Hei,

Vi holder på å bygge et løsvirkeshus og har kjøpt en pakke med materialer og konstruksjonstegninger/beregninger fra Varbergs Trä/Arkitekthusen i Varberg. Nå har det blitt alvorlige feil i konstruksjonen blant annet avhengig av at leverandøren ikke har gitt snekkeren komplette konstruksjonstegninger. Snekkeren har i alle fall bygget for eksempel hjerteveggen uten å ha mer informasjon enn at den er bærende. Nå hevder selskapet at de har som praksis å aldri levere konstruksjonstegninger samt arbeidsbeskrivelser til snekkerne. De sier at det er nok å markere på tegningene at det er en bærende vegg så skal en erfaren og profesjonell snekker kunne utføre dette. I vårt tilfelle har det i alle fall ikke fungert.
Nå er mitt spørsmål: Er det virkelig slik i byggebransjen at de ikke gjør komplette arbeidsbeskrivelser og tegninger til snekkerne fordi de skal "kunne" slikt? I vår kontrakt med Varbergs Trä står det ellers at det inngår: "Grunnkonstruksjoner for normalgrunn merk at materialet ikke inngår – kun tegningene). Målsatt plantegning skala 1:50. Tegning for takstoler, etasjeskiller og nødvendige forsterkninger. Regelverk c/c 450 45x70. (c/c 300 der fliser skal settes). Bærende regelverk c/c 450 45x95-145 samt nødvendige forsterkninger og bæringer i henhold til konstruksjonstegning".
Hva er hjerteveggen om ikke en bærende konstruksjon?
Jeg er kjempe takknemlig hvis noen kan si om det som de hevder er riktig eller feil!

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg er veldig nysgjerrig på hva det er som har blitt feil?

I
Om snekkeren er fagmann burde h*n kunne se av materialet hva som skal brukes hvor. Så komplisert er det ikke å bygge en villa. Det står jo at bærende vegg kan være av 45x95 alternativt 45x145. 45x145 pleier man ikke trenge til en bærende innervegg med cc 450. Der bruker man 45x95. Ofte med cc 600 for å passe for plater etc. Samme sak i yttervegg.

Selvfølgelig hadde det gjort det betydelig lettere for dere om arkitekten/konstruktøren på plantegningen hadde gjort en markering om dim. og cc og ikke bare skrevet det i byggbeskrivelsen. Men slik er det ofte. Beskrivelsen er den som gjelder. Tegningen er bare en illustrasjon til hvordan det skal bli.

Men som sagt, hva har han klart å gjøre feil? Om han nå visste at den var bærende, så høres det litt merkelig ut at det skulle bli feil.

Hei,

Det som har blitt feil er følgende (og vi har verken arbeidsbeskrivelse eller konstruksjonstegning fordi selskapet ikke anser at disse trengs - trenger man vanligvis ikke noe av dette?):
Hjertveggen mangler en bærende bjelke, og takstolene lander på en liggende skråstokk 45x95 mellom stolpene, som dessuten er plassert c/c 60. Etter nye beregninger har avstanden mellom stolper også vist seg å være underdimensjonert. Enkelte steder var det nødvendig med c/c 300 og ikke 450. Likedant viser nye beregninger at enkelte stolper burde ha vært doble eller triple.
Huset er et toetasjes hus. Takene lander på hjertveggen med en ark imellom. Problemet med hjertveggen gjelder både første etasje og andre etasje. Andre feil som også har å gjøre med hjertveggen er at enkelte vinduer har fått en takstol på seg uten tilstrekkelig avstivning.

Mikael_L
adv skrev:
Hei,

Det som har blitt feil er følgende (og vi har verken arbeidsbeskrivelse eller konstruksjonstegning ettersom selskapet ikke anser at disse trengs - trenger man vanligvis ikke noe av dette?):
Hjertemuren mangler en bærebjelke
Jeg antar at det mangler en bærebjelke under gulvet da, i grunn...
Det ville til og med jeg innsett at det trengs under en bærende hjertemur!

samt at takstolene lander på en liggende bjelke 45x95 mellom stolpene, som dessuten er plassert c/c 60.
Her forstår jeg ikke hva problemet er, om det ikke er slik at takstolene ikke havner oppå de stående stavene da... I så fall burde det ha blitt felt inn en stående stokk 95x45 eller 145x45 under bjelken, som avveksling. eller?

Etter nye beregninger har avstanden mellom stolpene også vist seg å være underdimensjonert. På visse steder krevdes det c/c 300 og ikke 450. I likhet med dette viser nye beregninger at visse stolper burde ha vært doble eller triple.
Høres i mine ører ut som en overdimensjonering, men om huset nå er veldig tungt så kanskje det er slik det skal være, antagelig går minst halve taklasten på hjertemuren med...
Men jeg venter med spenning på hva andre sier.

Huset er et toetasjes hus. Takkene lander på hjertemuren med en pult imellom. Problemet med hjertemuren gjelder førsteetasjen så vel som andre etasje. Andre feil som også har å gjøre med hjertemuren er at visse vinduer har fått en takstol på seg uten tilstrekkelig avveksling.
Av det du har beskrevet så får jeg inntrykk av at den alvorligste feilen er mangelen på bærebjelke under hjertemuren, med all lasten som kommer på den muren så må den bærebjelken være godt dimensjonert.
Jeg synes det virker som noe ukyndige snekkere dere har ansatt, hvis de ikke kunne innseen det minst.

Kom igjen nå byggmesteren, det er jo du som er proffen på styrke og statikk her! ;)

Mikael_L
adv skrev:
Nå er mitt spørsmål: Er det virkelig slik innen byggebransjen at de ikke lager komplette arbeidsbeskrivelser og tegninger til snekkerne fordi de skal "kunne" slikt?
Ja, hvordan er det? Er det en vanlig praksis?

Mikael_L
adv skrev:
Etter nye beregninger har avstanden mellom stolper også vist seg å være underdimensjonert. På visse steder kreves det c/c 300 og ikke 450. Likeledes viser nye beregninger at visse stolper burde ha vært doble eller triple.
Var det en eller to stolper som skulle konstrueres ved å slå sammen noen regler, og så skulle gå hele veien opp til limtrebjelken? Det er vel en ganske vanlig prosedyre som støtte under limtrebjelke i møne. Da må man dog sørge for at det finnes tilstrekkelig styrke i grunnen, under disse stolpene.

I
Mikael_L skrev:
---
Kom igjen nå byggmesteren, det er jo du som er proffen på fasthet og statikk her! ;)
Trengs ikke. Du har jo allerede sagt nesten alt som trengs å sies :)

Kunnskapsrike snekkere er det mangel på. Ukunnskapsrike er det mange av. Be om å få se deres yrkesbevis.

Arkitekten virker også å være en dum faaan. Takstoler cc 1200 harmonerer alltid med cc 600 på stolpeverket. Og man tegner så det stemmer overens. Da trengs det ingen bjelker på høykant. Derimot utvekslinger over vindus- og døråpninger som ikke stemmer med 3M.

Om belastning fra to etasjer er så stor at man ikke klarer det med en 45x95 cc600, avstives reglene med kortbiter på minst halve høyden. Det er kneklengden som blir for lang. Noen ganger kan man behøve å avstive på 1/3-del og 2/3-deler av høyden.

En 45x95 tåler ellers 9 MPa/mm2, dvs 4275 mm2 x 9 ==> 3847 kg for en regel i kvalitet K12, dvs. aller laveste trelastklasse (om det ikke hadde vært for knekkrisikoen altså).

Om jeg forsto deg riktig skrev du av

"Bærende regelverk c/c 450 45x95-145 samt erforderlige forsterkninger og bæringer ifølge konstruksjonstegning"

fra avtalene eller tilsvarende? Da henviser de jo til konstruksjonstegningene for spesielle detaljer! Jeg lurer også på angående hva Byggaren skrev ovenfor, har dere fått en byggeveiledning der denne informasjonen står? Kan det være slik at snekkerne burde forstått den informasjonen, eller mangler den helt?

Jeg ville nok ha brukt noen hundrelapper på å la noen bruke en time eller så på å se på byggedokumentene for å se om de er ok og dermed vite om man skal jage snekkere eller arkitekt.

I bransjeundersøkelser har man kommet frem til at ca. halvparten av byggefeilene skyldes feil ved prosjekteringen, altså feil bak pennen, ikke feil bak hammeren. Så kan man naturligvis diskutere hvor mange feil og problemer som rettes opp på byggeplassen uten at noen får vite om det...

Hei,

bærebjelken vi mangler er ikke den i grunnen, men under takstolene og under mellomdragere siden takstolene ikke havner direkte over de stående stolper/regler.
Det vi kaller for bærebjelke til hjertevegg er kanskje det dere kaller for limtredrager i deres svar? Jeg skal prøve å få med et bilde om en stund. Og: Vi har verken fått en arbeidsbeskrivelse eller konstruksjonstegning eller beregning for hjerteveggen.
Tegningene har først passert deres arkitekt. Deretter har firmaet bestilt beregninger på utvalgte deler fra en konstruktør, blant disse bestilte delene er ikke hjerteveggen med siden de henviser til at snekkeren skal kunne bygge den uten beskrivelse/konstruksjonstegning. Og det har han jo dessuten satt i gang og gjort, hvilket innebærer at vi nå står med et hus som vi ikke kan fortsette å bygge på slik det er nå.

Takk så lenge for alle svar!

For så vidt har de kanskje rett i at en snekker skal vite at man trenger en bærende bjelke hvis ikke bjelker og takstoler treffer rett over en stolpe.

Derimot høres det vel litt hardt ut å kreve at snekkeren skal vite at det trengs en grovere vegg enn "normalt".

Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Behøves ikke. Du har jo allerede sagt nesten alt hva som trenger å bli sagt :)
Jo, mye skrev jeg, det medholdes. Nå er det jo så at jeg ikke er så skråsikker som jeg høres ut :) så jeg var ute etter en second opinion...

En 45x95 tåler ellers 9 MPa/mm2, dvs 4275 mm2 x 9 ==> 3847 kg for en regel i kvalitet K12.
Og hvor mange MPa/mm2 tåler en 45x195 da? :D *tuller bare litt*

ps, 9MPa/mm2, jeg elsker slike oppgivelser, det er først da man virkelig kan begynne å rydde opp i saker og ting. ds

I
Mikael_L skrev:
Og hvor mange MPa/mm2 tåler en 45x195 da? :D *bare tuller litt*

Det kommer an på om du gikk ut ungdomsskolen med godkjent i matte :rolleyes: *tuller tbx* Eller rettere sagt: hvilken trelastkvalitet du jobber med. (Krever godkjent i norsk for å kunne lese riktig.)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.