Jeg har kjøpt naboens leilighet og skal sette inn skyvedører mellom stuene for maksimalt lysinnslipp og fleksibilitet (oransje markering i bildet).
Plan- og bygningsetaten vil ha en teknisk melding siden vi endrer branncellegrensen, men vil også ha en konstruksjonstegning med avlastning dersom det er bærende konstruksjon.
Opprinnelig var det tomt råloft over teglveggen, men vi har bygget en ekstra tykk gipsvegg der oppe da vi innredet loftet (135x45 + 45x45 regel med dobbel gips på begge sider. Jeg gjetter at veggen veier maks 75 kg/kvm, er 5x5 meter og under skråtak, så under et tonn totalt (ujevnt fordelt over 5 meter spennvidde fram til husets midtvegg).
Så går gipsveggen ikke engang rett på teglveggen, men hviler over neste bjelke (se bilde og tegning, teglveggen går der jeg har tegnet en oransje strek).
Bjelkelaget der oppe er 130 x 270 mm.
Kan jeg med god samvittighet si til PBE at veggen her nede ikke er bærende og la byggfirma rive og avlaste etter eget behag, eller skal jeg skaffe K-tegning før byggesøknad?
Er 1000 kg trestendervegg noe som konstruktører ler av?
Veggen var vel bærende før den nye veggen på loftet? Så avlastningen skal jo ta de gamle kreftene og de nye. Så for å vite om den nye veggen påvirker, må man jo vite de gamle kreftene som den bærende veggen er dimensjonert for. Så spørsmålet som du stiller er vel snarere "skal jeg gi blaffen i konstruktør og satse på at den gamle konstruksjonen var tilstrekkelig overdimensjonert for å håndtere ny åpning og ny vegg på etasjen ovenfor?"
Blandingen av bilder og dine egne tegninger gjør det vanskelig å kommentere. Man må vite hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg skulle gjerne sett originaltegningene og da så stor del av etasjeplanet som mulig.
Blandingen av bilder og dine egne tegninger gjør det vanskelig å kommentere. Man må vite hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg skulle ønske å se originaltegninger og da så stor del av etasjen som mulig.
Jjustusandersson skrev:
Blandingen av bilder og dine egne tegninger gjør det vanskelig å kommentere. Man må vite hvordan det er bygget og hvorfor. Jeg skulle ønske å se originaltegninger og da så stor del av etasjen som mulig.
Her er en tegning fra tidligere byggesøknad. Originaltegning fra 1920 har jeg ikke
Jeg markerer gipsveggen med en grønn linje. Den tenkte åpningen med oransje. I rødt har jeg indikert mine leiligheter som skal sammenføyes.
Som jeg har forstått er det bare midtveggene i husets lengderetning som er bærende fra starten av. Samt de veggene på plan 1 som direkte bærer en vegg på plan 2. Jeg har allerede kontakt med en konstruktør, men tenkte jeg kunne få et par ukers forsprang på teknisk melding om jeg sier at det ikke gjøres noen inngripen i bærende konstruksjon.
Viktor.J skrev:
Veggen var vel bærende før den nye veggen på loftet? Så avlastingen skal jo ta de gamle kreftene og de nye. Så for å vite om den nye veggen påvirker, så må man jo vite de gamle kreftene som den bærende veggen er dimensjonert for. Så spørsmålet som du stiller er
Vel snarere ”skal jeg droppe konstruktør og gamble på at den gamle konstruksjonen var tilstrekkelig overdimensjonert for å håndtere ny åpning og ny vegg på etasjen ovenfor?”.
Hvorfor tror du den har vært bærende fra starten av? Den løper rett under parallelt med en 270x130 mm. Naboer som har renovert uten å innrede loftet ovenfor har revet den selv.
Nå forstår man mye bedre hvordan det henger sammen. Den oransje veggen er helt klart ikke bærende. Gjenstår problemet med brandcellsändringen. Enklest er vel å genskjuta gjennom å snakke direkte med ansvarlig branningeniør.
Nå forstår man mye bedre hvordan det henger sammen. Den oransje veggen er helt klart ikke bærende. Gjenstår problemet med branncelleendringen. Enklest er vel å ta kontakt direkte med ansvarlig branningeniør.
Takk, ja det lønner seg å være tydelig!
Har allerede branntegning og godkjent brannsikkerhetsbeskrivelse, skal bare lukke døren til den andre trappeoppgangen med EI60-vegg.
Men da spiller altså ikke ca. 900 kg treregelvegg på loftet noen rolle for avlastning av hullet? Eller?
Taklaster og bjelkelagslaster er de store lastene og disse blir håndtert av ytterveggene og hjertetveggen. Når du begynner å rive i den leilighetsskiljende teglveggen må du passe på så den ikke faller sammen. Hvordan dette gjøres har betydning for stabiliteten. Fra et brannspredningssynspunkt har loftet mye å ønske, men man holder seg til de reglene som gjaldt da huset var nytt, inntil man begynner å bygge om.
Hvorfor tror du den har vært bærende fra starten av? Den løper rett under parallelt med en 270x130 mm. Naboer som har renovert uten å innrede loftet ovenfor har revet den selv.
sorry, jeg leste ditt første innlegg som at den veggen var bærende. Og det var derfor det trengtes byggemelding etc. Men ser nå at det står
Et OM!
Taklaster og bjelkelagslaster er de store lastene og disse tas hånd om av ytterveggene og hjerteveggen. Når du begynner å rive i den leilighetskiljende teglveggen må du se opp så den ikke ramler sammen. Hvordan dette gjøres har betydning for stabiliteten. Fra brannspredningssynspunkt har vinden mye annet å ønske, men man holder seg til de regler som gjaldt da huset var nytt, til man begynner å bygge om.
Er det vann i sjøen å legge 5 tkr på å få laget en k-tegning for avlastning før jeg river veggen? Blir jeg lurt? Har uansett tenkt å la en firma rive veggen så det ikke skjer noen hendelse. Er det som å komme med en traktor til sandkassa?
Best er vel uansett at man rett og slett prøver å unngå å sette fyr på ting når man bor i et så gammelt hus!
8 m IPE 160 koster snarere rundt 3000 kr. De veier 15,8 kg/m og vil trolig koste ca 25 kr/kg inkl. moms. Men jeg synes ikke det er et godt valg. De er bare 82 mm brede og en teglstein er normalt 120 mm bred. Veldig vippningsbenägna. Deretter forstår jeg ikke hvor konstruktøren har funnet lastene.
8 m IPE 160 koster snarere rundt 3000 kr. De veier 15,8 kg/m og vil koste ca 25 kr/kg inkl moms. Men jeg synes ikke det er et godt valg. De er bare 82 mm brede og en tegelsten er normalt 120 mm bred. Svært vippningsbenägna. Så forstår jeg ikke hvor konstruktøren har funnet lastene.
Jeg og konstruktøren gjettet at det skulle være 240 mm tegel, det er uansett en veldig solid innervegg. Så det er to ipe 160 på bredden som boltes sammen. Da burde man kunne heise dem for hånd til 2. etasje. En nabo skulle avlaste hjärtväggen da de bygget trapp. Hele gaten ble sperret av og en kran kom inn med noen 3 dm brede monsterbjelker på 3/4 tonn... Der vil jeg ikke stå!
Angående lastene så er de redegjort slik
Koster bjelken under 10 000 så er jeg fornøyd.
Det er bare KA som svir litt. Jeg trodde jo at veggen ikke er del av "bærende konstruksjon" og derfor skulle slippe KA.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.