Hei! Sitter og grunner på dette med bærende vegger. Bor i et toetasjes rekkehus hvor takstolene på loftet ser ut til å være av selvbærende type. I etasje 2 i midten av huset går det en ganske smal (10cm lettbetong) skillevegg langs mønet og på tvers av takstolene.
Det jeg lurer på er om den er bærende eller bare avskillende. Undertaket er gipset og ser ut som at hele undertaket er gipset i ett stykke over hele etasjen og slutter altså ikke ved veggene, men det er også gipset “ovenfor veggen”.
På noen steder er det også glipper mellom vegg og tak, og det jeg tenker er at dette burde vel ikke være mulig om det hvilte last på veggen. Samt hvordan har man gipset “ovenfor” veggene hvis disse hadde vært bærende.
Obs at jeg ikke er i gang med å ta ned vegger, men kun vil forstå om jeg tenker riktig rent teoretisk
Sender dårlig bilde på takstoler
Har dessverre ingen seksjonstegninger
Men her ser dere veggen det gjelder (kun veggen i øverste etasje)
Uten tvil vanskelig å se om takstolene ser ut som W.
Som du skriver er det normalt at fagverkstakstoler er selvbærende og at ingen vegg på planet under loftet er bærende. Det forutsetter imidlertid at man ikke tilfører ekstra last på loftet.
Jo, det er fagverkstakstoler eller de ser ut ifølge lånt bilde nedenfor.
så i teorien så er ingen innervegger bærende ut ifra at takstolen hviler på ytterveggene? (Spennvidden er 7,7 m mellom ytterveggene)
Hvordan fungerer det om man har last (f.eks. ftx agg, et tjuetalls flytteesker og barnevogner og annet skrammel på loftet? Hjelper innerveggene til med å stabilisere konstruksjonen eller er det ubetydelig?
så i teorin så er ingen innvendige vegger bærende ut fra at takstolen hviler på ytterveggene?
Ja, sånn er det.
SSnabelhund skrev:
Hvordan fungerer det om man har last (f.eks. ftx agg, en tyve talls flyttekartonger og barnevogner og annet rask på loftet? Hjelper innvendige vegger til å stabilisere konstruksjonen eller er det ubetydelig?
Jeg er ingen ekspert, bare en glad amatør Men hvis man begynner å belaste et loft mer enn det takstolene er dimensjonert for, så forstår jeg det slik at det kan bli bevegelser i reisverket, og det kan da føre til at f.eks. bjelkelaget setter seg og begynner å belaste en vegg under. Men jeg kan ta feil. Nå høres vel det du nevner som ganske lite ut sammenlignet med et tykt lag snø som takstolene skal være dimensjonerte for.
Tegningen din viser at spennet mellom ytterveggene er omtrent 8m. I dette tilfellet kan det være en bærende vegg. Husk at under konstruksjonen bærer strukturen kun sin egen vekt. Deretter er det vekten av takmaterialet, vindbelastning, snølast, etc.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.