Hei forumet!

Snart ett år tilbake ble jeg og min samboer eiere av et klassisk mexitegel-hus hvor planløsningen etterlater en del å ønske. Da badet ble revet ut av forrige eier etter en dårlig utført handikap-tilpasning på 80-tallet, har vi nå planer om å bruke det rommet til kjøkkenet i stedet. Derfor ville det vært gull verdt å få litt hjelp fra dere på forumet til å tyde tegningene og se om det i det hele tatt er mulig for oss å gå videre med prosjektet.

Plantegning av et hus med markerte rom som kjøkken, bad, soverom og vaskerom, samt vegger som ønskes endret i renoveringsprosjekt.

Veggen vi vil fjerne er det opp-nedvendte "T" som ses mellom kjøkken og bad (samt tilhørende rengjøringsrom). Hele husets innervegger er bygd med plank, og grovheten gjorde at vi begynte å bekymre oss for at visse vegger kanskje skulle være bærende.

Veggkonstruksjon av treverk i et hus, viser plank i både stående og liggende posisjon med spikre synlige langs kanten.

Her ser dere oppbyggingen av veggen mellom kjøkken og bad fra badsiden. Vekselsvis stående og liggende planker av grovere modell.

Arkitekttegning viser en seksjon av huset med takstol og mål på 250 cm, indikert som "SEKSJON A-A".

Bilde av takstolene fra A-tegningen (som gjør at det føles som om kun ytterveggene er bærende, men bedre å være på den sikre siden).

Fremtidig kjøkkenlayout i hvitt med trebenker, kokeplate, oppvaskkum, innebygd ovn, kjøkkenøy med krakker, grå fliser.

Og til slutt et bilde av hvordan vi ønsker at kjøkkenet skal se ut når alt er ferdig.

Jeg er takknemlig for alle tips, råd og innspill jeg kan få i saken!

Mvh
Jocke

Du bør også ha en tegning av hvordan takstolene ser ut på flere steder, det føles som om de kanskje ser annerledes ut, med en annen retning kanskje, over soverommet nederst til høyre i bildet. Ellers er min spontane tanke at takstolene ikke trenger støtte av den veggen du vil fjerne, hvis de ikke har noen støtte i stuen til venstre i bildet.

singemoller skrev:
Du bør også ha en tegning på hvordan takstolene ser ut på flere steder, føles som at de kanskje ser annerledes ut, med annen retning kanskje, over soverommet nederst til høyre i bildet. Ellers er min spontane tanke at takstolene ikke trenger støtte fra veggen du vil fjerne, hvis de ikke har noen støtte i stuen til venstre i bildet.

Skisser av bygningstverrsnitt som muligens viser strukturelle detaljer i et boligprosjekt, inkludert to seksjoner merket B-B og C-C.

Her er soverommet med (og også garasjen), gjetter ut fra bildene at veggen mellom det store og midterste soverommet i så fall kunne være bærende?

/Jocke

Ser jo unektelig ut som du har selvbærende takstoler over den veggen du vil fjerne. En tanke på din planløsning, men mer jobb... Gjør kjøkkenet den andre veien i stedet, der vaskerommet er. Det ville blitt et stort kjøkken med åpen løsning sammen med stuen. Da får du plass til vaskerom og bad der kjøkkenet og spisestuen er i dag.

Takk for innspill! Etter å ha diskutert ting litt frem og tilbake hjemme har vi kommet frem til at vi kanskje gjør et mindre inngrep enn vi først hadde tenkt oss. Dels for å bli ferdige raskere, men også for å holde kostnadene nede, da vi fremover kanskje kommer til å selge og i stedet bygge nytt.

Her er i alle fall en rask skisse på hvordan det trolig kommer til å bli.

Skisse av husplan med rom som soverom, kjøkken og WC markert. Viser en layout for et mindre byggprosjekt.

/Jocke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.