Jeg holder på å renovere huset mitt og har et lite kontor i underetasjen som jeg vil ha bort (tanken er å få to mer romslige rom på den etasjen). Men jeg er usikker på om veggene på en eller annen måte kan være bærende? Jeg antar at den grønt markerte veggen på tegningen (se bilde 1) er den som spiller en rolle og er vel en hjørtevegg? Det er de to rødmarkerte i den svarte innrammingen jeg vil ta ned - kan man bare gjennom tegning se om det er greit? (Det går dessuten en bjelke tvers over taket i den store stuen ved siden av, om det spiller noen rolle...) Legger også ved et bilde fra siden, der jeg har markert den tidligere grønne veggen som jeg antar er hjørtevegg. Takk for all hjelp!

Plantegning med markerte vegger. Grønn linje angir mulig bærevegg, to røde piler peker mot vegger som vurderes fjernet. "Under" og "Over" indikerer etasjer.

Tegning av et hus med fasade og snittvisning; vegger og etasjer er markert med mål, og en pil peker mot en markert del av veggen i snitt.

Sist redigert:
Den grønne innringede veggen, som er erstattet av en bjelke, er en hjertevegg. Hjertevegg er bærende, om man fjerner en slik vegg så må man erstatte den med en bjelke som klarer all belastning ovenfra.

Dine to rødmerkede vegger bør ikke være bærende.
Hva slags materiale er veggene bygget av?
Hvor tykke er veggene?

• Liker
warmlander
  • Laddar…
Et tilstøtende roms vegger er bygd på ca 2 cm tykke treplanker (og slik var det i et annet rom der veggene ble revet, så jeg gjetter på det).

Så, skulle jeg tro at det også er der.

• Kasser stablet på hverandre i et lagerrom med trestolper synlige.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.