykker i tre. Så jeg hadde håpet på at det skulle gå an å åpne opp der.
Veggene er bygget med spontede treplanker 45x145, men det er jo akkurat alle veggene bygget med. Det var ordentlig før
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, det var som jeg mistenkte et plankehus. Dimensjonen er nok heller 50x150, på den tiden var en tomme en tomme! Typisk for plankehus er at alle vegger er litt bærende. For eksempel kan man ha droppet å ha en gulvbjelke med full høyde over en innervegg. Så har du rødmerket en murgjennomføring som kobler til murstocken. Det føles litt tvilsomt. Generelt skal man være forsiktig rundt murstocker, fordi der forekommer avvekslinger som ikke vises på tegningene. Du må altså gå videre og finjustere din undersøkelse før du kan være sikker på at de ønskede rivningene lar seg gjennomføre.
Takk for kommentarene justusandersson!
Ja, akkurat det er et plankehus. Slik ser det ut ved gangen mot inngangsdøren. Der fremgår det i taket hvordan veggen har vært festet i taket.
Dvs skilleveggen mellom gangen og nåværende kjøkkenet som jeg har åpnet opp ca 1,2 meter for å i alle fall kunne ha en større åpning der. Spørsmålet nå er om veggene rundt nåværende wc kan fjernes også.

Ja, akkurat det er et plankehus. Slik ser det ut ved gangen mot inngangsdøren. Der fremgår det i taket hvordan veggen har vært festet i taket.
Dvs skilleveggen mellom gangen og nåværende kjøkkenet som jeg har åpnet opp ca 1,2 meter for å i alle fall kunne ha en større åpning der. Spørsmålet nå er om veggene rundt nåværende wc kan fjernes også.
Det er nesten "følelse" som gjelder: håndsag av bordene. Nipper sagen? Da bærer veggen.
Ifølge tegningen skal du ha en hjertevegg, og det har du ikke, men den blå bør kunne erstatte de røde, med unntak av skorsteinen som du sannsynligvis må beholde, jeg mistenker at bjelkelaget i plan 2 kan være hengt opp på denne muren.
Ifølge tegningen skal du ha en hjertevegg, og det har du ikke, men den blå bør kunne erstatte de røde, med unntak av skorsteinen som du sannsynligvis må beholde, jeg mistenker at bjelkelaget i plan 2 kan være hengt opp på denne muren.
Jeg oppfattet det som at den går i samme retning som den blå veggen?
Edit: sjekket hvor trappen er, du har rett, og da skal ingen av de røde (unntatt muren) være noe problem i det hele tatt, men som påpekt kan de likevel være "litt bærende" som man som sagt merker hvis man sager av med vanlig bakksag.
Trappen er vel til kjelleren og ikke til overetasjen (som ikke eksisterer) så veggen mot trappen i etasjeplanet kan ikke ha med vangstykkene å gjøre.
Edit: sjekket hvor trappen er, du har rett, og da skal ingen av de røde (unntatt muren) være noe problem i det hele tatt, men som påpekt kan de likevel være "litt bærende" som man som sagt merker hvis man sager av med vanlig bakksag.
Trappen er vel til kjelleren og ikke til overetasjen (som ikke eksisterer) så veggen mot trappen i etasjeplanet kan ikke ha med vangstykkene å gjøre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis loftsbjelkelaget ikke har noe gulv, er det kanskje lettere å undersøke forholdene derfra. Fremfor alt hvordan det ser ut rundt murstocken. Jeg er ingen tilhenger av metoden å sage først og sjekke deretter.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bærende innervegger i villa fra 1936?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ta tilbake gammel åpning i bærende vegg
Bygningsfysikk -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Denne veggen er vel ikke bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi